Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
kerst goed aan het besteden zie ik. in roermond staat een bx op de sloop.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
deze bedoel ik dus overigens…
Deze zit tussen het motorblok en kachelradiateur.
en @Kevin: Inderdaad, die kwam ik gisteren nog tegen.. Donderdag eventjes bellen.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dat is de kachelkraan inderdaad, die beginnen zeldzaam te worden..
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Daar zit indd een pakking tussen de kachelkraan en kachelradiateur.
Deze is niet bij de dealer leverbaar. Gewoon de maat opnemen van de pakking (rubber ring) en langs de aircoboer gaan of de Brezan..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
GWHENDRIKS2 schreef:Daar zit indd een pakking tussen de kachelkraan en kachelradiateur.
Deze is niet bij de dealer leverbaar. Gewoon de maat opnemen van de pakking (rubber ring) en langs de aircoboer gaan of de Brezan..
Even hardop denkend…
Als ik naar de foto kijk, zie ik 4 moertjes. Daar zitten best lange boutjes in… De boutjes verbinden de kachel radiateur met die kraan… Maar ik zie druppels hangen in de naad die je op deze foto ziet, dus waar die 4 moertjes zitten… Zo te zien is dit een niet-uit-elkaar-te-slopen deel, oftewel: dit hoort 1 geheel te zijn… Het beste zou zijn als ik mijn kraan er even uit zou halen om hem nader te inspecteren, maar dan moet ik de koelvloeistof aftappen die nu welgeteld 34 kilometer in de BX zit…
Na kerst eerst het dashboardkastje eruit halen, dan kan ik iets zien..
Hoe kan ik eigenlijk met enorme zekerheid zeggen wat het probleem is, radiateur of kraan? Als ik de kraan dicht zou draaien, zou de lekkage minder moeten zijn als met de kraan open, om aan te tonen dat het om de radiateur gaat, toch?
Totaal aantal Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Je zou de 2leidingen waar de koelvloeistof naar de kachelkraan gaat afknijpen met 2tangen. Zorg wel dat je de leiding beschermt met bijv houtenplaatje.
De kachelkraan zou je in gesloten toestaand onder de kraan kunnen houden en vullen.. Er zou dan in gesloten staand geen water kunnen lekken..
Die groenen ringen zijn de pakkingen die er tussen zitten.. (de groenen zijn de nieuwe)
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Dat is de pakking tussen kachelkraan en kachelradiateur inderdaad. Maar de kraan zelf gaat ook vaak lekken. Ik heb gelezen bij de BX Club dat ze daar al aardig door de ‘voorraad’ kachelkranen heen zijn, en gaan kijken of ze kunnen reviseren of zo.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik had daar eens geïnformeerd of ze veel aanvragen kregen voor die dingen, want als ik er weer een heb ben ik ‘m meestal meteen weer kwijt. Daar was dat nog niet het geval en wordt er nu nog niet echt iets mee gedaan. Zorgen dat je koelvloeistof goed schoon is helpt wel voor de levensduur van de kranen.
Super foto! Mijn dank hiervoor..
Ik heb een mailtje gestuurd naar bart ebben. Ze hebben er eentje 85 euro… Ik heb ook de bxclub gemaild, en die sloperij die hierboven benoemd is… Ik denk dat het slim is om mijn kraan te inspecteren, misschien is het iets simpels (al betwijfel ik dat). Eerst het kerstgedoe achter de rug hebben, dan kan ik donderdag het dashboardkastje eruit slopen (of moet het hele dash eruit) om het een en ander goed te bekijken. Nu druppelt ie in ieder geval..
Totaal aantal Berichten: 6126
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik raad je wel aan, ook al zou je een andere kraan vinden, om je huidige te (proberen) repareren. Zoals gezegd: ze worden erg zeldzaam, tenminste: niet lekkende exemplaren.
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Shortwave heeft er laatst een bij v. Gompel gehaald in Eindhoven, voor minder dan de helft van de prijs van Bart Ebben. 85 euro is wel erg hebberig. De 2 dashboardkastjes demonteren is voldoende.
Totaal aantal Berichten: 5462
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207743/P690/
Lees hierboven mijn topic, staat een beetje omschreven hoe je dit aanpakt de kachelkraan/radiateur uitbouwd.
Succes..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Merci! Met deze tips kom ik in ieder geval verder. Ik heb van gompel ook eventjes een mailtje gestuurd. Ik ben een beetje huiverig om de mijne eruit te slopen zonder ik een vervanger heb. Ik ga morgen even kijken hoe ernstig de kraan lekt, misschien dat aandraaien het probleem (tijdelijk) oplost.
Ik heb foto’s gemaakt van de kraan perikelen. Toelichting staat boven de foto’s
Mijn kraan. Waar het stangetje uit de kraan komt (bovenzijde) vormt af en toe een drupje. Ik heb daar nu even een doek omheen gedaan, kijken of dat de enige plek is.
Hieronder een interessante foto. Je ziet een nasleep van wat kvs. Mij lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat dit van het hierboven genoemde staafje komt, maar veel waarschijnlijker van het afsluitringetje wat gwhendriks hierboven laat zien.
een willekeurige druppel. Let wel, moest de camera manoeuvreren om het shot te maken, druppel hangt op het laagste punt.
Als ik het zo zie op de 2e foto, lekt ie op de aansluiting met de kachelradiateur.
Ik zou eerst de o-ringen maar eens vervangen. Als de kraan zelf gaat lekken dan lekken ze over het algemeen op de plek waar het bedieningsstangetje de kraan in gaat (aan de bovenkant).