Hallo xmers,
Ik heb een TCT-automaat uit 2000 op gas en met 295000 km. op de teller. Nu ben ik naar een tuningbedrijf geweest (OBD), om haar wat beter te laten trekken (ai, dat klinkt apart). Nu belden ze mij op met de mededeling dat 1 cilinder te weinig compressie heeft en dat de klachten daar waarschijnlijk vandaan komen (op zich vreemd, want ik heb de klachten al veel langer, zie ander topic). Een koprevisie leek het meest voor de hand liggend en kostte volgens de man €2500,-. Hij zei er gelijk bij dat volgens hem de auto dat niet waard was. Nog geen 20.000km geleden zijn de kleppen nog gesteld. Wat is wijsheid. Ik weet dat een tct met gas een lastige combi is. Alleen kleppen stellen kost al gauw €400,-. Ik ben wel gehecht aan de auto, maar ik geef toe dat dat gevaarlijk is. Ze is inmiddels gepromoveerd naar 2e auto; een c5 uit 2006 mag het zware werk doen.
Wat is jullie ervaring en mening wat te doen in deze situatie?
Groet, Manus
ga gewoon even rekenen voor jezelf. Hoeveel rij je nog met de auto? lpg stilstaand is niet gratis bij weinig kilomters. LPG al afgeschreven of zat erin bij aankoop? Laat de kleppen nog een keer stellen en kijk het dan gewoon aan. Die 400 komt er wel uit. Overigens is opnieuw stellen na 20k km niet ongewoon meende ik hoor.
oh ja, en wat is “te weinig” compressie en in verhouding tot de andere 3?
Het gas zit er 6,5 jaar in. Compressie was 3x 9-10 en 1x 6. De auto is verder altijd goed onderhouden.
Maar ja, 13 jaar en 300.000 km. ooit komt er een eind aan..
Groet , Manus
De vuistregel is dat de waarde van een auto met meer dan 200.000 km gelijk is aan de kosten van de laatste onderhoudsbeurt. De waarde van een auto met meer dan 300.000 km is gelijk aan de kosten van de laatste tankbeurt ...
Het gaat er natuurlijk veel meer om wat het je zelf waard is: ben je heel tevreden over je CT en is de onderhoudstoestand tip-top, dan is het gewoon een kwestie van een voordelig revisiebedrijf zoeken, want 2500 lijkt me wel stevig geprijst.
Loopt de auto in verschillende opzichten al op haar laatste benen, dan zou ik gewoon doorrijden tot het echt niet meer gaat, en dan nog één keer een XM kopen, maar dan een V6 Exclusive van het laatste type. De ES9J4 motor is prima geschikt voor gas (o.a. zelfstellende kleppen) en voldoet ook nog een keer aan de G3 criteria (kassa). Ik spreek uit ervaring.
Succes met je afweging.
Zou daar geen geld insteken. Waarom rij je niet gewoon door?
Ik kan me niet zo voorstellen dat als een cylinder het flink minder doet, je dat heel erg merkt.
En als tweede auto, zou ik gewoon op benzine gaan rijden. En het hangt voor je budget af of dat zon fijnen v6 moet zijn of gewoon een mooie 2.0.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Xemmers,
Even een update. Er zit inmiddels een andere motor in de TCT.De kop en kleppen bleken prima te zijn, maar bij een “rook-test” bleek dat een cilinder erg lek was. Dit terwijl de auto geen olie gebruikte (:olieschraapveren goed, compressieveren slecht/kapot).Er zit nu een ruilmotor in met 150.000 km. Kortom net ingelopen. Wat een verschil! Deze motor trekt tenminste. Jaren lopen zeuren dat de auto niet lekker door trok
en geen garage die iets kon vinden. Ik heb de auto gekocht op 4 jarige leeftijd met 150.000 km. en als ik er nu aan terug denk is ze al die 9 jaar nooit goed geweest. Het hele geintje heeft me €2750,- gekost en ja, is ze dat waard? Tegen de tijd dat ik haar weg doe kan ik daar antwoord op geven. Ik hoop dat het de komende tijd een beetje rustig blijft aan het reparatie-front. Eerst maar weer genieten van mijn “nieuwe” TCT.
Groet, Manus
Ach, een (haat)liefde relatie van 9 jaar mag toch best een keer wat kosten mooi om te horen dat je nu weer lekker trekt
@Verkuilm, een cilinder die niet lekker mee werkt merk je echt hoor. Trek voor de test maar eens 1 bougie kabel los en zie wat je kwijt bent.
Ik ben jaloers. Dus emotioneel kei goed dat je het hebt gedaan en de dame hebt gered.
C5, voorheen XM 2000, XM 1991, CX 1978
We zijn eigenlijk dus een beetje allemaal hetzelfde.
We hebben XM, we houden van XM…en dan komen de kosten.
Eerste gedachte: te duur, weg met dat ding.
Maar ja, zo kun je hem niet verkopen met een gezond geweten.. Dus toch maar repareren. Kost weer een hoop gezeur van moeder de vrouw, je kinderen moeten 3 maanden zonder sportschool. Maar: je XM is weer pikobello!
Waarop je besluit dat het zonde is om de dame van de hand te doen omdat ze toch zo fantastisch is.
Zucht, waarom zijn we nou zo geslagen door het citro-virus????
Zo, dat gezegt hebbende: ik ga nog even wat km zweven in m’n voiture!
William: Berijder van Franse slag(schepen)
1992 3.0 V6 Exclusive
1996 2.0 16v Prestige (“Valerie”)
Hallo Whermes,
Ik denk dat die liefde komt vanwege het feit dat de xm toch wel een van de laatste echte citröen’s is.
De c6 is ook noch wel bijzonder, maar voor deze tijd toch wel erg groot. De xm veert ook nog echt zoals het hoort (als alles goed werkt). De huidige hydrauliek-vering wordt steeds stugger, waardoor er uiteindelijk geen verschil meer is en ze het er ook wel af kunnen gooien. Ik denk zelf dat de huidige c5 de laatste is met dit systeem. Ik heb zelf een snoek gehad, en dat was natuurlijk de ultieme citröen. De xm is een redelijk alternatief, zeker in het huidige verkeer. Mijn xantia had ik al minder mee. Mijn huidige c5 phase2 is een prima auto, maar het citröen-gevoel ontbreekt toch wel (misschien moet het groeien). Mijn xm zit zowiezo stukken beter dan de c5. De stoelen van de c5 zijn vrij kort en vormloos en doen een beetje xantia-achtig aan. De nieuwe c5 lijkt op het oog stoelen met iets meer pasvorm te hebben. Kortom de xm is (een van)
de laatste voitures met het echte citröen-gevoel.
Groet, manus