Totaal aantal Berichten: 85
- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Vanavond ben ik me toch wel even rot geschrokken: ik had alleen nog een derde en vierde versnelling. Stom genoeg daarna tegen een blinde muur geparkeerd en daar staat ie nu nog. Want geen achteruit meer. Het is wel vreemd: de pook lijkt alle posities keurig in te nemen, maar de bak blijft in zijn 3 (of 4). Ik ben maar opgehouden met proberen want ik begon wat stank te ruiken, en dan denk ik meteen dat de koppeling naar zijn grootje is. Maar wat is het nu, de koppeling of de bak? Het voelt wel als veel werk…...
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76
Citroën Xsara 1.6i Break ‘04
Het lijkt erop dat een van jouw schakelstangen bij je versnellingsbak eraf is geschoten.Vaak zijn de busjes van de scharnierpunten doorgesleten en dan schieten ze van hun scharnierpunt af.
Dus check even onder je motorkap of alles nog op zijn plek zit!! Ligt een van beide eraf dan zal je deze moeten vervangen.

Totaal aantal Berichten: 848
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Inderdaad, een van de twee schakelstangen. Om bij de muur vandaan te komen, kun je de houtje-touwtje-methode gebruiken: schakelstang erop drukken en even met een ijzerdraadje vastzetten. Dan rustig wegtuffen en op zoek naar vervangende schakelstangen. Moet geen drama zijn en een bakwissel komt er al helemaal niet aan te pas… Ben benieuwd. Succes,
Groet!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Dat klinkt als een pak van mijn hart. Ik zal (als het weer het toelaat) straks even kijken.
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Twee tiewraps doen wonderen!
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
De tiewraps doen het goed. Maar gisteren ging het weer mis: alleen nu het andere knietje. Ik heb het geheel nu eens goed kunnen bekijken en wat blijkt? De twee schakelstangen zitten elkaar in de weg! Met andere woorden: het loopt zo krap langs elkander dat ze elkaar raken in bepaalde standen en dus ook wegdrukken. Ik gaf de bak nog altijd de schuld van dat horkerige schakelgedrag. Maar dat hoort natuurlijk niet zo. Even bij een andere CX gekeken (was wel een S1) en daar loopt het mooi naast elkaar. Is er iets vreselijk verbogen of is het ergens te stellen, aan de bak bijvoorbeeld?
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Waarschijnlijk zit er erg veel speling op de nylon bus aan de (hoofd)schakelstang die onder je subframe zit. Symptoom: heel veel speling op de pook, heel losjes, alsof hij niet strak vast zit (en dat is ook zo).
Het lijkt me sterk dat het probleem echt in de bak zelf zit. 98 van de 100 keer is die nylon bus versleten of er zelfs geheel tussenuit gevallen.
Deze dus, het witte busje:
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hakker schreef:De tiewraps doen het goed. Maar gisteren ging het weer mis: alleen nu het andere knietje. Ik heb het geheel nu eens goed kunnen bekijken en wat blijkt? De twee schakelstangen zitten elkaar in de weg! Met andere woorden: het loopt zo krap langs elkander dat ze elkaar raken in bepaalde standen en dus ook wegdrukken. Ik gaf de bak nog altijd de schuld van dat horkerige schakelgedrag. Maar dat hoort natuurlijk niet zo. Even bij een andere CX gekeken (was wel een S1) en daar loopt het mooi naast elkaar. Is er iets vreselijk verbogen of is het ergens te stellen, aan de bak bijvoorbeeld?
Het enige dat je kunt stellen zijn de twee schakelstangen,die wie bij jou tegen elkaar aankomen..
Die kun je langen of korter maken.
Dus ik zou Leontien haar raad opvolgen
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Eens kijken waar ik dat vandaan haal. CX basis is tot 13 januari gesloten…..
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76

- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Is dat ding wat leontien liet zien op de foto ,bij jou van ijzer of gietstaal…
Is ie van ijzer dan kun je er zelf een nieuw kogeltje en kommetje op lassen( zie mijn topic )
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Ik dacht dat ik alleen de nylon bus nodig had, geen ijzerwerk.
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76

- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ja dat snap ik .maar als je toch bezig bent ,en het is van ijzer.( en dit kun je wel kopen tussen kerst en oud en nieuw)
Maak het dan meteen goed,die nylon busjes zijn ook niet alles,( wat ik zo links en rechts hoor)
Er zullen er zijn die zeggen dat het wel goed is..
Maar ieder zijn mening.
Fijne feestdagen
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Ik had ook eerst even je foto’s moeten bekijken, dan had ik begrepen wat je bedoelt . Sorry. 2e Kerstdag lijkt me een uitgelezen moment om eens even goed te kijken wat ik aan de hand heb.
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76

- ZX 1.6i Break
- XM break 2.0 Turbo
Het is moeilijk om wat tijd en goed weer te vinden om er mee aan de slag te kunnen. Vandaag leek zo’n dag want ik had een paar uurtjes over en de zon scheen ook nog. Terwijl ik de noodreparatie aan mijn schakelstangen aan het herschikken ben, ziet mijn oog dat een van de twee V snaren van de rol lag. Dus eerst die maar weer er op gezet. Toen viel me op dat alle riemen scheef lopen, ook naar de hydrauliek en de dynamo. Alsof het motorblok een halve centimeter was verschoven. Maar even de garage gebeld en er zeer voorzichtig naar toe getuft. Volgens Jaap heeft de nokkenaslager aan de bakkant het begeven, waardoor het snaarwiel is verschoven.
Dus nu moet ik naast een frisse schakelset ook nog een nokkenaslager. This lady doesn’t come cheap…...Maar, waarde forumleden, heeft Jaap gelijk of zijn er nog andere mogelijkheden?
Renault 4 GTL ‘83
Chrysler New Yorker ‘62
Suzuki Katana 650 ‘82
HD Sportster XLH ‘76

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ik neem me toch te herrineren dat de nokkenas ergens geborgt zit zodat ie op zijn plek blijft want de motor zal toch ook niet zo fijn lopen als de nokkenas aan de wandel gaat. Zal eens zoeken in de foto’s en als dat lager kapot is een kwestie van de pulley’s ervan en dan de houder waar het lager in zit, maar lijkt me iig onwaarschijnlijk dat daardoor je snaren ervan lopen.
maar in het WPH staat ook een procedure om het zaakje uit te lijnen zodat ze recht tegenover elkaar zitten, heb je dat al gedaan?
Mark
CX 2000 pallas ‘78