@Waterman Nee de koelfans draaien niet als ik de airco aanzet.
@ Boogaard Op de aircoswitch zaten twee zwarte draden met een zwart huls. Kijk maar op de foto hierboven. Ze hangen ongeveer bij de versnellingspook.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wolfman schreef:@Waterman Nee de koelfans draaien niet als ik de airco aanzet..
Dan gaat ie ook niet koelen hé
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nee als de pomp draait moet ie koud worden. Blower aan op lage stand en voelen..
Ok ik zal dit nog eens doen. Ik heb een ir thermometer dus kan precies meten wat er gebeurd.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
@Waterman. Jij bedoelt toch de koelfan bij de radiateur van de airco?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
die blower heb je pas nodig als de condensor te heet wordt.
Op een koelkast zit ook geen blower…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
niet mee eens bogaard. Als je geen rijwind hebt heb je geen koeling. Dus moet de fan draaien, al dan niet in de lnagzame stand. Vergeet niet dat een koelkast geen radiateur van 90 graden tegen de condensor heeft zitten hé!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wolfman schreef:Nee als de pomp draait moet ie koud worden. Blower aan op lage stand en voelen..
Ok ik zal dit nog eens doen. Ik heb een ir thermometer dus kan precies meten wat er gebeurd.
Nou ja, koud, koud,... er moet een wezenlijk temperatuurverschil te meten zijn. Als je de koelfan draaiend hebt (ja die bij de radiateur dus) moet je opnieuw gaan voelen/meten. Dan kunnen er als ie niet koelt nog 3 dingen aan de hand zijn: een verstopping van het systeem, al zou dat tijdens het vullen al lang naar voren gekomen moeten zijn, een vastzittend thermovenmtiel, of de pomp is gewoon stuk en comprimeerd niet genoeg.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De koelfan hoort dus gelijk te gaan draaien zodra je de airco inschakelt?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Er zit aan je koude/ warme lucht schuif ook nog een schakelaar lucht gestuurd weet niet of die nodig is ( verhoogt toerental denk ik)
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wolfman schreef:Na een tijdje draaien van de motor met ingeschakelde airco wordt de ingaande koppeling wat warmer. Maar langzaam loopt de uitgaande koppeling ook op in temperatuur. Uiteindelijk wordt de uitgaande zon 23 graden en de ingaande loopt door tot 37 graden.
De uitgaande koppeling is altijd warmer dan de ingaande.
Door de compressie stijgt de temperatuur van het gas.
Zie bijlage, van compressor tot expansieventiel het gasvormige deel van het circuit, van expansieventiel tot compressor het vloeibare deel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wolfman schreef:De koelfan hoort dus gelijk te gaan draaien zodra je de airco inschakelt?
normaal wel.
Als de motor koud is is de radiator ook koud. De condensor is dan ook koud genoeg om de airco in eerste 5 minuten gewoon te laten koelen. Als de motor heet is is het een ander verhaal. Maar goed. door de thermoswitch op je radiator door te verbinden kan je voor de test de fans aanzetten..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nou het lijkt erop dat alle moeite voor niets is geweest. Althans wat de airco betreft. Verder werkt de ventilatie natuurlijk weer goed en heb ik er heel veel van geleerd.
Maar waar het om begon, de airco, dat gaat niet goed komen ben ik bang.
Ik heb de extra aircofan direct gekoppeld op de plus met de plus van de airco pomp. Dus zodra ik de airco inschakel schakelt de fan ook gelijk in. Het een en ander een tijdje laten draaien maar de airco koelde niet. Langzaam werd hij zelfs steeds iets warmer.
Er is dus iets niet in orde of met de pomp of met de doorstroming.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Je hebt hem pas laten vullen maar heb je geen lekkage dan ergens dat evt het gas weer weg is ? en hebben ze hem van te voren afgeperst of ie lekt ?
en wat voor systeem heb je R12 of omgebouwd ?
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vat het niet persoonlijk op aub, maar de originele York-pomp die op je cx is is een rampending wat vaak stuk gaat. Daarbij is het bij een auto met airco die het al een tijd niet meer doet meestal zo dat er wel e.e.a.stuk is. Ik weet niet zo goed of de airco-boer waar je geweest bent het systeem heeft afgeperst en heeft gevacumeerd voor ie ging vullen? Is er voorafgaand aan het vullen een diagnose geweest? Ik neem aan dat je het Filter/droger-ding wel hebt vervangen? En, wat weet je van de pomp?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ja ze hebben id eerst hem afgeperst en gecontroleerd op lekkage. Maar het was goed zeiden ze.
Het systeem is gelijk omgebouwd naar het huidige systeem.
De airco boer heeft het systeem vacuüm gezogen en de beste man bood mij toen koffie aan en na de koffie constateerde hij dat het systeem nog steeds vacuüm was. Dus geen lekkage zei hij.
Dat Filter/droger-ding heb ik niet vervangen…...ik weet niet eens wat dat is…
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”