hallo deskundigen, hier een vraag over de uitlaat van een cx 2000 uit 1975. De uitlaat moet vervangen worden. Vermoedelijk de gehele uitlaat van voor tot achter. Achter is de pot doorgeroest en voor moet ergens een lek zitten want bij het optrekken word je zittend in de auto bijna vergast. Heeft iemand tips over het zoeken naar onderdelen. Ik weet wel waar ik de onderdelen kan krijgen zoals de CX Basis (duur maar wel nieuw materiaal) of gewoon bij het magazijn op de club. Maar waar moet ik op letten wat betreft grootte, dikte, nummer? Ik heb net het boek Vraagbaak Citroen CX 1974-1990 besteld dus ik hoop dat me dat ook wat informatie geeft.
Ik hoop dat een van jullie me op weg kan helpen.






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Eigenlijk zou je vooral een werkplaatshandboek moeten bemachtigen, want er zijn in de levenscyclus van de CX veel verschillende uitlaatsystemen geplaatst, met verschillende diameter etc… dus eerst goed zoeken wat je juist nodig hebt (bouwjaar!). Met een beetje geluk hebben ze nog wel het één en ander in de autozaak, en anders wordt het inderdaad CX Basis.
Als je voorin vergast wordt, kan het bijvoorbeeld de bocht onder de motor zijn die lek is, de verbinding ervan, of misschien wel direct aan de motor zelf, aan de collector.
Met koude motor eens laten draaien, hoogste stand (blokken eronder!) en eens luisteren, kijken of je ergens roetaanslag ziet, etc…
Succes!
Geweldig dank! Ik ga dat eens proberen. En inmiddels ben ik ook zo’n handboek aan het opsporen. Ik vermoedde al dat het een klus gaat worden om te beoordelen wat het juiste materiaal moet zijn. Ik had gehoopt dat er iemand op dit forum precies zou weten welk type uitlaat er onder een CX 2000 uit 1975 benzine zou moeten. Dat lijkt me universeel.
Als ik dat weet dan heb ik een richtlijn. Neemt niet weg dat ik ook eerst eens goed onder de auto moet gaan kijken voordat ik iets aanschaf.
Bedankt voor je advies en mocht je nog meer adviezen hebben, graag!












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Garage hydraulique in raamsdonksveer. Die heeft em misschien zelfs liggen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
meindert schreef:Geweldig dank! Ik ga dat eens proberen. En inmiddels ben ik ook zo’n handboek aan het opsporen. Ik vermoedde al dat het een klus gaat worden om te beoordelen wat het juiste materiaal moet zijn. Ik had gehoopt dat er iemand op dit forum precies zou weten welk type uitlaat er onder een CX 2000 uit 1975 benzine zou moeten. Dat lijkt me universeel.
Als ik dat weet dan heb ik een richtlijn. Neemt niet weg dat ik ook eerst eens goed onder de auto moet gaan kijken voordat ik iets aanschaf.Bedankt voor je advies en mocht je nog meer adviezen hebben, graag!
beste gewoon naar een specialist gaan en kijken wat er onder hangt en vergelijken, ieder jaar had wel weer een ander beugeltje of flexdeel of tussenpijpen, zeker in de beginjaren.
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Die einddempers zijn allemaal identiek (behalve op benzine Turbo’s) en die zijn gewoon nieuw te koop bij Brezan ofzo. Dito voor de tussenpijp. Die twee dingen heb ik standaard op voorraad liggen, want ze gaan vaak roesten (meestal als veel korte stukjes worden gereden of bij LPG-auto’s).
Alle verschillen tussen de types zitten ‘m in de tussendemper, en vooral de vlampijp en de ophanging vooraan, zoals Mark terecht opmerkte. Vooral met die ophanging wordt vaak enorm geklooid, als men de originele systemen niet kan vinden of geen zin heeft om ernaar te zoeken. Dan wordt er vervolgens vaak maar wat raak geslepen, gelast en gebroddeld en dan komt er spanning op en dán gaat ‘ie schuren, trillen, resoneren en lekken.
Maar het kan bij jou ook gewoon een gat zijn ergens, dat nog valt dicht te lassen.
Even op een brug laten bekijken door een CXpert dus, dan weet je wat je te doen staat.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Is hij niet meer te maken laat hem dan direct vervangen,want op de oprit met een paar krik steunen.
Is vragen om ellende.( lees gaat moeilijk los)
En zoals je leest leontien heeft veel op voorraad,dus rij der heen ,is ze met de kerst weer rijdbaar.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
ik weet dat Rob Timmer in Groningen een enorme hoeveelheid uitlaatdelen heeft en met name van het oude type. Bel hem maar eens.