Ik lees net een bericht in NRC Handelsblad dat per 1 maart de regels voor het dragen van autogordels gaan veranderen. Zo zouden (als ik het al zou willen) mijn kinderen niet meer achter in de eend mogen omdat ie geen gordels heeft. En zo zouden er waarschijnlijk ook geen kinderen meer mogen worden vervoerd op de klapstoeltjes dwars achterin de DS Break.
Weet iemand de volledige nieuwe regels te vinden?
gr
Eng Bo
ps Nogmaals ik ben niet van plan mijn kleintjes zonder gordels en/of stoeltjes te vervoeren maar e.e.a. is toch wel handig om te weten ivm verzekeringen enz. Ook voor de DS rijders onder ons (of de enkele die een derde bank in z’n GS of Ami Break heeft zitten…)
Re: Nieuwe regels gordelgebruik per 1 maart a.s.
engbokho schreef:Ik lees net een bericht in NRC Handelsblad dat per 1 maart de regels voor het dragen van autogordels gaan veranderen. Zo zouden (als ik het al zou willen) mijn kinderen niet meer achter in de eend mogen omdat ie geen gordels heeft. En zo zouden er waarschijnlijk ook geen kinderen meer mogen worden vervoerd op de klapstoeltjes dwars achterin de DS Break.
Weet iemand de volledige nieuwe regels te vinden?
grEng Bo
ps Nogmaals ik ben niet van plan mijn kleintjes zonder gordels en/of stoeltjes te vervoeren maar e.e.a. is toch wel handig om te weten ivm verzekeringen enz. Ook voor de DS rijders onder ons (of de enkele die een derde bank in z’n GS of Ami Break heeft zitten…)
oude auto zijn uitgesloten denk ik
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Weet iemand de volledige nieuwe regels te vinden?
gr
Onder het kopje “in 2006 veranderen veel regels en wetten”
Even zoeken en je vindt alle info over dat onderwerp.
Jeroen
Dank!
Heldere taal.
gr
eng bo
Re: Nieuwe regels gordelgebruik per 1 maart a.s.
citroenc2 schreef:engbokho schreef:Ik lees net een bericht in NRC Handelsblad dat per 1 maart de regels voor het dragen van autogordels gaan veranderen. Zo zouden (als ik het al zou willen) mijn kinderen niet meer achter in de eend mogen omdat ie geen gordels heeft. En zo zouden er waarschijnlijk ook geen kinderen meer mogen worden vervoerd op de klapstoeltjes dwars achterin de DS Break.
Weet iemand de volledige nieuwe regels te vinden?
grEng Bo
ps Nogmaals ik ben niet van plan mijn kleintjes zonder gordels en/of stoeltjes te vervoeren maar e.e.a. is toch wel handig om te weten ivm verzekeringen enz. Ook voor de DS rijders onder ons (of de enkele die een derde bank in z’n GS of Ami Break heeft zitten…)
oude auto zijn uitgesloten denk ik
Helaas.
Naar aanleiding van een artikel in de kampioen heb ik gebeld naar de anwb en dan de juristenclub.
Kinderen jonger dan 3 jaar mogen niet vervoerd worden op een achterbank van een auto zonder driepuntsrolgordels op de achterbank.
Vandaar dat sinds kort onze pug voorzien is van in ieder geval 1 werkende 3puntsgordel (en vandaar dat ik laatst in het apk-draadje vroeg naar de regels m.b.t. minder gordels op de achterbank).
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Kinderen jonger dan 3 jaar mogen niet vervoerd worden op een achterbank van een auto zonder driepuntsrolgordels op de achterbank.
Vind ik eigenlijk ook niet zo vreemd hoor.
Jeroen
Re: Nieuwe regels gordelgebruik per 1 maart a.s.
EW schreef:
Naar aanleiding van een artikel in de kampioen heb ik gebeld naar de anwb en dan de juristenclub.
Kinderen jonger dan 3 jaar mogen niet vervoerd worden op een achterbank van een auto zonder driepuntsrolgordels op de achterbank.
Vandaar dat sinds kort onze pug voorzien is van in ieder geval 1 werkende 3puntsgordel (en vandaar dat ik laatst in het apk-draadje vroeg naar de regels m.b.t. minder gordels op de achterbank).
Toch benieuwd, waar maken ze dat uit op dan?
Dat er een gordel nodig is kan ik ook vinden, maar dat een heupgordel niet voldoende zou zijn kan ik nergens uit op maken.
Ich bin ein Breaker
Re: Nieuwe regels gordelgebruik per 1 maart a.s.
karel schreef:EW schreef:
Naar aanleiding van een artikel in de kampioen heb ik gebeld naar de anwb en dan de juristenclub.
Kinderen jonger dan 3 jaar mogen niet vervoerd worden op een achterbank van een auto zonder driepuntsrolgordels op de achterbank.
Vandaar dat sinds kort onze pug voorzien is van in ieder geval 1 werkende 3puntsgordel (en vandaar dat ik laatst in het apk-draadje vroeg naar de regels m.b.t. minder gordels op de achterbank).Toch benieuwd, waar maken ze dat uit op dan?
Dat er een gordel nodig is kan ik ook vinden, maar dat een heupgordel niet voldoende zou zijn kan ik nergens uit op maken.
Is kennelijk niet over nagedacht dat er ook auto’s zijn uitgerust met heupgordels, want dan is een zitverhoger helemaal niet nodig.
En ik zie trouwens nergens iets over het verplicht zijn van rolgordels.
Overigens, ik heb een CX familiale waarbij het achterste bankje toch echt speciaal voor kinderen is ontworpen (met vaste 3-punt gordels). Behalve voor hele kleine kinderen is het echt onzinnig om daar zo’n zitje in te zetten .
Ik moet overigens zeggen dat ik het heeel bijzonder vindt dat de regeling niet geldt als kinderen met iemand anders meerijden
Daaruit lijdt ik af dat de overheid zelf ook doorheeft dat het een beeje onzinnig is…
Foto’s van mijn CX-en:
http://homepage.mac.com/paz/Citroen_CX/Menu13.html
Kind van onder de drie moet in een goed gemonteerd kinderzitje volgens twee bepaalde keurmerken (de nieuwste en de één na nieuwste) vervoerd worden. De enige manier waarop je die zitjes correct kunt monteren is in een driepuntsrolgordel.
Ergo: driepuntsrolgordel.
Re: Nieuwe regels gordelgebruik per 1 maart a.s.
paz schreef:
Ik moet overigens zeggen dat ik het heeel bijzonder vindt dat de regeling niet geldt als kinderen met iemand anders meerijden
Daaruit lijdt ik af dat de overheid zelf ook doorheeft dat het een beeje onzinnig is…
Waar haal je dat vandaan?
Dat was de oude regel: als het stoeltje aanwezig is moet het gebruikt worden. Is het niet aanwezig, dan niet.
Een heel gedoe dus. Dan maar 3punt gordels achter in je eend.(waaraan moet je die vastmaken????????)
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Ik vind het alleen maar raar dat het niet eerder verplicht is en eigenlijk nog raarder dat het überhaupt verplicht moet worden
Animal triste post coitum
stoterstangen90 schreef:Een heel gedoe dus. Dan maar 3punt gordels achter in je eend.(waaraan moet je die vastmaken????????)
In Dld zijn driepuntsgordels achterin al veel langer verplicht. Ik denk dat je in een laatste generatie eend gewoon bevestigingspunten hebt.
Had onze 205 in ieder geval al wel.
Maar inderdaad: of de eend pas weer voor kindervervoer gebruiken als de kinderen drie jaar of ouder zijn.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Waar haal je dat vandaan?
Dat was de oude regel: als het stoeltje aanwezig is moet het gebruikt worden. Is het niet aanwezig, dan niet.
Daar staat inderdaad dat het voor “vreemde kinderen” onder bepaalde voorwaarden toegestaan is vervoerd te worden zonder stoeltje.
Jeroen
stoterstangen90 schreef:Een heel gedoe dus. Dan maar 3punt gordels achter in je eend.(waaraan moet je die vastmaken????????)
Postbus 51 schreef:* Alle autostoeltjes mogen voorin geplaatst worden. Het enige dat niet mag is een kind vervoeren in een autostoeltje dat tegen de rijrichting in is geplaatst als daar een airbag voor zit die niet is uitgeschakeld.
Dus je kunt de kleine ook gewoon voor in de eend zetten (als je daar tenminste een 3-punts gordel hebt).
Moet je vrouw wel achterin, maar dan bemoeit ze zich ook minder met je rijstijl
Foto’s van mijn CX-en:
http://homepage.mac.com/paz/Citroen_CX/Menu13.html