Ik kocht jammer genoeg een Citroën C4 1.6 HDI Coupé “Sensodrive” Automaat van het bouwjaar 2007 voor 7.500 euro.
Deze wagen had 135.000 km. reeds 2 maand na datum van aankoop begonnen allerlei kleine gekke dingen te gebeuren zoals de kofferklep die open sprong als ik een deur opende, elektrische raam die gebrekkig open en dicht ging, boordcomputer die melde dat de deur niet gesloten was terwijl die wel degelijk dicht was dus ik daarmee naar een officiele dealer van Citroën, resultaat een rekening van 1.200 euro
beetje daarna begon ik regelmatig een melding te krijgen tijdens het rijden “storing emissiesysteem” deze melding verschijnt enkele dagen is dan weer weg voor meer dan een week en komt dan terug voor dan eens een dag of enkele dagen dan weer weg voor enkele weken. ik geef hier verder voorlopig niet veel gevolg aan omdat de wagen normaal rijd.
nu de laatste 2 maand krijg ik ook regelmatig te pas en te onpas een nieuwe melding “Storing Versnellingsbak” deze storing komt soms bij koude start, soms ook niet, soms tijdens het snel rijden op de snelweg of traag rijden in de bebouwde kom, soms bij een warme motor soms bij een koude motor maar ik heb ook dagen dat het helemaal niet komt. bij die storing gaat de wagen in een soort van noodloop waardoor ik enkele maar manueel kan schakelen tussen 1ste, 2de en 3de versnelling en achteruit ook maakt de versnellingsbak soms wel en soms niet dan éénmalig een klopgeluid met een klein schokje. de wagen uitzetten en lang wachten lost het meestal op maar de storing komt zeer zeker terug na onbepaalde tijd. De wagen heeft ondertussen 148.000 km.
Ik heb hiervoor advies gevraagd aan de Citroën dealer en die zeggen mij dat de versnellingsbak zal moeten vervangen worden, dit zonder zelfs naar de wagen te kijken en enkel gebasseerd op mijn uitleg.
heeft iemand hier enige raad voor mij, wat zou dit kunnen zijn en indien mogelijk wat zou het mij kunnen kosten?
kan ik op een of andere manier eventueel de boordcomputer aanpasssen zodat de noodloop zich niet beperkt tot de eerste 3 versnellingen maar ze dan manueel alle 6 ter beschikking geeft? of de noodloop zelfs laten uitschakelen voor dit probleem?
ik beklaag mij deze aankoop reeds sinds de eerste week en het is mijn eerste Franse wagen ooit dus u kan al gaan denken dat dit meteen ook de laatste in mijn leven wordt.
alvast veel dank voor jullie tijd en reacties.
Mvg,
StevenAlla
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Welkom hier.
Steek je licht eens op in het Picasso-deel van dit forum.
De meeste klachten die jij omschrijft zijn daar meen ik al eens voorbij gekomen. (Over het algemeen wordt voor deze versnellingsbak de benaming EB6V gebruikt)
Succes!
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Ik hoop dat ik die problemen niet ga krijgen.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Ben teruggekomen van de Citroën-dealer met een rekening van opnieuw +/- 1.200 euro deze keer voor de vervanging van de EGR-klep voor het oplossen van de storing aan het emissiesysteem, vervangen van de Olie & filter & elektronica van de versnellingsbak voor het oplossen van de storing versnellingsbak. nu zijn we ondertussen toch al een goeie maand verder na deze herstellingen en de storing van het emissiesysteem blijven inderdaad uit maar de storing van de versnellingsbak die waren na een week weer reeds terug. ik heb besloten geen kosten meer te doen aan die auto en heb mij via internet een Bluetooth OBDII-module aangekocht voor 28 euro waarmee ik nu de foutcode Po559 die ik krijg vermeld bij een storing versnellingsbak zelf kan wissen, telkens als ik die wis ben ik weer gemiddeld een weekje goed dus doe ik zo maar verder.
de wagen koste mij 7.500 bij aankoop en op 6 maand tijd 2.400 euro kosten dus heb ik die nu 9.900 euro betaald terwijl die amper 6.000 euro waard was bij aankoop en nu 1 jaar later niet meer verkocht krijg voor 5.000 euro dus van mij gaat er geen euro meer naar Citroën.
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Geen garantie ofzo?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
particulier aangekocht, geen handelaar dus geen garantie… jammer genoeg
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dan vind 7500 euro een zeer stevige prijs, bij een particulier zo zonder enige garantie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank zij de OBDII-module ben ik nu pas te weten gekomen dat de fout “storing versnellingsbak” de foutcode P0559 heeft in de boordcomputer, na beetje googlen blijkt die foutcode P0559 een sporadische storing van de sensor voor remkrachtversterker te zijn. ik vraag mij nu af of dit echt iets te maken heeft met de versnellingsbak? wat meer is, als ik deze fout kan aflezen met een OBDII-module van 28 euro die ik online kocht, kan de garagist met zijn 4.000 euro laptop dit dan niet gezien hebben? en waarom stellen ze dan nog steeds voor om een nieuwe versnellingsbak van +/- 2.500 euro te plaatsen als ze goed genoeg weten dat het kan opgelost zijn met het vervangen van een sensor van +/- 15 euro?
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 29-06-2007
- DS 4 1.6 THP EGS 155 So Chic
Dit soort vragen kan alleen deze garagist beantwoorden. Vraag het hem eens.
Anders de sensor laten vervangen en “see what happens”
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 18-01-2013
- C4 (2004-heden) C4 1.6 e-HDi 115 Airdream BMP6 98g Exclusive
Hoi , ben ook nieuw hier en wij zijn ook zinnens een C4 aan te kopen.
Vooraleer we overgaan tot aankoop willen we eerst ons licht wat opsteken mbt dit model.
Als ik jouw verhaal zo lees , kan ik je alleen dit maar voorstellen :
Als je je garagist niet geloofd , is er toch niets wat je tegenhoudt om je geluk elders te beproeven ?
Citroën-dealers zat en probeer ook eens te achterhalen waar een betrouwbare garagist zit die meerdere merken onderhoudt. Iemand die niet aan een bepaald merk gebonden is , heel vaak zijn dit nog echte vakmensen.
Ik blijf zeker zoeken naar een garagist die “eerlijk” is maar ik vrees dat ik meer geluk zal hebben als ik zou zoeken naar de “Heilige Graal” dan een “eerlijke garagist” zonder dat ik “alle” garagisten over dezelfde kam wil scheren, er zullen wel nog eerlijke mensen rondlopen. wat betreft uw plannen om een “Franse” wagen te kopen kan ik u alleen en enkel uit eigen ervaring meedelen dat niet te doen. Google eerst eens grondig rond alvorens een beslissing te nemen maar ik denk dat je toch beter bent met een Opel, Ford, Audi, BMW, Mercedes, Nissan of eender welke andere wagen die niet uit Frankrijk komt zoals de Citroën, Peugeot of Renault.
Ik wil wel meteen meegeven dat ik ervan overtuigd ben dat heel veel mensen wel blij zijn met hun Franse aankoop en Franse wagen en ik gun die mensen dit geluk. maar ikzelf zal nooit geen Franse wagen meer kopen.
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Nou, met dat alles over een kam scheren ben je anders behoorlijk bezig.
Omdat jij een slechte ervaring hebt met je auto en het daarbij niet treft met je dealer, serveer je daarmee maar meteen een groot deel van de Citroën Dealers af en omdat je toch lekker bezig bent, zijn alle Franse auto’s ook meteen slecht.
Dit slaat werkelijk nergens op. Elk merk heeft zijn problemen. Ga je licht eens opsteken op de fora van alle ‘goede’ merken die jij noemt. Ik kan je verzekeren dat die net zoveel problemen te melden hebben als dat je die hier kan vinden.
Daarbij is het ‘goede’ merk Nissan inmiddels een zusterbedrijf van Renault en delen zij vele onderdelen en technieken. Wordt Nissan daarmee dan een ‘slecht’ merk, of Renault een ‘goed’.
Kortom; ongefundeerde stemmingmakerij.
Gaarne hier dus weer terug ON TOPIC.
sorry maar ik breek geen groot deel van de Citroën-dealers af, ik zei eerder iets als “eerlijke garagisten zijn moeilijk te vinden” hiermee verwijs ik niet in het bijzonder naar Citroën-dealers maar naar alle garagisten in het algemeen hoor, sorry als ik iemand zou hebben beledigd, dat was zeker mijn bedoeling niet en het gaat hier over mijn bijna 30 jaar ervaring met voertuigen van allerhande dealers en niet alleen over Citroën, ik had in het verleden reeds een Peugeot en daar ook waren er problemen met de bedrading en hoor ook andere mensen klagen over franse auto’s dus ik neem aan dat dit een algemeen probleem is maar nog eens, zoals ik reeds eerder zei, spreek ik enkel uit eigen ervaring en ben ik er zeker van dat vele andere mensen best wel tevreden zullen zijn over hun Franse wagen. nog maals mijn verontschuldiging mocht ik verkeerd begrepen zijn en iemand zou hebben beledigd.
tilanus schreef:Nou, met dat alles over een kam scheren ben je anders behoorlijk bezig.
Omdat jij een slechte ervaring hebt met je auto en het daarbij niet treft met je dealer, serveer je daarmee maar meteen een groot deel van de Citroën Dealers af en omdat je toch lekker bezig bent, zijn alle Franse auto’s ook meteen slecht.Dit slaat werkelijk nergens op. Elk merk heeft zijn problemen. Ga je licht eens opsteken op de fora van alle ‘goede’ merken die jij noemt. Ik kan je verzekeren dat die net zoveel problemen te melden hebben als dat je die hier kan vinden.
Daarbij is het ‘goede’ merk Nissan inmiddels een zusterbedrijf van Renault en delen zij vele onderdelen en technieken. Wordt Nissan daarmee dan een ‘slecht’ merk, of Renault een ‘goed’.
Kortom; ongefundeerde stemmingmakerij.
Gaarne hier dus weer terug ON TOPIC.
Kan me hier aardig in vinden. Rij al 25 jaar Lada en Skoda. Ondanks alle vooroordelen en ongefundeerd gezever van alle betweters, nooit enig probleem gehad. Van ieder merk is wel iets te vinden waar het zeer slecht is afgelopen van een enkeling.
Als het niet aan de versnellingsbak lag en als het probleem na het plaatsen van een andere, weer terug kwam, dan is het zaak om terug te gaan naar de dealer en om opheldering te vragen.
C4 1.2 Pure Tech Shine van 2016.
16 inch “Boston” velgen met winterbanden.
16 inch “Boston” velgen met zomerbanden.
En laat een TDci nou precies dezelfde motor zijn als een HDi.
Ford kent ook genoeg problemen hoor
Schijnt blijkbaar ook in een Volvo te liggen en als je het Volvo-forum leest, word je daar ook niet echt vrolijk van. Maar ik ga niet beweren dat Volvo’s, Fords (ik heb er zelf genoeg gehad) en Citoëns per definitie slechte auto’s zijn.
Ik heb nog nooit een Franse auto gehad (eens moet de eerste keer zijn), maar rij voor mijn werk met een Berlingo 1.6 E-HDI van 2012 met start/stop onzinsysteem. En gevaarlijk.
Verbruik met start/stop aan: 6.0L/100 km (buitentemperatuur +/- 8 graden)
Verbruik met start/stop uit: 6.1L/100 km (buitentemperatuur +/- 7 graden en even 3 graden in een sneeuwbui).
Gemeten over dezelfde route. dezelfde rijstijl en ongeveer zelfde buitentemperatuur (was ietsje lager gisteren)
Berlingo geeft nooit storingen, staat inmiddels ruim 25000 km op sinds juni.
Ik heb wel een vermoeden dat het een overjarige is.
Meen gelezen te hebben dat personenauto’s en bedrijfsauto’s vanaf bj 2011 verplicht moeten zijn voorzien van dagrijlichten. En die heeft-ie dus niet
Zelfs geen regensensor en dat ik vind ik toch een beetje “so 1990”
Totaal aantal Berichten: 1290
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
dj.dewitte schreef:Meen gelezen te hebben dat personenauto’s en bedrijfsauto’s vanaf bj 2011 verplicht moeten zijn voorzien van dagrijlichten.
Dit geld alleen voor nieuwe auto’s en niet voorde al lopende modellen, dus bij de volgende generatie berlingo’s zal het er wel opzitten!
Tja wat betrefd de regensensor, hangt af van het aantal opties welke jij wilt hebben en wat je wilt uitgeven aan je nieuwe auto.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*