Ondertussen ligt het blok volledig uit elkaar. Alles is vrij vlotjes gegaan, alleen wat moeten improviseren om de krukas en de klepseals te verwijderen. Die klepseals zag ik in het begin niet echt goed komen. Ik denk dat ik met de eerste 4 meer als een uur ben bezig geweest, de volgende vier waren er echter op een kwartier uit. Het was even wat prutsen maar eens ik wist hoe ik moest wringen ging het vlotjes.
Volgende werk is alles opkuisen en opfrissen. In het blok is aan de ene kant flink wat afzetting te zien van vuiligheid, centimeters dik. Die ga ik er eerst zo veel mogelijk uit schrapen. In de leidingen zal ook nog wel de nodige afzetting terug te vinden zijn. Ik was voor de opbouw eerst nog aan het twijfelen of er een nieuwe radiator in zou komen maar nu ik dit gezien heb wordt heel dat systeem ook vernieuwd. Allemaal nieuw en proper spul erin
Enkele vragen waar ik nog mee zit:
- Is de bout die de poelie op de krukas vast zet rechts- of linkse draad? Ik vermoed nog steeds rechts want anders zou die los kunnen draaien als de motor draait. Ik zou het graag van iemand horen die het met zekerheid kan zeggen. De bout is namelijk afgeslepen maar zit nog wel in de krukas.
- Is het mogelijk om de buis van de oliepijlstok te verwijderen?
- Verwijderen roetaanslag (met wasbenzine)?
- Verwijderen smurrie rond cilinderbussen?
- Ik ben ook nog op zoek naar een echte specialist voor nieuwe hydrauliek leidingen. Nu alles open ligt en er plaats is in de motorruimte wil ik die leidingen ineens ook laten vervangen. Als het kan een adres in België maar dat hoeft niet. Ik zal al blij zijn als ik iemand vind die het kan en wil doen.
Foto’s:
Dat ziet er uit als een mooi project! Ik hoop dat je ons op de hoogte houd.
Wat betreft die roestaanslag, dat ligt er een beetje aan waar het zit. En als je zo bezig bent, kan je die hydrauliek leidingen ook niet zelf dan, ik geloof dat die leidingen zo op internet te bestellen zijn en anders wel bij de dealer.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Marviin schreef:Dat ziet er uit als een mooi project! Ik hoop dat je ons op de hoogte houd.
Wat betreft die roestaanslag, dat ligt er een beetje aan waar het zit. En als je zo bezig bent, kan je die hydrauliek leidingen ook niet zelf dan, ik geloof dat die leidingen zo op internet te bestellen zijn en anders wel bij de dealer.
Van roest heb ik geen last in en rond het blok maar ik denk dat je “roetaanslag” bedoeld.
Wat de leidingen betreft, als ik daarnaar vraag bij mijn garage dan slaan ze daar ver tilt. Absoluut onmogelijk te verkrijgen volgens hen. Nu weet ik dat er in NL veel meer te vinden is dan in België maar ik weet de goede adressen nog niet. In jouw topic had ik wel al een link gevonden naar Hesselink wat voor mij maar een goede 100km is maar dat is wel een sloper dus ik denk niet dat ik daar voor nieuwe onderdelen terecht kan.
Ik weet ook dat je die leidingen gemakkelijk zelf kan maken mits je de benodigde tool hebt om de flensjes aan de leidingen te maken. Ben nog eens op zoek gegaan naar een DS-specialist die hier niet ver uit de buurt zou zitten maar daar kan ik op internet niets over terug vinden.
We komen er wel. Ik wil het in ieder geval grondig aanpakken dus er is nog wel wat tijd en geld te investeren. Als de garage me niet wil helpen dan moet ik het maar zelf doen. Ik hoop alleen dat de BX zelf niet te veel te lijden heeft gehad want ze staat ondertussen al meer dan een jaar buiten stil te staan. Daar heb ik dus nog het meeste schrik voor momenteel.
Wat betreft updates. Ik ben er nu eindelijk goed aan begonnen en wil dan ook wat doorwerken en jullie ook van de bijhorende updates voorzien. Binnen een maand of 2-3 zou ik graag het blok terug volledig in elkaar hebben en dan nog wat extra tijd om de bekabeling en de leidingen etc. wat op te lappen. Hopelijk rijden we dan terug tegen dat het zomer is. Dan kan de Clio terug de deur uit en dagelijks met de BX op stap
In de week lekker zweven met de BX en in het weekend lekker scheuren met de Alfa (waar ook nog wel wat werk aan is maar de BX gaat echt voor nu, zowel qua budget als tijd.