9 van de 13
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
   
Tjerks eerste autootje, een AX 1.1i Harmonie - Verkocht! 5-4 P13
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9404
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 december 2012 09:48 AM
  [ # 121 ]
Bram91 schreef:

evt remdrukbegrenzer/verdeler nakijken

De AX van Tjerk heeft die niet, alleen de eerste AX’en waren daar mee uitgevoerd.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Bram91
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 07-02-2011

Gepost: 11 december 2012 08:25 PM
  [ # 122 ]

Weten we dat ook weer :’) zo leer je nog eens wat. Nouja, verder kijken dan maar.

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 11 december 2012 10:55 PM
  [ # 123 ]

We zien het wel. Eerst maar eens de boel ontluchten, hopelijk is het daarmee opgelost Smile

ZX1.4i schreef:

Kijk een echte bikkel, sleutel gewoon door in de sneeuw, mijn complimenten Smile

Haha, thanks!

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 03 januari 2013 02:44 AM
  [ # 124 ]

Afgelopen zaterdag zijn we verder gegaan met het onderhoud, met als resultaat dat het wagentje nu wel ongeveer APK-klaar is Smile

Begonnen met de rechter voorrem. Oude remschijf en blokjes eraf…

...en toen het nieuwe spul erop zat vergeten een foto te maken voordat het wiel er ook weer op zat. Hier zie je de nieuwe schijf nog net onderin de foto zitten:

Daarna de aandrijfas gewisseld. En ja, de nieuwe linker remschijf, die er nu een paar weken op zit, is inmiddels alweer lekker roestig Razz

Als de bakolie eruit stroomt terwijl de aandrijfas eruit ligt is het natuurlijk een mooi moment om de olie te verversen. En zodoende:

Daarna nog de motorolie ververst (geen foto van gemaakt) en het oliefilter vervangen. Dat laatste was het enige wat echt tegen zat, want wat zat dat ouwe filter vast zeg! Duurde wel even voordat ie los was. Nieuw filtertje:

Beunplaats versie 2, dit keer zonder sneeuw en een stuk minder koud:

Ook hebben we laatst de audio een opfrisbeurtje gegeven. De oude radio beviel niet zo en de oude speakers waren echt baggerdingen, geluid vervormde helemaal als het volume wat hoger dan normaal stond Laughing Dus hebben we een fijne Sony-radio met USB en AUX en een setje Pioneer-speakertjes in de AX gepropt. Klinkt echt super nu, en ik kan m’n mp3-speler aansluiten Very Happy

En omdat het kan nog een paar kiekjes gemaakt van de AX zoals ze er nu bij staat, met bumperlip en rooie velgen met naafkapjes:

Betere foto’s zullen volgen zodra ik er de weg mee op mag. Dat gaat waarschijnlijk niet lang meer duren, want aanstaande maandag gaat ze voor de APK! Hopelijk lukt het om voor die tijd nog een setje betere koplampen te regelen, want de huidige zijn wel erg verrot. Het enige afkeurpunt waar we nog niks aan gedaan hebben is de achterremmen. Geen idee waarom ze niet hard genoeg bijten… Dus ga ik maar gewoon een stapeltje stoeptegels achterin leggen en hopen dat het met wat meer druk op de achterwielen opgelost is. Als dat niks helpt laat ik de garage er wel naar kijken Smile

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9404
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 januari 2013 09:20 AM
  [ # 125 ]

Goed bezig, man.
Ik zou toch even de achterremtrommels loshalen.
Onvoldoende remvertraging achter kan namelijk meerdere oorzaken hebben.
Bijvoorbeeld vastgerotte zuigers in de remcilinders of vette remvoering als gevolg van lekke remcilinders.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 03 januari 2013 12:02 PM
  [ # 126 ]

Een setje koplampen moet geen probleem zijn:

http://www.winparts.nl/28/verlichting/koplamp/koplamp-orgineel

Edit: de truuk met stoeptegels achterin geldt alleen voor hydrau-citroens volgens mij, niet voor AX’en

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 03 januari 2013 02:50 PM
  [ # 127 ]

Je noet toch niet met stoeptegels in de kofferbak gaan prutsen om hem door de apk te krijgen ????

gaat over de remmen zou wel fijn zijn als die werken, dus trommels gewoon ff uit elkaar halen en kijken wat er mis is.

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 03 januari 2013 06:52 PM
  [ # 128 ]

Mark, daar heb je helemaal gelijk in, de remmen moeten gewoon goed werken, dat is tenslotte een belangrijk stukje veiligheid, zowel voor jezelf als voor anderen. Heb alleen gehoord dat een AX zó licht aan de achterkant is dat er bij de APK soms niet genoeg remwerking wordt waargenomen. Een beetje extra gewicht aan de achterkant kan dan helpen. Doen ze in België ook met de wegcontacttest die ze daar hebben, AX’jes worden daar bijna standaard op afgekeurd omdat ze voor zulke tests gewoon te licht aan de achterkant zijn. Maar het lijkt mij dat dat gewicht weinig met de werking van de remmen zelf te maken heeft, die auto’s hebben toch ooit een typegoedkeur gehad…

En de trommels hebben we wel degelijk opengemaakt, waarna we gezien hebben dat de remcilinders niet lek zijn en de remvoeringen nog lang niet versleten. Alles is gewoon goed gangbaar, dus afgezien van lucht in de remleidingen vraag ik me af wat er dan mee mis zou kunnen zijn. Ontluchten laat ik dan wel bij de garage doen. Heb het misschien niet helemaal duidelijk opgeschreven, met de uitspraak dat we nog niks aan de achterremmen gedaan hebben bedoel ik dat er nog niks gerepareerd is. Maar we hebben ze dus wél opengemaakt en van binnen bekeken Wink

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9404
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 januari 2013 07:40 PM
  [ # 129 ]

En ook even de voeringen met remmenreiniger schoongemaakt en de remtrommels aan de binnenzijde opgeschuurd?
Hoe is de remvertraging als je alleen de handrem gebruikt?
Als ik bij 1 van beide AXjes hard trek aan de handrem, trek ik 2 zwarte strepen op het asfalt, m.a.w. tot blokkeren aan toe.
Als dit wel goed werkt, dan is het mechanische deel zeer waarschijnlijk in orde en is het probleem mogelijk hydraulisch, zoals bijvoorbeeld lucht in de remleiding of cilinder.

Edit: bij een APK wordt de remwerking per as gemeten, de wielen mogen onderling ook weer niet teveel verschillen.
Volgens mij wordt ook de remvertraging van alleen de handrem gemeten.
Een goed remmende auto met een lichte kont zal alleen eerder blokkeren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Bram91
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 07-02-2011

Gepost: 03 januari 2013 07:49 PM
  [ # 130 ]

Remtrommels zijn idd opgeschuurd van binnen. Remschoenen niet schoongemaakt, was niet nodig. Mechanische deel werkt ook prima, al zat er wel wat verschil tussen links en rechts met aangrijpen van de handrem. Aangezien de auto is afgekeurd op te weinig remkracht en niet op remverschil(meer dan 30% remverschil is afkeur) lijkt dat me geen probleem. Misschien is flink inremmen wel gewoon de oplossing, auto heeft natuurlijk voor de keuring ook al een aantal maanden stilgestaan..

Vreemd genoeg is de regel voor overberemming van de achterkant kort geleden geschrapt, een auto mag dus nu achter gewoon harder remmen dan voor en het is nog geen afkeur. Met als reden dan dat moderne auto’s toch goede remsystemen hebben en het niet veel meer voorkomt..nou, ik zie nog zat vastzittende remdrukregelaars en blokkerende achterremmen bij apk’s.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9404
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 03 januari 2013 07:54 PM
  [ # 131 ]

Het lijkt of Tjerk een helplijn heeft ingezet, want Bram antwoordt Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Bram91
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 07-02-2011

Gepost: 03 januari 2013 07:57 PM
  [ # 132 ]

Tsja, aangezien ik t’ meeste gewisseld heb..ik zou niet weten of Tjerk gezien heeft dat ik de remtrommels heb opgeschuurd Laughing

Profiel  
 
Tjerk
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3762
Geregistreerd: 07-09-2008

- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Gepost: 03 januari 2013 08:11 PM
  [ # 133 ]
René Jongejan schreef:

Het lijkt of Tjerk een helplijn heeft ingezet, want Bram antwoordt Laughing

Bram heeft inderdaad het meeste werk verricht en dus ook het meeste gezien… Hij kan dus het beste dat soort antwoorden geven. Ik heb vooral kleine klusjes gedaan waar niet veel kennis voor nodig is (zoals wielen monteren en bouten aandraaien). Maar het verschil tussen een lekke remcilinder (remtrommel helemaal vettig van binnen) en een niet-lekkende (remtrommel droog) kan ik wel zien hoor Smile

C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV

Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9404
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 januari 2013 09:55 AM
  [ # 134 ]

En, klaar voor de APK?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 januari 2013 10:52 AM
  [ # 135 ]
René Jongejan schreef:
Bram91 schreef:

evt remdrukbegrenzer/verdeler nakijken

De AX van Tjerk heeft die niet, alleen de eerste AX’en waren daar mee uitgevoerd.

Ik meen mij toch sterk te herinneren dat ie bij latere ax’en IN de remclinder zit. Mocht je nu dus nog steeds onvoldoende remwerking hebben dan zou ik beginnen met het monteren van 2 NIEUWE wielremcilinders. De truc met de stoeptegels is inderdaad gewoon ruk. Veiligheid voor alles!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
9 van de 13
« Eerste  < Vorige 7 8 9 10 11 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook