











































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik weet helaas niet wat de oorzaak is, hopelijk weet iemand anders meer
Zou me ook niets verbazen als iemand zelf ooit iets heeft aangepast…






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nee, is origineel CX!
Hoewel ik meende alleen op de Turbo’s (benzine). Om enthousiastelingen te waarschuwen dat ze nog effe moeten wachten met trappen tot de motor meer op temperatuur is.
Ik heb het nooit op normale GTi’s (brandend) gezien eigenlijk. Wel standaard op de Turbo 1.
Wordt geschakeld met een speciaal relais. Kan natuurlijk zijn dat iemand dat er ooit tussen heeft gezet. Tenzij het wel origineel is voor de non-turbo’s, maar daar wil ik vanaf zijn.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012
- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Leo
Heel erg bedankt voor je antwoord ,ben blij met zo’n forum als dit.
Heb inmiddels veel kennis aan jullie te danken.Ga alleen nog op zoek
Naar de storing / los contact van de oliemeter het zit erop en wil hebben dat het werkt ook.
Hopelijk als ik de lampjes vernieuw wat kapot zijn in de cockpit zit daar misschien ook een slecht contact
wat ik kan oplossen.Hou jullie op de hoogte.
Gr. Patrick






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hoogstwaarschijnlijk zit de storing diep in de printplaat of de peilunit zelf is defect. Als dit het geval is, moet de hele klok uit elkaar. De oliepeilmeter is een losse unit, samen met de tankmeter. Ik zou hier niet zonder meer aan beginnen als ik een beetje inschat wat je kennis van CX-techniek is. No offence maar gewoon even om je te behoeden voor een pad dat je opgaat waarvan je wellicht later hoopte dat je er niet op was gaan wandelen!!!
Want iets demonteren is één ding….
Het tellerblok zelf is niet zo lastig te verwijderen en dan kun je in elk geval al bij alle lampjes. En wellicht zit de storing van die peilmeter ook in de buitenste printbanen (de ‘papieren’ printbanen). Dan is het eenvoudiger.
Tellerblok eruit:
Eerst het ‘petje’ eraf halen, dus de deksel. De beide satellieten hoeven er niet totaal af maar je kunt die vier zichtbare zwarte schroefjes voorop gewoon verwijderen, met 2 van de 4 zit dat petje vast (ik vergeet telkens welke, ik gok de twee binnenste).
Dan nog twee langere schroeven onderaan opzij (verticaal, van onder naar boven). Die gaan als het ware door-en-door en vallen in twee schachten in de pet zelf. Waarvan degene het dichtst bij de middenconsole (de rechter) alleen te lossen is met een korte(re) schroevendraaier omdat die dashboardklepjes in de weg zitten.
En dan nog twee schroeven vlak boven het ‘glas’ van de klokken, verticaal, je ziet ze zo zitten als je van onder naar boven langs het glas kijkt.
Als je geluk hebt zitten die verticale door-en-door schroeven opzij er niet meer in. Niet iedereen plaatst ze terug wegens hun onmogelijke positie.
Tellerblok zelf zit nog geborgd met twee schroeven bovenop. Zie je zo zitten. Alle stekkers eraf trekken en dan het geheel iets omhoog/naar voren trekken. Dan met je hand achterlangs de tellerkabel lostrekken. Dit moet vaak met veel kracht, hij zit strak geklemd. Als het echt niet lukt, kun je de kabel onder de motorkap losmaken (reservewiel eruit halen) middels de schroefverbinding aldaar en kun je de klok daarna een heel stuk verder naar boven/boven trekken zodat je meer ruimte hebt om de kabel te lossen.
Succes!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Leo,
ik zie hier zo het volgende onderwerp voor rubrique technique van LCER deze vraag komt hier op het forum igg regelmatig voorbij.
Mark
CX 2000 pallas ‘78






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
O een special over de lunule bedoel je?
Het is inderdaad wel een veel besproken thema hier. Lampjes vervangen staat op nummer 1. Verregaande storingen in de printplaat is dan wellicht een brug te ver voor LCER, maar hoe die klok eruit moet is wel de basis.
Goeie tip Mark!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
La Léo schreef:Nee, is origineel CX! [...]Ik heb het nooit op normale GTi’s (brandend) gezien eigenlijk.
Zit ook op de mijne, een “normale” serie2 GTi uit herfst 86 (met automaat, geen airco).
Maar het is inderdaad niet veel voorkomend. Bij de lokale specialist heb ik al meerdere monteurs meegemaakt die zich hierover verbaasden.
Wel ‘s opgezocht in het instructieboekje. Maar daar lieten ze een beetje in het midden in welke types het wel en niet zit.
Groet, Rogier






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Misschien was het dan een typisch dingetje voor modeljaar 1985-1986? Zou ook best kunnen hoor!
Maar goed, het is dus origineel en for your protection heren.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Mijn TRD Turbo uit 1984 heeft hetzelfde; eerst blijft het temperatuurlampje continue branden samen met de STOP lamp, gaat vervolgens knipperen en daarna uit.
De TRD Turbo van Barbare die volgens het organisatienummer 1 dag na die van mij van de band is gerold heeft dit niet.
Overigens staat er in mijn instructieboekje helemaal niets over het fenomeen.
Op zich kan ik me wel vinden in de theorie dat er rustig moet worden gereden met koude motor, maar zo’n grote felle STOP lamp zou in mijn ogen toch alleen aan moeten gaan als er werkelijk een dringend probleem is.
Ben wel benieuwd naar de beschrijving van een instructieboekje, dus als iemand die heeft…





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Blz 18 staat iig dat ie vanzelf uitgaat maar niet wanneer er staat niets over de stoplamp en het lijkt mij ook niet normaal dat deze aan is tijdens het rijden hoe weet je anders dat er een echt probleem is ?
http://www.citroencx.eu/instuctiemanuals/1987/1987 turbo2 engels.html
Mark
CX 2000 pallas ‘78



Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012
- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Hoi Forumleden.
Nee de STOP lamp gaat bij mij vrijwel meteen uit na het starten.
Neem ook aan dat deze is voorals iets met de hydrauliek is toch ?
Heb me in ieder geval voorgenomen daar bij een zon inslag of fel licht dit niet goed zichtbaar is ‘‘persoonlijke mening’’ ik hier een verklikker opzet.En de temperatuur zoals Arjan al eerder beschreef het digitale gedeelte heeft 2—en begint vanaf 50 graden te tellen daarna is het lampje ook uit.
Bij warme stilstand en dan op contact brandt alles even maar bij starten is meteen alles uit dus lijkt me verder dat alles wel degelijk naar behoren werkt.
Gr Patrick












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ah wel appart van dat lampje dat het een tijdje blijft branden…
Ik vermoed dat dat dan alleen bij hele vroege serie 2’s erop zat.
Of misschien zelf afhankelijk in welk land ze uitgeleverd zijn?
Valt me best op dat er nog wat verschillen zitten tussen vroege serie 2’s en de wat latere laten we zeggen vanaf bouwjaar 88 is er naar mijn idee niet zoveel meer veranderd.



Totaal aantal Berichten: 364
Geregistreerd: 22-12-2012
- CX CX25GTI turbo 2 met VEMS
- CX Citroen CX25 Prestige Automatic + John Gold Cruise
Hoi Arjan.
Dat weet ik dus allemaal niet.Mijn intresse is ooit begonne met een CX prestige welke een citroen monteur zelf had en helaas een flinke aanrijding mee had gehad.Deze werd toen opnieuw opgebouwd in een garage maar was al ver klaar toen ik daar was.Daarna zei de beste man ritje maken , en ja dat had hij beter niet kunnen zeggen vanaf toen wist ik zo’n bak zal ik ooit rijden Nu heb ik wel geen prestige maar ben met mijn CX25GTI echt niet minder gelukkig hij loopt heerlijk.Binnekort nog de hemel maken en dan buitenkant van het voorjaar de deukjes wegwerken en hier en daar beetje beginnende vliegroest.Maar ben er nu toch weer en nog even alweer een vraagje
wat ben ik lastig he.Vandaag de schakelaars hersteld/vervangen die ervoor zorgen dat de binnen verlichting werkt.Nu achter de bestuurderszitting die deur zit wel de schakelaar maar geen kabel erop deze zit waarschijnlijk in die stijl ? Lamp brand gelukkig niet dus raakt volgens mij niks.Nu heb ik even gekeken en zelfs ook de gordel los gehad maar zie geen mogelijkheid deze draad te vinden laat staan door het gaatje te trekken.Is er iemand van jullie die weet hoe ik erbij kom ? deurbekleding losmaken of iets ?
Gr Patrick












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Patrick Kessels schreef:Vandaag de schakelaars hersteld/vervangen die ervoor zorgen dat de binnen verlichting werkt.Nu achter de bestuurderszitting die deur zit wel de schakelaar maar geen kabel erop deze zit waarschijnlijk in die stijl ? Lamp brand gelukkig niet dus raakt volgens mij niks.
Sorry uit die zin kan ik even niet precies halen waar je nu naar zoekt




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Naar het draadje van de portier schakelaar.
Als je de gordel eruit hebt,haal je het zwarte kuipje er ook uit( plastic)
En daar gaat hij ergens omhoog.
Heb je elektrische ramen achter? Bij die draden zit ook de draad wie jij zoekt een enkele groene.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.