dag mede-forummers,
Net één dag op wintersport in oostenrijk en er doet zich een raar probleem voor wat ik nadere aandacht wil geven. Op een kort ritje naar de ski-piste deed het hele instrumentenpaneel van de airco/verwarming het niet; zomaar en zonder aanleiding. Geen enkele functie werkte en het display was ook “dood”. De cabine was zonder airco/verwarming in no-time gehuld in een vochtig hok door de beslagen ramen.
Echter, ook zonder aanleiding halverwege op de terugreis naar het hotel deed het gehele display en de functies van de airco/verwarming het opeens weer wel….rara.
Wil het wel nog graag uitzoeken om niet weer voor veraasingen te komen staan. Heeft iemand een suggestie/idee waar te beginnen om te controleren. Dacht zelf eerst aan een zekering omdat het display dood was, maar ja toen sprong die weer aan….
gr.
Rob
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Totaal aantal Berichten: 3194
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Heb juist hetzelfde voor gehad vorige maand de enen keer werkt alles normaal , volgende moment alles dood
Eerst de volledige zekering plus houder naast de batterij vervangen , enkele dagen later deed heel de boel NIKS meer !
Volgens de elektrische schema’s moet de dikke draad die van de zekeringen komt onderweg ergens aan elkaar staan , en dan loopt die kabel verder naar de relais die heel de verwarming voeding geeft .
Relais zit onder het handschoenkastje , groene relais met twee extra brede pennen .
Aangezien ik die verbinding niet kon vinden , heb ik een nieuwe kabel door de motorruimte getrokken tot aan het relais .
Sindsdien alles terug normaal .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 2125
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Rob, dat is met hoge mate van zekerheid een probleem met de F2 zekering in het kastje onder de motorkap.
De zekering zelf is meestal wel ok, maar de voet waar deze in zit niet. Hier heb ik een how-to geschreven over dit probleem en hoe je een “zwevende zekering” kunt aanleggen om dit op te lossen:
http://www.xmclub.nl/forum/topic?f=8&t=550&start=525
Veel vakantie plezier!
Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
gelukkig neemt ook iedereen dat allemaal mee op vakantie
iig succes en veel vakantieplezier
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Totaal aantal Berichten: 667
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ik heb dit fenomeen 2x gehad en opgelost door de auto stil te zetten, contact uit en weer contact aan.
Alsof daarmee een reset plaatsvind, want de boel werkte daarna weer
Hopelijk is de remedie voor jou ook zo eenvoudig!
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Dat heb ik ook gehad maar dan thuis. Bij mij was het ook de zekering.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 121
- BX 14RE
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive benzine
Bij mijn XM bleek een vorige eigenaar netjes een zwevende zekeringhouder gemonteerd te hebben en had ik toch vorige week hetzelfde verschijnsel. Aircopaneel uit en soms toch aan. Bij nader onderzoek werd duidelijk dat een pootje van de betreffende zekering doormidden was en soms wel, soms niet contact maakte.
Sterkte daar met hopelijk toch een prettige vakantie.
C6 3.0 V6 Exclusive benzine 2005 en BX 14RE 1991. Ook nog: Renault 4 TL 1989 (hobby/erbij). Eerder veel Citroëns, onder meer: BX, DS, Xantia, C5, CX, XM, C6
Allen, super bedankt voor de hulp volle respons. Het is toch wat meer geruststellend als je weet wat het is.
Zal het aanpakken als het zich weer voordoet.
Enne, de vakantie is er zeker niet minder om.
Grusse.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012