heb vanochtend een noodstop gemaakt met m’n bx, (ik reed 60 en er stak een kat overstraat)
ik had nog nooit echt fanatiek geremt met die bx, dus wist eigelijk ook niet echt hoe die zou reageren, nu bleek dat ie dus ongelooflijk hard remt, die rem is dus niks mis mee!!
maar daardoor blokkeerden alle wielen en slipte dus heel erg door op dat asvalt, nu weet ik niet of me wielen een schuurplek hebben of iets dergelijks, hoe kan ik dat controleren? hij reed niet anders nadat ik weer verder ging (de kat leeft nog hoor!!!
)
Wie kan me vertellen hoe ik kan controleren of de banden nu nog wel goed zijn?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
bandje eraf halen ronde draaien en kijken op vlakke plekken
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Op nat asfalt glij je makkelijker en slijten je banden dus minder bij een schuivert en op droog asfalt is de hoeveelheid rubber die in het remspoor op straat ligt evenredig met de mate waarin je een platte kant aan je banden hebt gemaakt. Je hebt geluk dat het winter is, want in de zomer als de banden en straat warm zijn, gaat het harder
Nou is de BX geen treinstel, dus rijden met een platte kant aan je banden kan niet zoveel kwaad. Je gaat het merken bij snelheden boven de 100km/h. Dan gaat het misschien wat trillen. Veel kwaad kan het niet, of je moet heeel hard gaan rijden, dan wordt het trillen erger en heb je het gevoel het wegcontact te verliezen. Dan nog blijf je gewoon op de weg hoor, dus geen zorgen dat je je bandjes hebt vernield om een kat te sparen.
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Kijk, dat is een heldendaad met gevaar voor eigen veiligheid. Dit zijn gevaarlijke situaties waardoor er maar al te vaak vervolg-ongelukken gebeuren. Maar dat is goed gegaan gelukkig!
Verder kan je het inderdaad gewoon bekijken en vooral voelen. Een vlak plek kan trouwens bij lage snelheden ook een bonkend geluid geven. Erg vervelen….
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
heb dinsdag ook 2 keer de rem moeten gebruiken nou en ik merk ook nog nix ook niet met 120
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
patje74 schreef:Kijk, dat is een heldendaad met gevaar voor eigen veiligheid. Dit zijn gevaarlijke situaties waardoor er maar al te vaak vervolg-ongelukken gebeuren. Maar dat is goed gegaan gelukkig!
Verder kan je het inderdaad gewoon bekijken en vooral voelen. Een vlak plek kan trouwens bij lage snelheden ook een bonkend geluid geven. Erg vervelen….
de weg was gelukkig vrij, achter me reed ook niemand, en het ws een brede weg,
maar het is allemaal goed gegaan hoor,
heb nog nooit een dier aangereden en dat wil ik graag zo houden, zou er erg mee zitten als ik iemand lievelings huisdier plat rij…
patje74 schreef:...
Verder kan je het inderdaad gewoon bekijken en vooral voelen. Een vlak plek kan trouwens bij lage snelheden ook een bonkend geluid geven. Erg vervelen….
Dat is waar, maar dan is het ook wel heel erg. Dat soort vlakke plekken maak je ‘s zomers makkelijker dan met de R in de maand.
Tip: (wellicht een open deur) Iets minder hard remmen verkort je remweg!
Zodra je wielen blokkeren begin je te schuiven. Als je een beetje “auto-gevoel” hebt, krijg je op dat moment het gevoel te versnellen. Wat rem terugnemen en je merkt dat je weer vertraagt. Dit moet allemaal in eenfractie van een seconde gebeuren en dat kan niet iedereen zo (het vraagt om talent en ervaring), dus daarom hebben ze ABS uitgevonden. Dat werkt ongeveer het zelfde.
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:patje74 schreef:...
Verder kan je het inderdaad gewoon bekijken en vooral voelen. Een vlak plek kan trouwens bij lage snelheden ook een bonkend geluid geven. Erg vervelen….Dat is waar, maar dan is het ook wel heel erg. Dat soort vlakke plekken maak je ‘s zomers makkelijker dan met de R in de maand.
Tip: (wellicht een open deur) Iets minder hard remmen verkort je remweg!
Zodra je wielen blokkeren begin je te schuiven. Als je een beetje “auto-gevoel” hebt, krijg je op dat moment het gevoel te versnellen. Wat rem terugnemen en je merkt dat je weer vertraagt. Dit moet allemaal in eenfractie van een seconde gebeuren en dat kan niet iedereen zo (het vraagt om talent en ervaring), dus daarom hebben ze ABS uitgevonden. Dat werkt ongeveer het zelfde.
ik weet het, heb slipcurcus gehad, maar wist niet hoe die bx reageeerde, stond er zelf versteld van dat die zo snel blokeerde, want hij remt gewoon heel fanatiek, zitten pas nieuwe remschijfen enzo op.
In mijn moeders auto moet ik bijvoorbeeld veel harder op de rem drukken, dat hoefde dus niet in me eigen auto
Ja, de rem van een BX lijkt haast meer op een schakelaar: aan/uit. Het doseergebied is klein, er zit nauwelijks pedaalslag in. Toch is zo’n rem goed te doseren, omdat de remruk wel evenredig is met de rdruk die je op het pedaal uitoefent. Ga dan maar eens ergens waar dit kan lekker voor jezelf spelen met het remgedrag van je auto. Met een slipcursus in je achterzak loopt dat wel goed te komen.
Is trouwens altijd wel aan te raden als je van auto wisselt: Onderzoeken wat het remgedrag is, voordat je ermee in een noodsituatiebeland. Voordat je een (tweedehands) auto koopt moet je dit eigenlijk al doen, om erachter te komen of hij goed remt, niet scheef trekt of dat soort fratsen…
(bijdeweg): Wat voor auto heeft je moeder dan?
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:Ja, de rem van een BX lijkt haast meer op een schakelaar: aan/uit. Het doseergebied is klein, er zit nauwelijks pedaalslag in. Toch is zo’n rem goed te doseren, omdat de remruk wel evenredig is met de rdruk die je op het pedaal uitoefent. Ga dan maar eens ergens waar dit kan lekker voor jezelf spelen met het remgedrag van je auto. Met een slipcursus in je achterzak loopt dat wel goed te komen.
Is trouwens altijd wel aan te raden als je van auto wisselt: Onderzoeken wat het remgedrag is, voordat je ermee in een noodsituatiebeland. Voordat je een (tweedehands) auto koopt moet je dit eigenlijk al doen, om erachter te komen of hij goed remt, niet scheef trekt of dat soort fratsen…
(bijdeweg): Wat voor auto heeft je moeder dan?
m’n ma heeft een citroen AX.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
dat was een ramp toen ik mijn AX ging ophalen (1.0E) daar moest ik pedaal door de bodem heen trappen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:dat was een ramp toen ik mijn AX ging ophalen (1.0E) daar moest ik pedaal door de bodem heen trappen
ja die van me moeder ook in die richting
Geen bekrachtiging. En waarschijlijk ietwat gare hoofdremcilinder. Dat hebben AXjes wel vaker. Komt door vocht. Regelmatig (1 of 2 x per 2 jaar) remvloeistof verversen of tenminste aftappen van water ontdoen schijnt enige remedie te zijn. C15E’s en Visaatjes hebben er ook last van.
Maar ja, als je de rem van een BX, CX, GS of DS (en misschien ook andere HP wagens maar niet de C5 -> veel te zacht pedaal) bent gewend, remt elke conventionele al dan niet rembekrachtigde auto beroerd.
`verum ipsum factum’
renz schreef:Dat de weg vrij was achter je, was dat geluk? Of had je dat al gezien van tevoren?
Wel netjes dat je optijd gestopt bent!
nee isniet zo’n drukke weg, maar dat stomme poessebeest moet net tussen een paar auto’s weg komen die daar toevallig wel weer stonden
Maarrrr ik ben dierenvriend en stop voor dieren, Nog nooit wat aangereden, wil ik zo houden
renz schreef:EvelienBX schreef:renz schreef:Dat de weg vrij was achter je, was dat geluk? Of had je dat al gezien van tevoren?
Wel netjes dat je optijd gestopt bent!
nee isniet zo’n drukke weg, maar dat stomme poessebeest moet net tussen een paar auto’s weg komen die daar toevallig wel weer stonden
Maarrrr ik ben dierenvriend en stop voor dieren, Nog nooit wat aangereden, wil ik zo houdenDaarom vroeg ik het ook, ten koste van WAT wil je dat zo houden?
Je zei zelf dat je 60 km/u reed, stel dat er wel iemand achter je zat, dan is die klap aardig hard hoor!
tja, dat week ook niet….. dan is het niet mijn fout…
Mijn BX remt zo hard dat als ik alleen al af probeer te remmen de boel door de ABS draaiend moet worden gehouden..(oftewel, het wordt tijd voor 205 breed op 16”
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI