Goedendag allemaal.
Ik heb sinds een maandje een Citroën Saxo 1.1 gekocht uit 1997.
Beestje heeft 193.000 gelopen. Nu zit ik met een hele aparte storing waar ik zelf niet uit kom. Ik zal het proberen zo uitgebreid en duidelijk mogelijk te omschrijven:
Tijdens het rijden begint hij soms spontaan in te houden.
Als ik boven de 2000rpm rij (maakt niet uit in welke versnelling) dan lijkt het alsof ik mijn gas in eens helemaal los laat. Zodra ik het gaspedaal dan verder in druk, dan begint hij weer te versnellen.
Als ik het gaspedaal maar ver genoeg in druk, blijft hij versnellen en is er geen probleem.
Maar zodra ik een constante snelheid ga rijden (bijv netjes 80Km/h), dan lijkt de motor gewoon niet in de gaten te hebben dat ik het gaspedaal iets ingedrukt heb.
Als ik onder de 2000rpm zit, dan heb ik dit probleem niet (50km/h in de 4e versnelling bijv.)
Zodra ik 130 km/h op de snelweg rij, heb ik dit probleem ook niet. Maar als ik 110 ga rijden treed het probleem wel op.
Zodra die dit probleem heeft, reageert de auto ook niet goed op het gaspedaal. De eerste 1 a 2cm indrukken van het gaspedaal heeft geen reactie (als ik tenminste boven de 2000rpm zit). Zodra ik hem verder in druk reageert de auto pas. Vandaar dat ik met snelheden boven de 120 geen problemen heb want dan heb ik mijn gaspedaal verder dan die 2 cm ingedrukt.
Als ik maar onder de 2000 rpm blijf is er geen enkel probleem.
Waar ik inmiddels zelf achter ben gekomen is het volgende:
Als ik rij (bijv 100km/h) en hij heeft dit probleem, dan druk ik de koppeling in en zet ik de motor even uit, en start hem daarna meteen weer. Het probleem is dan meteen weg en kan ik gewoon constant 80 of 100km/h rijden.
Het vervelende is dat dit helaas maar een tijdelijke oplossing is en het dan ook binnen enkele minuten weer terug is.
Wat me nog meer op is gevallen als hij dit mankement heeft is het volgende.
Als ik in z’n vrij probeer gas te geven tot 2000 toeren is er geen probleem.
Zodra hij 2000 toeren bereikt dan valt hij ineens weg (zelfde als het inhouden tijdens het rijden)
Daarna komt hij weer onder de 2000 toeren en loopt hij dus weer op.
In het filmpje ga ik steeds iets meer gas geven om te proberen om de 3000 toeren te gaan halen en dan gebeurt er dus dit:
http://www.youtube.com/watch?v=qIgiYQEbj8s&feature=youtu.be
Als ik de auto uit zet en opnieuw start, dan kan ik wel gewoon netjes constant 2000 toeren of meer houden.
Ik heb de bougies en het brandstof filter al vervangen, maar geen verandering helaas.
Het probleem treedt heel erg willekeurig op. Soms gaat het een dag goed en soms dan heb ik het 20x in 1 rit.
Ik hoop dat ik het zo duidelijk mogelijk heb verteld. Is er iemand die enig idee heeft?
Met vriendelijke groet,
Roy
Reeds vervangen:
- Bougies
- Brandstoffilter
- Gasklephuis (compleet maar excl stappenmotor(deze werkt wel goed))
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Heb je de ECU al eens uitgelezen op foutmeldingen?
Lijkt afhankelijk van de stand van de gasklep, dus mogelijk gaskleppositiesensor?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Nee, heb hem nog niet uitgelezen.
Is die gaskleppositiesensor als zijnde storingen uit te lezen? Dan zou ik dus even langs de dealer moeten rijden, aangezien ik alleen apparatuur voor VAG auto’s heb om uit te lezen.
Wat me trouwens ook op valt, is dat hij bij een koude start heel snel weer uitvalt.
Ik moet echt de eerste paar minuten iets gas geven bij stationair lopen anders valt hij uit.
Zodra hij iets warmer is, is dit probleem over.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Uitlezen kan jezelf, heb je alleen een lange draad en een drukknop voor nodig.
De 1.1 in een Saxo is dezelfde motor als de 1.1 in een AX.
Zie hier voor hoe uit te lezen: http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=5560
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Uitlezen kan jezelf, heb je alleen een lange draad en een drukknop voor nodig.
De 1.1 in een Saxo is dezelfde motor als de 1.1 in een AX.
Zie hier voor hoe uit te lezen: http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?t=5560
Dat zijn nog eens makkelijke methodes. In plaats van aan de uitleeskast van de dealer etc.
Thanks. Ga ik vanmiddag meteen proberen!
Nou ik heb alle mogelijke stekkers bekeken, maar er is er geen 1 die voldoet aan de eisen van de link.
Enige “losse” stekker die ik tegenkom onder de ecu is een grotere stekker met 4 draden erin, waar een relais op aangesloten zit.
Tevens is mijn ecu een Bosch Bosch MA3.1 ipv een MA3.0.
Edit:
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Volgens dit draadje op dit forum http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213401/#1514844 moet je op zoek naar een 4-polige.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Met een koude motor loopt de auto trouwens +/- 800rpm.
En als hij warm is (ongeveer 20minuten gereden) dan zit tegen de 1200 aan.
René Jongejan schreef:Volgens dit draadje op dit forum http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213401/#1514844 moet je op zoek naar een 4-polige.
Oke, maar dan gaat dat hele verhaal van de AX helaas dus niet meer op.
Aangezien er bij mij een relais aan vast zit. En dus niet te vergelijken is met de AX volgens de 2e link.
Misschien toch maar eens langs de dealer om uit te laten lezen dan.
Ik heb iets gevonden aan de andere kant van de motor.
Naast mijn zekeringen/accu ligt de volgende stekker:
En losgehaald van elkaar:
Zou dit de beruchte stekker zijn, ook al ligt die niet loos ergens?
Aan beide kanten van de stekker zit slechts 1 groen draadje.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Een Saxo behoort (nog) niet tot m’n vloot, ik kan je dus niet vertellen of dit de juiste is.
In mijn beleving moet het een losse steker zijn, kan ook nog op een plastic houder o.i.d. zitten
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Thanks voor het meedenken anyway
Ik gaat nog even verder googlen etc.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ben er ondertussen achter dat bij de Saxo de DataLinkConnector al in de zekeringkast zit, dus bij de linkerknie van de bestuurder in het dashboard.
Is 30-polig t/m 1997 en 16-polig vanaf 1998, OBD dus.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Ben er ondertussen achter dat bij de Saxo de DataLinkConnector al in de zekeringkast zit, dus bij de linkerknie van de bestuurder in het dashboard.
Is 30-polig t/m 1997 en 16-polig vanaf 1998, OBD dus.
Heb hem gevonden inderdaad.
Zaterdag gaan we hem even laten uitlezen.
Bedankt.
Mocht iemand nog ideeën hebben? Voel je vrij om ze te delen.
Het heeft even geduurd, maar er is weer een update.
Afgelopen zaterdag de Saxo laten uitlezen, maar er kwamen geen storingen naar voren.
Nu heb ik een ander gasklephuis weten te bemachtigen, dus die ga ik van de week even monteren.
Ik laat de uitslag weten:)
Het zou ook nog een ontstekingsprobleem kunnen zijn. Een vonk verplaatst zich moeilijker door een arm mengsel, misschien dat net onder die omstandigheden het mengsel het armst is.
De vonk zou namelijk ergens anders over kunnen springen dan op de bougiepunt. Denk aan langs de bougiedop af naar het blok of aan de andere zijde bij het bobineblok.
Misschien kun je het ontdekken door met draaiende motor een beetje aan de bougiedoppen (zowel bij bougies, als bij bobineblok) te zitten. Voel je de schokken zelf, dan is het niet goed. Ook kun je kijken of je koolstofsporen verticaal over het porcelein van de bougies ziet lopen, dat zijn namelijk sporen van vonkoverslag.