1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
"Wippende" achterkant
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 08 augustus 2008 01:55 PM

Bij mijn CX heb ik onlangs de achterste veerbollen vervangen. De oude imitatiebollen zijn vervangen door nieuwe imitatiebollen van hetzelfde merk. Sindsdien valt mij op dat de auto van achteren wipt bij het nemen van verkeersdrempels en hoge spoorwegovergangen.
Het inveren bij het oprijden van de hindernis gaat prima,maar bij het afrijden klapt de achterkant gewoon naar beneden, wat pas op het laatste moment lijkt te worden opgevangen door het veersysteem.
Het is ook vrij gemakkelijk om de auto van achteren in te drukken tot aan de aanslagrubbers wanneer hij in de rijstand staat.
Waardoor zou dit veroorzaakt kunnen worden?

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 08 augustus 2008 03:38 PM
  [ # 1 ]

Wel ontlucht?

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 08 augustus 2008 08:52 PM
  [ # 2 ]

Heb de zaak ontlucht door ‘m eerst een tijdje te laten draaien met de ontlastschroef open. Daarna dichtgedraaid en in de hoogste stand gezet.
Vervolgens het stuur een paar keer van uiterst links naar uiterst rechts gedraaid. Volgens mij moet de lucht er dan wel uit zijn.
Het gekke is dat je tijdens het rijden niets merkt, het doet zich alleen voor bij drempelachtige hindernissen of diepe kuilen in het wegdek.

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 08 augustus 2008 08:55 PM
  [ # 3 ]

Wel het juiste demperplaatje op deze bollen, of toch de verkeerde bollen??

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 08 augustus 2008 10:35 PM
  [ # 4 ]

Demperplaatje:smt017
Wat bedoel je daar precies mee?

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 08 augustus 2008 11:18 PM
  [ # 5 ]

Ja wat bedoel ik daar mee!?

Dat het gat van het demperplaatje misschien te groot is, en dat je misschien comfortbollen er onder hebt zitten op dit moment. Wink

Maar het kan natuulijk ook wat anders zijn!?

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 09 augustus 2008 12:59 AM
  [ # 6 ]

Re: "Wippende" achterkant

Apprentice schreef:

Bij mijn CX heb ik onlangs de achterste veerbollen vervangen. De oude imitatiebollen zijn vervangen door nieuwe imitatiebollen van hetzelfde merk. Sindsdien valt mij op dat de auto van achteren wipt bij het nemen van verkeersdrempels en hoge spoorwegovergangen.
Het inveren bij het oprijden van de hindernis gaat prima,maar bij het afrijden klapt de achterkant gewoon naar beneden, wat pas op het laatste moment lijkt te worden opgevangen door het veersysteem.
Het is ook vrij gemakkelijk om de auto van achteren in te drukken tot aan de aanslagrubbers wanneer hij in de rijstand staat.
Waardoor zou dit veroorzaakt kunnen worden?

hoort zo niet lijkt me.
wellicht zijn de vervangingsbollen niet goed ?? probeer eens andere, dat is het makkelijkste zou ik zeggen.
of een vies LHM systeem, en eens ruim spoelen, meer dan ontluchten… ??


ik heb ook verandering in mijn veergedrag (gtit2), echter na bollen bijvullen.
bij over grotere drempel rijden met iets hogere snelheid veert hij 1x extra na na het afrijden van die drempel. heel zweverig gevoel. net alsof je in een zeilbootje zit, en met de golven mee vaart en dan nog even wordt ingehaald door een golf die je achterkant optilt…...  zeeziek ben ik nog nog niet. maar ik weet niet of ik het kan waarderen. of voor/achter is nu uit balans, en er moet nog wat bijgevuld worden, of dit hoort zo (?) en ga ik nu pas het citroen gevoel ervaren.
ik ga toch nog maar eens terug denk ik voor overleg.

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 09 augustus 2008 04:11 AM
  [ # 7 ]

Ontluchten gewoon via de ontluchtingsnippels op een min of meer conventionele wijze. Remmen ontluchten op een CX gaat niet automatisch. Volg de instructies van de boeken.

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 09 augustus 2008 01:10 PM
  [ # 8 ]

Re: "Wippende" achterkant

[quote author=“cx25gtit2
bij over grotere drempel rijden met iets hogere snelheid veert hij 1x extra na na het afrijden van die drempel. heel zweverig gevoel. net alsof je in een zeilbootje zit, en met de golven mee vaart en dan nog even wordt ingehaald door een golf die je achterkant optilt

Dat is eigenlijk de meer precieze beschrijving van het probleem. Dat heb ik dus ook.
Zal nog eens proberen e.e.a. volgens de boekjes te ontluchten.
Verslag volgt.

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 10 augustus 2008 01:19 PM
  [ # 9 ]
garagestmarien schreef:

Ontluchten gewoon via de ontluchtingsnippels op een min of meer conventionele wijze. Remmen ontluchten op een CX gaat niet automatisch. Volg de instructies van de boeken.

Wendela,de veerpoten hoef je toch niet te ontluchten !. Wink
Je zou de verkeerde veerbollen gemonteerd kunnen hebben,weet je zeker dat de wagenhoogte goed is,hoe goed zijn je draagarmlagers?

Gr Raymond

Het was een cx of niks

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 10 augustus 2008 02:42 PM
  [ # 10 ]

Er kan lucht zitten daar….

Profiel  
 
Apprentice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 757
Geregistreerd: 07-04-2006

- 2CV 6
Gepost: 10 augustus 2008 02:50 PM
  [ # 11 ]

De draagarmlagers achter zijn nieuw. Vorig jaar december vervangen.
Wellicht een probleem van oude bollen i.c.m. nieuwe lagers, dus dat door de nieuwe bollen de wagenhoogte wat veranderd is?

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 01 januari 2013 04:14 PM
  [ # 12 ]

Hoe is dit destijds is afgelopen?
Wat was de oplossing?

Profiel  
 
XM 2.9 V6 Exclusive
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gepost: 01 januari 2013 10:25 PM
  [ # 13 ]

Ik neem aan dat de wagenhoogte gewoon verkeerd was. Heb het al vaker aan de hand gehad en een cm laten zakken kan meteen al een heel ander gedrag opleveren.

Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Profiel  
 
guzziman
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Gepost: 02 januari 2013 09:54 AM
  [ # 14 ]
cx25gtit2 schreef:

[
ik heb ook verandering in mijn veergedrag (gtit2), echter na bollen bijvullen.
bij over grotere drempel rijden met iets hogere snelheid veert hij 1x extra na na het afrijden van die drempel. heel zweverig gevoel. net alsof je in een zeilbootje zit, en met de golven mee vaart en dan nog even wordt ingehaald door een golf die je achterkant optilt…...  zeeziek ben ik nog nog niet. maar ik weet niet of ik het kan waarderen. of voor/achter is nu uit balans, en er moet nog wat bijgevuld worden, of dit hoort zo (?) en ga ik nu pas het citroen gevoel ervaren.
ik ga toch nog maar eens terug denk ik voor overleg.


Sorry, mijn oog viel op deze quote.
Mijn CX deint ook na als ik over een drempel rij.
Het is nog erger als is een zeilboot, het lijkt meer op links en rechts ongelijk in- en/of uitveren.
Er is onlangs een andere draagarm linksachter gemonteerd, geen nieuwe.
Daarna begon het probleem eigenlijk.
Wat later heb ik alle bollen op druk laten brengen. Dat was wel nodig maar het probleem, bleef.

Kan het zijn dat de ene draagarm soepeler is dan de andere?
Zo ja, is er dan een oplossing voor?

Profiel  
 
Gepost: 02 januari 2013 10:56 AM
  [ # 15 ]

Op een brug checken wat precies de speling en toestand van beide draagarmen is.
Er zijn in jouw geval een aantal mogelijkheden: Ofwel de draagarm die je vervangen hebt is oké en die andere nog altijd slecht en dat valt nu extra op. Ofwel je hebt een gare vervangen voor een iets minder gare en die andere is nog altijd goed. of een combinatie hiervan.

Het best vervang je bij twijfel beide sets lagers. Liefst door nieuwe of door een complete draagarm die zeker weten goede lagers heeft. Dan hoef je geen dubbel werk te doen.
Soms is het ook echt maar aan één kant slecht, maar dan moet je ook zeker weten dat die andere goed is, anders werkt het niet en krijg je dikwijls het veergedrag dat jij beschrijft.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook