




















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Zit er wel gas in je airco uberhaupt, zonder gas doet die namelijk niks er zit een beveiliging op tegen een te lage druk en doordoor kapotgaan van de pomp.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Ja want ik heb hem verleden week laten vullen. Daarom is deze operatie begonnen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
oke dan zou je kunnen beginnen met testen of de pomp werkt gewoon even electrisch loskoppelen en dan aan de 12 volt hangen en kijken of ie dan inklikt.
Mark
CX 2000 pallas ‘78




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Pomp klikte wel.
Heeft hij al geprobeerd met een plus
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Hij is gevuld. test was met directe plus recht op de pomp.
gr
joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Yep als ik de airco direct even aansluit op de plus dan hoor ik een harde klik en zie dat hij mee gaat draaien.
Met de tijd wil ik wel een keer een ander kachelhuis. Deze zit er weer in maar niet netjes. Het afgebroken stuk brak weer af met montage en een bout was al dol gedraaid dus daarmee zit hij ook niet vast. Ik heb er nu maar even een extra parker ingedraaid zodat hij voorlopig goed vast zit maar echt netjes is het niet.
Ik heb het kachelhuis verbonden met de kachel pijp dmv een oude binnenband (tip ven Joris) Er word nu tenminste geen stinkende motorruimte lucht meer naar binnen gezogen.
Maar tot zo ver het goede nieuws. Met de airco ben ik geen stap verder. Ik heb geen idee meer waar ik wat moet meten om erachter te komen waarom hij het niet wil doen.
Weten jullie of er spanning op de drukschakeling moet staan? Of schakelt deze ook alleen met massa?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wolfman schreef:
Volgens mij is nr. 6 de drukschakelaar.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
zet dat airco elektrische schema even ergens online.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ja, maar dan wel even in z’n geheel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Klopt nummer 6 is de drukschakelaar maar schakelt deze plus of min?
@ bogaard. Hij staat ergens online. Ik zal even zoeken en het doorgeven.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
http://www.scribd.com/doc/38521873/Citroen-CX-Manual-Series-1-Volume-1-CV
Pagina 335
Hier kan je hem downloaden.
http://www.citroeny.cz/servis/data/cx/Citroen_CX_Manual_Ser1.pdf
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Wolfman,
je hebt drie schakelaars die contact moeten maken wil in inschakelen, de schakelaar binnen uiteraard 5 op de tekening eentje op de dewatertank (deze staat standaard in doorverbinding) 6 op de tekening en de regelating thermostat 9deze staat ook standaard ingeschakeld) 4 op de tekening
die laatste 2 geen idee waar ze zitten maar er is vast wel iemand die dat weet.
De koppeling op je compressor = + geschakeld dat wil dus zeggen dat deze vast aan massa hangt en de rij schalaars/contacten er voor zorgt dat er een plus op komt en het ding inkomt.
de rest op de tekenign is nu ff bijzaak want dat zorgt ervoor dat de extra fans gaan draaien en je verhoogt toerental, maar zonder dit moet ie wel werken in basis.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Wolfman schreef:Klopt nummer 6 is de drukschakelaar maar schakelt deze plus of min?
@ bogaard. Hij staat ergens online. Ik zal even zoeken en het doorgeven.
al die schakelaats schakelen plus
CX 2000 pallas ‘78




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Werking is als volgt
Met contact aan komt relais 1 op, dan staat via een zekering spanning op kachelventilator 2 die een snelheid gaat draaien afhankelijk van de stand van 3, de keuzeschakelaar.
Ook komt er spanning via thermostaat 4 op airco-schakelaar 5.
Wanneer deze ingeschakeld staat staat er spanning op drukschakelaar 6.
Als de druk voldoende hoog is komt er spanning op de magneetkoppeling 7 van de aircocompressor, waardoor deze gaat draaien.
Ook komt er spanning op fast idle klep 9 via relais 8, waardoor de motor iets sneller stationair gaat draaien, en op relais 10, waardoor de linker ventilator 11 gaat draaien.
Duidelijk zo?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ja helemaal duidelijk je uitleg bedankt.
Maar dat betekend dus dat de schakelaar voor de airco (5) spanning moet hebben. Tenminste op 1 draad. Zodra ik hem inschakel dan moet de spanning via de andere draad richting de drukschakelaar gaan.
Ik moet dus 12 volt kunnen meten op tenminste een draad aan de airco schakelaar in de auto?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”