Het kan niet om een picasso gaan, dit is het Xsara gedeelte.
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
?? Foutje René.....?
Geen foutje….
Een Xsara Picasso, hoort in het Picassogedeelte
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Oh sorry….hoort dus in het Xsara Picasso gedeelte: zeg dat dan…
René schreef:Het kan niet om een picasso gaan, dit is het Xsara gedeelte.
segiktog
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012
- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
beste mensen gisteren is de radiator dop eruitgesprongen ( als je ervoor staat de dop rechts op de radiator) met draaiende motor heel de motorkap isolatie is nat boven dat punt.
Het expansievat is helemaal leeg.
Wat doe ik nu? volgens mij radiator leegmaken(waar is die dop)
opnieuw vullen en ontluchten?
als ik goed kijk heeft ze precies 2 radiators vanvoor 1 die nogal scheef is percies en die andere erachter(die die je van in de motorruimte ziet heeft veel kleinere lammelen)
De welke is het nu?
Ik weet het niet zeker help alsjeblieft.
Mvg jeroen
nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
Ford Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992
Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012
- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
voila alles is gefixt nieuwe radiatordop en alles goed ontlucht ik heb alle info op het forum gevonden (na heel lang zoeken) ze blijft nu goed gaan.
maar de fans springen wel zeer laat aan kan je dit niet vervroegen?
Alvast bedankt
jeroen
nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
Ford Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992
Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
De radiateur-fans springen aan via een thermo-electrisch relais. Deze staat voor-ingesteld op een bepaalde temperatuur de electriciteit te schakelen. Ik kan me voorstellen dat er dergelijke relais te krijgen zijn die bij een lagere temperatuur schakelen. Als je het dan nog niet vertrouwt, kun je een schakelaar op in de cockpit maken waarmee de fan handmatig wordt bediend.
Je spreekt van 2 radiateurs, de ander zal dan van de airco zijn (of intercooler als je een diesel hebt). Als je airco inschakelt dan zal een van de fans ook wel gaan draaien, toch ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 17-02-2012
- ZX reflex 1.9d
- Xsara collection 1.6i 8v
- XM prestige 2.1 td break
wij hebben een benzine 1.6 en ik denk wel dat ze airco heeft.
en climate control ook.
Ik heb eigenlijk de 2 ventilatoren nog niet weten draaien, alleen als die dop erafgesprongen is dan zijn ze rond de 100 a 120 graden aangesprongen.
Dat relais waar zit dat ergens?
nu: Citroën Xm prestige break 2.1td 2000
Citroën Xsara millesime 1.6i 2000
Ford Ranger XLT 2.5td 2002
ex: Citroën Zx reflex 1.9d 1992
Binnenkort ter vervanging zx: Citroën C5 Exclusive break 2.2hdi 2004
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Relais is wellicht niet het goede woord. Het gaat erom dat het thermocontact (wat dus in de radiateur geschroefd zit) elektrisch moet verbinden indien een bepaalde temperatuur wordt overschreden
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Bij de fase 1 met climate control worden de ventilatoren via de climate control module geschakeld. (Zal wel Frans zijn ).
1 v/d thermosensoren op het thermostaathuis is voor de climate control, de ander voor motor management. De fans kunnen op 2 snelheden draaien. Als je de airco aanzet gaan automatisch de fans op lage snelheid draaien. Ook als de temperatuur van het water oploopt gaan ze eerst op lage stand, wordt het nog warmer gaan ze op orkaan stand. De sensor kan wel eens verlopen zijn na al die tijd.
Het is vrij makkelijk te testen of de fans nog werken: Haal de kabel van de sensor af en start de motor. Dan gaan de fans vrij snel op orkaanstand. Zo niet is er mogelijk een fout in de aansturing of in de relais van de fans, deze zitten tussen de fans in, in een kunststof behuizing.
Even in de Haynes gekeken: De sensor met de bruine connector is van de AC, de groene voor de ECU.