How to do:Relais aansluiting BX type 1…...
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 13 mei 2012 01:28 AM

Ik miste op het forum een werkschama hoe je een relais aan sluit voor een BX type 1.

Het is immers bekend dat de lichtschakelaar door kan branden. Met een relais er tussen kan je dit voor komen.


Voor mijn BX type 1 ga ik deze relais opstelling monteren in mijn BX:


Info:

De relais die ik gebruik is een 4-polig relais, deze bestaat uit 4pinnen:

30 < Dat is voor de constante plus vanaf de accu. Hier gebruik ik een rode draad voor.
85 < Dat is de massa, die gaat terug naar de accu. Hier gebruik ik een bruine kabel voor.
86 < Dat is de draad die vanuit de lichtschakelaar komt. Hier gebruik ik een zwarte kabel voor
87 < Dat is de draad die naar de verlichting gaat. Hier gebruik ik een zwarte kabel voor.

Rood= Gevaar, plus..
Bruin= Kleur van aarde.
Zwart= Schakeldraad. 

 

Als eerste heb je Spanningszoeker 12V met scherpe punt en krokodillenbek nodig en een pollepel:


Deze laatste gebruik je de draad tegen te houden, terwijl je met de spanningszoeker in de kabelprikt.
Dit scheelt geprik in je vingers…


Het belangrijkste is dat je een goeie aardepunt heb voor de spanningszoeker! Ik koos voor deze plek:

 

 

Goed we gaan beginnen met de eerste stap:


Van te voren kijk je waar de kabelboom loopt, deze loopt bij de linkerspatscherm onder de accu naar de linkerkoplamp.

Vanuit de kabelboom komen verschillende kabels naar de knipperlicht en koplamp toe.
Zodra je alles bekeken hebt en je weet waar je moet prikken zet je de dimverlichting aan..

Al gauw kom je erachter dat dit:

De dimverlichting is.. Deze merk je zodat je weet dat dit de dimlichtvoeding is.


De volgende stand is het groot licht, hier herhaal je de werkwijze:


Hierbij is deze draad de voeding van het grootlicht. Ook deze merk je..


Nu heb je de draden van de linkerkoplamp gevonden voor het dim/grootlicht.


Nu ga je de rechterkant zoeken in de kabelboom, je maakt de kabelboom los van de omhulsel en gaat op zoek naar de kleur ie je moet hebben (Ik heb van te voren gekeken welke kleur kabels bij de rechterlamp komen)..

Dan herhaal je de stap weer: Eerst dimlicht aan en de juiste kabel opzoeken. Daarna de volgendestand aanzetten voor de grootlicht:



Als je alles gemerkt heb, kun je de kabels afknippen.. LET OP!!!!! EERST DE LAMPEN UIT EN DE ACCU LOSKOPPELEN!!


Vervolgens monteer ik mijn relais opstelling in de motorruimte:


Voor de draden netjes weg te werken gebruik ik kabelverslinder 5m zwart. Deze haal je bij een doe het zelver zaak:


Volgende stap is om 2 kabelboompjes te maken:


4kabels van ongeveer ieder 1m lang rood


4kabels van ongeveer 2m lang bruin.


-Rood sluit je aan op de zekeringskast waarvan de rode draden naar pin 30 gaan van het relais
-Bruin Sluit je aan op de relais pin 85


Extra info over de voedingskabel en massakabel:

-Je kan ook de 4losse massa kabels tot een kabel binden en dat met een oogje aan de carrossie vastmaken.

-Je kan 1 draad vanaf de accu naar de relais trekken en pas bij de zekeringskast de draad laten vertakken naar 4 draden die aansluiten op iedere pin van de verzekeringskast.

 

 



Daarna is het de beurt om de draden vanuit de lichtschakelaar aan te sluiten op de 86pin van de relais.

-De eerste 2 relais zijn voor de linker en rechter dimlicht.
-De 3de is voor grootlicht van beide lampen. Dus deze 2 lichtschakelaar draden verbind je met elkaar en sluit die aan op een pin 86

 

Daarna is het de beurt om de draden die naar de lampen gaan, aan te sluiten op de 87pin van de relais.

-Geldt het zelfde, de eerste 2 relais zijn voor de dimlichten.
-Ook hier verbind je de 2draden van het grootlicht aan elkaar. Deze sluit je op de 3de relais. ( pin 87!).

Relais nummer 4 is over, voor eventuele mistlampen. (Dus een rode draad is niet aangesloten op de accu!)


Zorg ervoor dat je de gekoppelde draden goed afsluit van vocht, door krimpkous of isolatietape!

 


Volgende stap is om de de rode draad als de bruine draad aan te sluiten op de Accu.


Omdat mijn accupolen versleten zijn heb ik een nieuwe setje gekocht:


Hier op kun je meerdere kabels bij aansluiten, en zorgen voor een langdurige corrosievrije vermogensoverdracht (Vergulde accuklemmen). Vandaar mijn keuze op deze polen..

 

 



De ouwe polen zaag je met een ijzerzaag eraf, en de nieuwe monteer je..

 

Volgende stap is alle aansluitingen controleren, waarna de nieuwe polen op de accu kunnen:



De laatste stap!


Nu ga je de verlichting controleren. Een iemand zet de dimlicht en later de grootlich aan. En jij volet op de relais of de inwendige schakelaar omgaat zodra de verlichting aangaat. (Je voelt een tik op de relais en je hoort het!)

En dit is de resultaat:


Zoals dimlicht als grootlicht doen het.

 

 

That’s all!

Profiel  
 
Michel_v_O
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 24-08-2011

- DS 3 1.6 E-HDI 90Pk Airdream So Chic
Gepost: 13 mei 2012 10:29 AM
  [ # 1 ]

Beste GWHENDRIKS2

Het verhaal is duidelijk uitgelegd en het eindresultaat ziet er ook TOP uit.
Mij complimenten daarvoor.
Tenslotte zie je vaak knoei en prutswerk onder de moterkap.
Helaas moet ik je toch op een klein foutje wijzen.
De bruine draad word in de elektrowereld gebruikt als de plus(+).
De blauwe draad is de min(-) en de zwarte is de schakeldraad.

Ook al raad ik het je niet aan, maar je mag natuurlijk altijd een keer een WCD(stopcontact) in je huis openschroeven en even voelen (met een spanningstester heeft mijn voorkeur tongue wink ) aan de bruine draad.

Indien iemand uit de autobranche hier anders over denkt hoor ik het graag.


Groeten, Michel.

Profiel  
 
zandvoorta
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004

- BX 14E
- C1 C1 Selection
Gepost: 13 mei 2012 10:45 AM
  [ # 2 ]

Heel netjes gedaan, super uitleg.
Maarehhh, je kunt fase spanning in je huis niet vergelijken met gelijkspanning in de auto. Huis heeft geen plus en min maar fase en 0 Wink

Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl

Profiel  
 
Michel_v_O
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 24-08-2011

- DS 3 1.6 E-HDI 90Pk Airdream So Chic
Gepost: 13 mei 2012 11:10 AM
  [ # 3 ]

@zandvoorta:
Daar moet ik je gelijk in geven. Surprisedops:
Gelijk- en wisselspanning zit een groot verschil in.
En we noemen hem inderdaad FASE bij wisselspanning en PLUS bij gelijkspanning.
Blijft volgens mij nog steeds feit dat we niet de bruine draad gebruiken voor een 0 of min.
Ongeacht of het wissel- of gelijkspanning is blijft de 0/min een blauwe draad.

Maar als dit de reeds gebruikte draadkleuren zijn in een BX heb ik natuurlijk helemaal niets gezegd. zipper

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 13 mei 2012 12:47 PM
  [ # 4 ]

Ik heb de info aangepast, Wink

Dank voor de info..

Profiel  
 
Bertje beige
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011

- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Gepost: 23 december 2012 10:55 AM
  [ # 5 ]

Zijn de draden tussen de accupool en de relais nou ongezekerd?
Ik plaats als ik spanning rechtstreeks van de accupool aftap, altijd een zekering zo dicht mogelijk bij de + pool.
Verder ziet het er netje’s uit Smile

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6127
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 23 december 2012 11:16 AM
  [ # 6 ]
Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 23 december 2012 12:31 PM
  [ # 7 ]
Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 23 december 2012 09:16 PM
  [ # 8 ]

Even een ander vraagje, dat hier wel enigzins mee te maken heeft,
Welke knop op mijn dashboard is voor de mistlampen in de voorbumper, op een type1?
Bij het schuifje doet de onderste stand niks, en die onderste knop aan de linkerkant van je stuur doet ook niks bij mij..
Welke van die twee hoort het te zijn?

doei

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6127
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 23 december 2012 09:54 PM
  [ # 9 ]

De groene drukschakelaar. Links naast het dashboard, zeg maar.

Afbeelding Bijlagen
knop.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 24 december 2012 12:51 AM
  [ # 10 ]

Bedankt! is het ook normaal dat die knoppen vaak stuk gaan? zal hem morgen eens eraf halen en kijken..

doei

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6127
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 24 december 2012 06:04 PM
  [ # 11 ]

Is me niet bekend dat ze vaak stukgaan, maar het is Frans en 26 jaar oud… You do the math Laughing

Oh ja, onderste stand van het schuifje is dimlicht + mist-achterlicht.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook