12 Volt aansluiting
Agent Smith
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-09-2005

Gepost: 07 september 2005 12:34 AM

Hallo allemaal,

Sinds gisteren ben ik de gelukkige Very Happy berijder van een nieuwe C4 coupé. Het was moeilijk afscheidnemen van m’n oude C5 (02-2002) maar ja….de leasemaatschaatschappij wou ‘m terug Crying or Very sad . Ze vonden dat ie op was.
Nu wil ik wel weer graag mijn TomTom navigator met een vast 12 Volt aansluiting hebben.
Heeft iemand een suggestie waar ik ergens links-onder het dashbord een niet-geschakelde 12V kan aftappen?

Profiel  
 
pm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 12 oktober 2005 02:46 PM
  [ # 1 ]

Volgens het boekje zijn er een aantal zekeringen voor o.a. een versterker en nog wat andere dingen voorbereid.. ik heb ze alleen niet kunnen vinden… Dus mijn versterker hangt aan de sigaretten aansteker…

C4 Coupé HDI 110 Pack1

Profiel  
 
Agent Smith
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-09-2005

Gepost: 13 oktober 2005 01:59 AM
  [ # 2 ]

Een dergelijke oplossing heb ik ook. Als je het kunsttof rond de handrem weghaald vindt je daaronder nog een, bij mij dan, ongebruikte stekker. Deze 12V is geschakeld. Vandaar af bekabeling teruggetrokken naar de plek waar ik het nodig heb.

Profiel  
 
pm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 53
Geregistreerd: 23-02-2005

Gepost: 02 januari 2006 11:23 PM
  [ # 3 ]

Je kan ook die extra stekker bij de sigarettenaansteker aansluiting gebruiken en dan onder de bekleding door naar de kofferbak.. zie je niets van.

C4 Coupé HDI 110 Pack1

Profiel  
 
Agent Smith
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-09-2005

Gepost: 03 januari 2006 03:09 AM
  [ # 4 ]

Ik heb dat euvel opgelost door 12V af te nemen van één van de achterlichten. Verlichting staat toch bijna altijd aan en zo heb je ook nog een manier om de GPS ontvanger te resetten (lichten uit en weer aan) wanneer ie in de stress staat (is bij dat gekke ding van mij soms nodig).

Profiel  
 
Agent Smith
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-09-2005

Gepost: 03 januari 2006 10:53 PM
  [ # 5 ]

Dat kan ook. Ik heb mijn PDA op de voorruit bij de linker raamstijl. Voor mij prettig als linkshandige. Het kunststof paneel rond de handrem is eenvoudig te verwijderen. Zo kom je bij de ongebruikte connector. De voedingskabel kan je vervolgens onder het kunststof van de middenconsole tot de ruimte onder je stuurcolom krijgen. Van daar uit kan je met wat gefreubel de kabel via de zekeringkast naar de zijkant van het dashboard krijgen. Het zijpaneel van het dashboard kan je eenvoudig weghalen (beetje trekken). Vervolgens heb ik het naar boven geleid tussen het rubber dat over de bekleding van de raamstijl zit. Daar waar je de aansluiting nodig hebt laat je het weer naar buiten komen. Zo is niet meer dan 5 cm kabel zichtbaar.

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 03 januari 2006 11:41 PM
  [ # 6 ]
Agent Smith schreef:

Ik heb dat euvel opgelost door 12V af te nemen van één van de achterlichten. Verlichting staat toch bijna altijd aan en zo heb je ook nog een manier om de GPS ontvanger te resetten (lichten uit en weer aan) wanneer ie in de stress staat (is bij dat gekke ding van mij soms nodig).

Als je problemen wilt hebben met de verlichting moet je dat vooral doen Exclamation
Er zit een lampcontrolesysteem die de afname van de stroom controleerd naar de lampen van de verlichting etc..
Mede om deze reden moet er tegenwoordig in alle auto’s met trekhaak een trekhaakmodule geinstalleerd worden van waaruit de verlichting via de stekkerdoos naar aanhanger wordt gevoedt.
Dit om spontaan uitgaan van verlichting of dergelijke storingen te voorkomen.
Jij sluit nu wel iets aan op de bedrading dus dat kan storingen veroorzaken….mijn advies is dus de voeding ergens anders weg te halen. Idea

Profiel  
 
Agent Smith
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-09-2005

Gepost: 03 januari 2006 11:54 PM
  [ # 7 ]

Dat kan ook maar die zit er nu eenmaal niet achterin. Het lampcontrole systeem heb ik overigens nog nooit in werking gezien. De voeding is parallel afgetakt van de normale verlichting achter. De stroomafname van de ontvanger is ca. 10 mA. De stroomafname van de betreffende 5W lamp is ca.  400 mA. Het verschil is dus 2,5%. Hier zal het zgn. lampcontrole systeem niet op afgaan.

V.w.b. auto’s die moeten worden uitgerust met een zgn. trekhaakmodule is me bekend dat die werken met een zgn. tweedraads CAN-bus systeem. Een communicatiesysteem die schakellogica in een lamp of voor bv. de aanhangerverlichting regeld. Bedoel je dit soms?

Profiel  
 
Blade_
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 563
Geregistreerd: 10-02-2005

Gepost: 04 januari 2006 12:02 AM
  [ # 8 ]
Agent Smith schreef:

Dat kan ook maar die zit er nu eenmaal niet achterin. Het lampcontrole systeem heb ik overigens nog nooit in werking gezien. De voeding is parallel afgetakt van de normale verlichting achter. De stroomafname van de ontvanger is ca. 10 mA. De stroomafname van de betreffende 5W lamp is ca.  400 mA. Het verschil is dus 2,5%. Hier zal het zgn. lampcontrole systeem niet op afgaan.

V.w.b. auto’s die moeten worden uitgerust met een zgn. trekhaakmodule is me bekend dat die werken met een zgn. tweedraads CAN-bus systeem. Een communicatiesysteem die schakellogica in een lamp of voor bv. de aanhangerverlichting regeld. Bedoel je dit soms?

Inderdaad worden ook auto’s met Can-Bus (heeft een C4 en alle nieuwe modellen van Citroën ook) een trekhaakmodule geplaatst. Bij sommige auto’s worden dus ook de achterlichten via netwerkdraden aangestuurd. Dit is nog niet het geval met de nieuwe citroens tot nu toe.
wel wordt er een BSR (trekhaakmodule geplaatst).

Dit moet om problemen te voorkomen.

De keus is aan jou als je het zo laat zitten, wou je alleen maar even waarschuwen voor mogelijke storingen in de toekomst.

Profiel  
 
Agent Smith
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-09-2005

Gepost: 04 januari 2006 02:58 PM
  [ # 9 ]

In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie. Als de boel gaat storen weet ik waar het aan ligt!
Tot nog toe zijn er geen problemen geweest. De wijziging is inmiddels zo’n 4 maanden in bedrijf. Als de “specialist” op zeker wil spelen moet ie de optie van “pm” overnemen.

Profiel  
 
localhost
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 04-01-2006

Gepost: 07 januari 2006 11:15 AM
  [ # 10 ]

Ik wilde ook 12V in de achterbak hebben voor mijn GPS ontvanger. Aangezien ik er een trekhaak op heb laten zetten, heb ik de dealer ( Visscher Rivierenland ) verzocht er een te maken. In het linkervakje in de achterbak is nu een 12V aansluiting.

—-People who say it can’t be done, should not interrupt those who are doing it. (George Bernard Shaw)—-

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook