Het max trekgwicht geremd van onze Visa Leader 1100 is 700 kg. Hij zou dus onze caravan van 700 kg mogen trekken. Dat lukt ‘m niet vanwege de lange 4e versnelling.
Trekgewicht van onze Saxo is 600 kg. Toch raar: Zelfde inhoud motor (tot op de cc), Visa heeft geen rembekrachtiging en de Saxo zou de caravan wel in z’n 4 kunnen trekken.
Waar zou dit verschil aan trekgewicht tussen deze 2 auto’s aan kunnen liggen?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
verschil, zit denk ik in de bak, en het koppel van de nieuwere moter van de saxo.en de saxo heeft een 5bak neem ik aan. dus is de trekkracht beter verdeeld over de versnelingen. waarschijnlijk valt ie dan ook dood in zijn 5e versneling. dit merk je ook als je een berg op moet dan moet je nog verder terug schakelen, soms wel naar zijn 2e versneling, somige mensen doen dit niet, en beginnen dan te klagen dat de moter kookt, of dat de koppaking het heeft begeven.
Sorry, ik bedoelde eigenlijk te vragen: Waarom mag de Visa met een simpeler remsysteem en zelfde inhoud motor een hoger gewicht trekken?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
hij voldeed aan de eisen van die tijd, 1978. aangezien de eisen lang meegaan hier in nederland, red de visa het nu nog met de apk.
De eisen waren destijds dus lager als nu bedoel je te zeggen? Met de apk heeft het niets van doen lijkt me.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het trekgewicht wordt ook bepaald door het chassis, dus eigenlijk kan je 2 verschillende auto’s niet vergelijken.
Tenzij de basis op hetzelfde chassis staat.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik zou eigenlijk niet weten waarom je met een saxo een caravan zou WILLEN slepen. Die auto is zo licht en heeft zo weinig vermogen dat je bijna levensmoe moet zijn om daar 700 kg achter te hangen met de stroomlijn van een tuinschuur. Je hebt dan dus écht niets over. Bloedje link als je een keer vermogen nodig hebt.
o ja,
beremans schreef:hij voldeed aan de eisen van die tijd, 1978. aangezien de eisen lang meegaan hier in nederland, red de visa het nu nog met de apk.
Ik snap niet wat je wil zeggen. Verklaar je nader!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb nergens gezegd de caravan met de Saxo te willen trekken. Ben dat ook niet van plan. Ten eerste mag dat niet gezien het max trekgewicht van 600 kg. Ten tweede hebben wij daar een prima CX voor. De vraag was uit nieuwsgierigheid.
Dyna Z1: Tout alu.