


Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Hoi Allen,
De beste wensen!
Ons jaar begon iets minder voortvarend. We hadden net aangevangen met het afzakken vanuit het hoge noorden weer naar het westen toen de stuur- en rembekrachtiging stopten. Het was zeer plotseling en het rare was dat de vering nog werkte (ik kan me vanuit mijn ID-tijd herinneren dat daar eerst de stuurbekrachtiging en vering stopten en dan pas de remmen). Ik heb de familiale met familie veilig aan de kant gezet, een snelle blik onder de kap geworpen en daarna de hulp van de gele hulptroepen ingeroepen. gelukkig kon mijn zusje de rest van de familie nog even ophalen zodat die niet uren hoefden te wachten. Ik heb natuurlijk het LHM-niveau gecontroleerd en de wagenhoogte versteld: genoeg olie, geen groen spoor (geen lekkage dus) en de wagen zakte netjes naar beneden en kwam niet meer omhoog ... . Helaas kon de ANWB me niet verder helpen en is de CX separaat op transport gegaan en wij met de trein. Ook leuk, voor de kinderen dan hè. Wel frappant was dat de transporteur tijdens zijn dienst maar 2 transporten had gehad en dat het alle twee CXen waren geweest (de ander was uitgebrand door het vuurgeweld van de jaarwisseling )
Ik heb er wat schema’s en tekeningen bij gepakt en was verbaast over de werking van de veiligheidsklep. Als ik het goed begrijp bouwt het systeem druk op => bij voldoende druk opent de klep zodat de veerbollen hun werk kunnen gaan doen. Maar dat betekent dat bij te weinig druk de klep sluit en dus druk in het veersysteem houdt. Dat verklaart dat rem en stuur niet werkten en de vering nog wel. Toch raar dat deze veiligheid van de DS/ID bij de CX verloren is gegaan.
Het probleem zou dus in de remaccu, de drukregelaar of de pomp moeten zitten.
De functie van de remaccu is niet erg complex: druk opslaan, druk naar de voorrem (via de remcilinder en mbv een terugstroom klep) en druk naar de veiligheidsklep/stuurbekrachtiging. Ik kan het falende gedrag niet rijmen met een falen van de accu.
De pomp zou het probleem kunnen zijn. Ik heb de pomp gevoed met olie middels een trechtertje. Je zag de olie langzaam weg zakken (klein trechtertje van ca 20 cc in 3 seconden of zo). Wat me dan verbaast is het plotselinge falen van het systeem. Ik zou verwachten dat de pomp steeds slechter gaat werken en niet van het ene op het andere moment. Ik heb de retour van de regelaar bekeken en daar kwam nauwelijks olie uit. Dat doet me vermoeden dat de regelaar niet het probleem is omdat volgens mij dan de auto druk zou moeten hebben of alles via de retour eruit zou moeten komen. Geen van beide was het geval.
Klopt mijn redenatie een beetje? Hebben jullie tips?
Groeten en alvast bedankt!





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er moet juist wel veel retour uit de regelaar komen. Normaliter slaat de regelaar elke pak weg 50 sec in, dan komt er niets uit de retour gedurende ongeveer 1 a 2 sec. De rest van de tijd gaat de hele opbrengst van de pomp via de retour naar het lhm-vat. Over de veiligheidsklep: Die dient er voor om nog rem en stuur te hebben als er een lekkage in de vering optreedt. Als die optreedt in het primaire systeem houdt het natuurlijk op en heb je alleen nog de voorrad in de remaccu en de bol op de regelaar. Zo is het ook bij de ID en DS. Maar dan zou de stoplamp moeten gaan branden. ????
Bij mijn weten is het debiet van de DS-pomp 28 cc per omwenteling. De opbrengst van jouw pomp zou dan dus veel te weinig zijn. Maar nogmaals: waarom brandt het rode lampje niet???
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Gewone hele simpele vraag. Je hoort de pomp wel tikken etc?
En ik weet niet waar de pomp zit bij een diesel cx. Maar zit er geen scheur in de aanzuigleiding, of het vat?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je veiligheidsklep doet zn werk net als in de ID.
Je hebt alleen hele goede hoogteregelaars zodat je vering druk houdt.
Je hebt dus niet aan het wegvallen van de vering gemerkt dat de veiligheidsklep is dichtgegaan. (of hij zit vast). Als de veiligheidsklep dichtgaat moet de STOP lamp aangaan.
Ik verdenk je HD regelaar. Zit je onlast schroef dicht?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bogaard77 schreef:Als de veiligheidsklep dichtgaat moet de STOP lamp aangaan.
Tenzij het stekkertje eraf is geschoten of niet meer is vastgezet na werkzaamheden. Heb ik ook al diverse keren meegemaakt. Of het lapje is kapot, of ergens draadbreuk, of een defect in de printplaat achter op het tellerblok….
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Brandt het hydraulique druk lampje we als je ‘s ochtends het contact aanzet?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Dank voor al jullie reacties!
Ik was inderdaad vergeten te vermelden dat met het wegvallen van de rem en stuurdruk ook de stoplamp was gaan branden. Ik moest toen alleen nog een paar honderd meter door omdat ik op erg onhandig plek was (invoeg strook zonder vluchtstrook).
Als ik jullie verhalen mix met mijn ervaringen dan lijkt me de pomp de meest voor de hand liggende boosdoener.
Ik heb geen druk in het systeem getuige het branden van de lamp en het wegvallen van de stuur- en rembekrachtiging. De HD-regelaar zou dus defect kunnen zijn maar dan zou die alles over de retour moeten storten. De 28 cc is volgens het CX handboek 2,8 cm3. Zou zichtbaar moeten zijn (stationair ca 1000 rpm => dus pomp 500 rpm= ca. 10 omw/s dus ongeveer 28 cc/s => dat is een grote mok per seconde). Ik heb nauwelijks olie uit de retour zien komen dus dat lijkt op het falen van de pomp.
Ik vond al wel enige tijd dat de auto traag omhoog kwam (1 a 2 minuten denk ik). Hij kwam wel en ik laat de motor toch altijd bij koude start een minuut draaien dus ik maakte me geen zorgen.
Zou het vervangen van de seals in de pomp voldoende zijn?
groet en bedankt!
Een mok per seconde? Mwah denk het niet.
Dan bereken je iets verkeerd, daar zijn de leidingen veel te klein voor.
Ik zet ook in op de regelaar, die pompen gaan niet vaak stuk.
Maar alles gaat een keer stuk natuurlijk.
Als je gaat sleutelen let er dan wel op dat de leiding tussen pomp en regelaar heel blojft.
Die kun je namelijk niet namaken.
Succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Net even met citrotech gebeld. Die suggereerde ook dat de pomp bijna nooit kapot gaat. Morgen maar eens de door jullie voorgestelde ontlast schroef open zetten. Stom dat ik dat gisteren niet zelf heb bedacht, had me mogelijk veel ellende en tijd kunnen besparen…
Met die schroef open (sl 12) heb je geen druk in het systeem, die wordt alleen gebruikt voor ontluchten en drukloos maken.
Wat ik me ook nog bedacht is dat je remaccu dus waarschijnlijk ook leeg is, want je hoort nog wel een paar keer te kunnen remmen.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
erikkuiper schreef:Als je gaat sleutelen let er dan wel op dat de leiding tussen pomp en regelaar heel blojft.
Die kun je namelijk niet namaken.
Waarom niet?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik lees dat je de pomp gevuld hebt met olie via een trechter? Hoelang heb je dat gedaan?
Want je bent wel even aan het gieten voordat ie weer wat gaat doen.
Ik sluit een lekke aansluitleiding nog niet uit namelijk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
La Léo schreef:erikkuiper schreef:Als je gaat sleutelen let er dan wel op dat de leiding tussen pomp en regelaar heel blojft.
Die kun je namelijk niet namaken.Waarom niet?
Maak jij de HD wel zelf? ( die van 6 MM)
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik weet niet waarom, maar ze scheuren bij mij altijd.
Gewoon midden in de leiding een scheur in de lengte.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v



Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010
- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
ze is weer thuis! Gek genoeg kwam ze weer omhoog en stuurde en remde ook weer. Tevens lag er nu wel een groen plasje. Ik zal morgen gaan zoeken wat de oorzaak is. De pomp in ieder geval niet.
Even over de HD-leiding. Ik heb zo’n scheurtje in de HD-leiding van m’n ID gehad. Kwam door het slijten van twee delen over elkaar. Bij de CX zit er een dikke sponsrubber op de slang die de trillingen verminderd (meer massa is lagere eigentrilling) en voorkomt dat de leiding tegen zichzelf kan schuren. Ik begin ineens te twijfelen, volgens mij heb ik het over de leiding van de HD-regelaar naar de rem-accu.
TBC (2B continued)














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:La Léo schreef:erikkuiper schreef:Als je gaat sleutelen let er dan wel op dat de leiding tussen pomp en regelaar heel blojft.
Die kun je namelijk niet namaken.Waarom niet?
Maak jij de HD wel zelf? ( die van 6 MM)
Tuurlijk. Doe ik ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste