




























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wellicht handig om de componenten te noemen, zoals in de koeltechniek gebruikelijk.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De magneet is goed. Ik hoor de klik en dan zie ik de pomp mee gaan draaien.
Wat is dan de juiste term? Exansieventiel of verdamperklep.
Waar zit dat ding en wat doet hij?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Ik heb al wat gevonden met googelen.
Plaatje plakken lukt niet maar hier staat het schema: http://www.aircocare.nl/tag/expansieventiel
Ik zal morgen eens meten of ik verschil in temperatuur meet tussen het expansieventiel en de verdamper.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Expansieventiel.
Zit meestal bij de intrede van de verdamper en is de scheiding tussen het hogedrukdeel (van compressor via de condensor tot dit ventiel) en het lagedrukdeel (van dit ventiel via de verdamper tot de compressor) van het systeem.
In het ventiel expandeert het vloeibare koudemiddel naar een lagere druk, maar blijft vloeibaar.
In de verdamper wordt warmte onttrokken aan de in te blazen ventilatielucht door het verdampen van het vloeibare koudemiddel tot gasvormig koudemiddel.
Dit wordt weer aangezogen door de compressor en gecomprimeerd tot een hogere druk en in gasvorm naar de condensor geperst.
In de condensor wordt door het afgeven van warmte aan de buitenlucht het koudemiddel weer vloeibaar en gaat weer vloeibaar richting het expansieventiel.
Hiermee is de koelcyclus rond.
Expansie veroorzaakt afkoeling en compressie veroorzaakt opwarming van het koudemiddel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Word het Expansieventiel nog ergens door aangestuurd of is het een statisch iets?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Nee, is een passief deel.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Waarschijnlijk met een capillair temperatuurgestuurd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Wolfman schreef:
Hier zie je het ventiel met het capillair
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Hier een mooi schema van een airco en hoe die werkt en als ik moet gokken was dat in 1976 iets mechanisch.
http://www.marcovw.nl/Motor/Airco/expansieorgaan/expansieorgaan.htm
maar als ik jouw was zou ik nu naar een airco boer of iemand anders die dingen kan testen en er verstand van heeft want electrisch werkt nu alles
en hier ga jij verder zonder het juiste gereedschap en kennis niet uitkomen en het zal er waarschijnlijk wel op neer komen dat de pomp overleden is want dat is het meest mechanische ding met de grootste kans op storing de rest is wat slangen en radiators en die gaan alleen maar lekken volgens mij.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Ok dat is nu duidelijk.
Ik zie ook nu dat ik helemaal op de verkeerde plaatsen de temperatuur heb gemeten van het systeem.
Ik moet dus voor en dan na het expansieventiel de temperatuur van de leidingen meten om te weten of het systeem ook maar iets doet.
Ik zal dat morgen nog een keer doen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Tsjaa wolfje! Wij zijn er steeds van uit gegaan dat je je handen binnen voor de uitstromende lucht houdt en voelt of die kouder wordt…
Expansie ventiel is nieuw te koop voor een 10 tje of 4…
Verder kan je verdamper zelf dichtslibben . Dat had mijn sm uit 73 ook.. Goede airco boeren kunnen die schoonmaken, maar dan moet alles weer uit elkaar…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat heb ik natuurlijk ook gedaan Boogaard. Maar ik vind de temperatuurregeling in mijn CX niet betrouwbaar. Ook al staat hij helemaal op koud komt er toch nog redelijke warme lucht uit de roosters. Dus vandaar dat ik onder de motorkap op de in en uitgaande leidingen de temperatuur gemeten heb. Maar nu weet ik dus dat ik het daar niet moet moeten.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Het blijft twijfelachtig of hij nu iets doet of niets. Feit is dat hij het niet goed doet als hij het al doet.
Maar ik heb vanmiddag expres even een tijdje 4500 toeren in zijn 3 gereden en had de indruk dat de lucht iets koeler werd. Want hoe hoger de toeren hoe sneller de aircopomp rond draait. Als deze het niet goed meer doet zal hij allicht op hogere toeren iets meer doen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”














































Totaal aantal Berichten: 43338
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:
Expansie ventiel is nieuw te koop voor een 10 tje of 4…...
Maar… als het expansieventiel vastzit kan het systeem niet goed gevuld worden. Dit was tijdens het vullen van het systeem zeker opgemerkt door de vulboer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste