













































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of de stabilisatorstang is gebroken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Een gebroken stabi- stang? Komt dat ‘veel’ voor? Lijkt mij toch één van de enige echt kloeke stukken aan een CX.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Komt best wel voor hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
ik moet even terug denken naar toen ik zoiets had, maar volgens mij had ik toen bollen die niet optimaal waren. de andere genoemde zaken had ik toen zeker niet.
de bollen zou ik eerst (laten) controleren, voor + achter. dan de andere zaken.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Heb ik ook een keer gehad, gebroken stabilisator achter. Ook als de stabilisatorstang niet mooi in het midden zit (gelijke vulplaatjes links en rechts tussen draagarmen stang) wil het ook wel eens raar veren. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat er een demper loszat in 1 van de bollen, gaf ook mooie deiningverschijnselen…
Topicstarter had verder waarschijnlijk voorbollen ipv achterbollen gemonteerd gekregen, of bollen op te hoge druk. Ik reed vroeger zelf rond met voorbollen achter, en een zware kist met boeken in de kofferbak, prinsheerlijk vond ik dat (en levensgevaarlijk in lange snelwegbochten want de achterkant wilde nog wel eens uitbreken).
Voorbollen hebben hogere druk waardoor als ze achter gemonteerd zijn het membraan niet meer in het midden van de veerweg zit. Daardoor heb je een grote veerweg de ene kant op (inveren) maar een te korte veerweg de andere kant op (uitveren). Het inveren op een drempel gaat super, maar de uitveerweg is te kort en de wielen komen bijna van de grond (oftewel de auto klapt omlaag) en dat wordt daarna weer opgevangen met het (te soepele) inveren na de drempel.
Hierdoor is de auto ook heel makkelijk naar beneden te drukken (en waarschijnlijk heel zwaar om uit de veren te tillen).
(Daarom reed ik dus met die zware kist boeken in de kofferbak).
Maar goed dat zal ie intussen ruim 4 jaar later vast al wel verholpen hebben
En wat heb jij vandaag in elkaar gebasteld?








Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Mijn nieuwe CX wipt/hobbelt/jumpt ook
Zal wel komen door de BX bollen die er op zitten uit 2003
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Vandaag de boel eens goed laten checken.
De sporing is goed, geen gebroken stab stangen, veerbollen goed op druk, geen speling op draagarmen, fusees en dergelijke, bandenspanning ok enz. Het blijft een raadsel waarom dit veergedrag zich voordoet.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik zou het toch zoeken in de (achterste) draagarmen. Het is begonnen na het vervangen van ADALS zei je toch?
Geen speling wil niet zeggen dat ‘ie soepel in- en uitveert natuurlijk.
Zoals ik al schreef: als bijv. rechts gloednieuwe lagers heeft en links nog de originele maar zonder speling, kan er toch verschil optreden. (lijkt mij althans erg logisch)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





Totaal aantal Berichten: 511
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 20 Pallas 1984
- Xantia 2.0I 16V automaat 2000
- Xantia 2.0I 16V automaat 1999
Eigenlijk zeg je: Als je de draagarmen wilt uitsluiten, is er dus maar 1 manier: MOET je beide kanten van nieuwe lagers voorzien.
Het in- en uitveren is nu ook gecheckt, was niets vreemds te ontdekken.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Om iets uit te sluiten zul je inderdaad beide kanten moeten vervangen. Of een andere draagarm monteren die bewezen goed is.
Je hebt nimmer de garantie dat het daarmee is opgelost natuurlijk, maar het is de enige manier om die optie uit te sluiten (dan wel bevestigd te zien).
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D