vraag 1: Ik heb een motor 11D met vacuumslangetje naar de originele ontsteking. Kan ik dit slangetje gewoon afdichten en een 123 monteren zonder vacuumaansluiting?
vraag 2. In het 123 boekje staat dat de motor op 12 graden TDC staat wanneer de 6 mm pin in het vliegwiel zakt. Volgens Olyslager is het dan 8 graden. Wat is de vaste instelling voor de 123? 12 of 8? En wie heeft gelijk? Oly of 123?
Piet vV
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De 12 graden is alleen om hem te starten. Je zal em daarna op tijd moeten zetten met een stroboscoop.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25624
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Op de site van 123:
Might you require vacuum-advance : specify a ‘123\DS-R-V’.
Dus je hebt de verkeerde unit.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Olyslager heeft gelijk. Maar dan nog, die 8 is te weinig de auto loopt t best op de 12 en dat is de unit een klein stukje tegen de klok in draaien.
Dus:
Ontstekingsvervroeger knop op dashboard helemaal rechtsom draaien
Ontsteking monteren maar nog niet vastzetten
Op 8 graden afstellen mbv pen in vliegwiel en lampje in de unit. Vergeet niet massa draad te trekken!
Ontsteking vastzetten.
Als het goed is kan je nu starten met de vervroegerknop linkssom, zodra de auto gestart is kan je de knop ongeveer een halve slag verdraaien rechtsom (met de klok mee)
Onder het rijden de kan je nu de juiste stand voelen (auto gaaat sneller)
succes
Ik weet dat sommigen hier het niks vinden, maar ik heb zowel in de DS als in de traction een elektronische ontsteking van Nition of te wel CTA classic Power.
In de Traks heb ik er een met vacuum vervroeging en in de DS één zonder. In beide auto´s werken die dingen perfect. Bij onze club (TAN) kost hij slechts € 213,55.
Ik vind die 123 maar een blinkend ding, die van mij ziet er gewoon veel meer als d´époque uit.
Ook al is die van CTA volgens sommigen een roofkopie, hij doet het uitstekend.
Ik heb toch nog de handvervroeging en kan zo de ontsteking perfect op gehoor afregelen.
Totaal aantal Berichten: 508
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
- Traction Avant 11BL 1955
Ik rij al jaren lang rond met 123 ontsteking op mijn Tractions en uitermate tevreden. Er zit ook vervroeging op de 123 die je via een slangetje aan de carburateur moet aansluiten (mist die daarvoor geschikt is).
Dit werk via een sensor in tegenstelling tot het vacuumbalgje als bij de CTA Classic Power.
traks schreef:Ik rij al jaren lang rond met 123 ontsteking op mijn Tractions en uitermate tevreden. Er zit ook vervroeging op de 123 die je via een slangetje aan de carburateur moet aansluiten (mist die daarvoor geschikt is).
Dit werk via een sensor in tegenstelling tot het vacuumbalgje als bij de CTA Classic Power.
Ook bij de Classic power zit er een sensor achter de vacuumdoos die met het slangetje op mijn 32PBIC zit. Ik heb de ontsteking echter pas vorig jaar aangeschaft, misschien dat oudere versies anders werken.
Ik schreef het al, Nition heeft de 123 gewoon gekopieerd, alleen hebben ze hem een beter uiterlijk gegeven, want de ontsteking is van buiten niet als moderne elektronische te herkennen. Ik zie intussen op de site dat De Graaf/Nition/CTA die dingen voor steeds meer klassiekers op de markt brengt.
Ook valt me het enorme prijsverschil tussen de club van TAN en CTA op, voor dezelfde ontsteking.
Tan verkoopt ‘m waarschijnlijk tegen inkoopprijs + btw, CTA geeft adviesprijs voor garage/autobedrijf die ook nog wat winst moet proberen te maken…
Totaal aantal Berichten: 43323
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
traction7c schreef:Ik schreef het al, Nition heeft de 123 gewoon gekopieerd, alleen hebben ze hem een beter uiterlijk gegeven, want de ontsteking is van buiten niet als moderne elektronische te herkennen..
Jammer van het brakke binnenwerk en de tamelijk matige werking van de elektronische vervroeging. Ik heb al een paar van die dingen in m’n handen gehad omdat ze het niet of slecht deden.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
traction7c schreef:Ik schreef het al, Nition heeft de 123 gewoon gekopieerd, alleen hebben ze hem een beter uiterlijk gegeven, want de ontsteking is van buiten niet als moderne elektronische te herkennen.
Deze firma Hebels uit Eindhoven produceert 123 in originele behuizingen, maar (nog) niet voor de traks….
http://www.123ignition-conversions.com/Index-NL.html
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!