1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Nieuwe regels gordelgebruik per 1 maart a.s.
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 976

Gepost: 06 januari 2006 10:38 PM

Ik lees net een bericht in NRC Handelsblad dat per 1 maart de regels voor het dragen van autogordels gaan veranderen. Zo zouden (als ik het al zou willen) mijn kinderen niet meer achter in de eend mogen omdat ie geen gordels heeft. En zo zouden er waarschijnlijk ook geen kinderen meer mogen worden vervoerd op de klapstoeltjes dwars achterin de DS Break.
Weet iemand de volledige nieuwe regels te vinden?
gr

Eng Bo

ps Nogmaals ik ben niet van plan mijn kleintjes zonder gordels en/of stoeltjes te vervoeren maar e.e.a. is toch wel handig om te weten ivm verzekeringen enz. Ook voor de DS rijders onder ons (of de enkele die een derde bank in z’n GS of Ami Break heeft zitten…)

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 06 januari 2006 10:45 PM
  [ # 1 ]

Re: Nieuwe regels gordelgebruik per 1 maart a.s.

engbokho schreef:

Ik lees net een bericht in NRC Handelsblad dat per 1 maart de regels voor het dragen van autogordels gaan veranderen. Zo zouden (als ik het al zou willen) mijn kinderen niet meer achter in de eend mogen omdat ie geen gordels heeft. En zo zouden er waarschijnlijk ook geen kinderen meer mogen worden vervoerd op de klapstoeltjes dwars achterin de DS Break.
gr

Eng Bo

ps Nogmaals ik ben niet van plan mijn kleintjes zonder gordels en/of stoeltjes te vervoeren maar e.e.a. is toch wel handig om te weten ivm verzekeringen enz. Ook voor de DS rijders onder ons (of de enkele die een derde bank in z’n GS of Ami Break heeft zitten…)

oude auto zijn uitgesloten denk ik Wink

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 06 januari 2006 10:48 PM
  [ # 2 ]

gr

http://www.postbus51.nl

Onder het kopje “in 2006 veranderen veel regels en wetten”
Even zoeken en je vindt alle info over dat onderwerp.

Jeroen

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 06 januari 2006 10:50 PM
  [ # 3 ]
Profiel  

engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 976

Gepost: 06 januari 2006 10:51 PM
  [ # 4 ]

Dank!
Heldere taal.

gr

eng bo

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 06 januari 2006 11:39 PM
  [ # 5 ]

citroenc2 schreef:
engbokho schreef:

gr

Eng Bo

oude auto zijn uitgesloten denk ik Wink

Helaas.
Naar aanleiding van een artikel in de kampioen heb ik gebeld naar de anwb en dan de juristenclub.

Kinderen jonger dan 3 jaar mogen niet vervoerd worden op een achterbank van een auto zonder driepuntsrolgordels op de achterbank.

Vandaar dat sinds kort onze pug voorzien is van in ieder geval 1 werkende 3puntsgordel (en vandaar dat ik laatst in het apk-draadje vroeg naar de regels m.b.t. minder gordels op de achterbank).

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- 2CV 6 Special
Gepost: 06 januari 2006 11:53 PM
  [ # 6 ]

Kinderen jonger dan 3 jaar mogen niet vervoerd worden op een achterbank van een auto zonder driepuntsrolgordels op de achterbank.

Vind ik eigenlijk ook niet zo vreemd hoor.

Jeroen

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 07 januari 2006 03:37 AM
  [ # 7 ]

EW schreef:

Naar aanleiding van een artikel in de kampioen heb ik gebeld naar de anwb en dan de juristenclub.

Vandaar dat sinds kort onze pug voorzien is van in ieder geval 1 werkende 3puntsgordel (en vandaar dat ik laatst in het apk-draadje vroeg naar de regels m.b.t. minder gordels op de achterbank).

Toch benieuwd, waar maken ze dat uit op dan?
Dat er een gordel nodig is kan ik ook vinden, maar dat een heupgordel niet voldoende zou zijn kan ik nergens uit op maken.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

paz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44

Gepost: 07 januari 2006 12:28 PM
  [ # 8 ]

karel schreef:
EW schreef:

Toch benieuwd, waar maken ze dat uit op dan?
Dat er een gordel nodig is kan ik ook vinden, maar dat een heupgordel niet voldoende zou zijn kan ik nergens uit op maken.

Is kennelijk niet over nagedacht dat er ook auto’s zijn uitgerust met heupgordels, want dan is een zitverhoger helemaal niet nodig.

En ik zie trouwens nergens iets over het verplicht zijn van rolgordels.
Overigens, ik heb een CX familiale waarbij het achterste bankje toch echt speciaal voor kinderen is ontworpen (met vaste 3-punt gordels). Behalve voor hele kleine kinderen is het echt onzinnig om daar zo’n zitje in te zetten Confused .

Ik moet overigens zeggen dat ik het heeel bijzonder vindt dat de regeling niet geldt als kinderen met iemand anders meerijden Rolling Eyes
Daaruit lijdt ik af dat de overheid zelf ook doorheeft dat het een beeje onzinnig is…

Profiel  

EW
> 5000 berichten

Gepost: 07 januari 2006 12:34 PM
  [ # 9 ]

Kind van onder de drie moet in een goed gemonteerd kinderzitje volgens twee bepaalde keurmerken (de nieuwste en de één na nieuwste) vervoerd worden. De enige manier waarop je die zitjes correct kunt monteren is in een driepuntsrolgordel.
Ergo: driepuntsrolgordel.

Profiel  

EW
> 5000 berichten

Gepost: 07 januari 2006 12:36 PM
  [ # 10 ]

paz schreef:

Ik moet overigens zeggen dat ik het heeel bijzonder vindt dat de regeling niet geldt als kinderen met iemand anders meerijden Rolling Eyes
Daaruit lijdt ik af dat de overheid zelf ook doorheeft dat het een beeje onzinnig is…

Waar haal je dat vandaan?

Dat was de oude regel: als het stoeltje aanwezig is moet het gebruikt worden. Is het niet aanwezig, dan niet.

Profiel  

stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2230

Gepost: 07 januari 2006 12:54 PM
  [ # 11 ]

Een heel gedoe dus. Dan maar 3punt gordels achter in je eend.(waaraan moet je die vastmaken????????)

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3210

Gepost: 07 januari 2006 01:01 PM
  [ # 12 ]

Ik vind het alleen maar raar dat het niet eerder verplicht is en eigenlijk nog raarder dat het überhaupt verplicht moet worden Confused

Animal triste post coitum

Profiel  

EW
> 5000 berichten

Gepost: 07 januari 2006 01:37 PM
  [ # 13 ]
stoterstangen90 schreef:

Een heel gedoe dus. Dan maar 3punt gordels achter in je eend.(waaraan moet je die vastmaken????????)

In Dld zijn driepuntsgordels achterin al veel langer verplicht. Ik denk dat je in een laatste generatie eend gewoon bevestigingspunten hebt.

Had onze 205 in ieder geval al wel.

Maar inderdaad: of de eend pas weer voor kindervervoer gebruiken als de kinderen drie jaar of ouder zijn.

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten

- 2CV 6 Special
Gepost: 07 januari 2006 02:02 PM
  [ # 14 ]

Waar haal je dat vandaan?

Dat was de oude regel: als het stoeltje aanwezig is moet het gebruikt worden. Is het niet aanwezig, dan niet.

http://www.postbus51.nl

Daar staat inderdaad dat het voor “vreemde kinderen” onder bepaalde voorwaarden toegestaan is vervoerd te worden zonder stoeltje.

Jeroen

Profiel  

paz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44

Gepost: 07 januari 2006 02:16 PM
  [ # 15 ]
stoterstangen90 schreef:

Postbus 51 schreef:

* Alle autostoeltjes mogen voorin geplaatst worden. Het enige dat niet mag is een kind vervoeren in een autostoeltje dat tegen de rijrichting in is geplaatst als daar een airbag voor zit die niet is uitgeschakeld.

Dus je kunt de kleine ook gewoon voor in de eend zetten (als je daar tenminste een 3-punts gordel hebt).
Moet je vrouw wel achterin, maar dan bemoeit ze zich ook minder met je rijstijl Wink

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook