1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
witte mayonaise en hoog olieverbruik
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 07 januari 2006 04:23 PM

hallo
mijn bx gaat nu wel heel veel witte pasta (mayonaise, ziet eruit als commandant…) produceren. ik heb zo’n maf vuldopje, met twee slangen eraan, en als ik in de schacht van de vulleiding kijk zit die vol met die drap. de leidingen zitten ook bijna vol daarmee. ook verbruikt het blok erg veel olie, rond de liter op 1500 km. het verbruik (van benzine) ligt ook niet erg laag, rond 1:11 (gemiddeld, ik rijd 15 km enkel naar mijn werk elke dag).

wie kan mij een idee geven waar dat aan kan liggen?
hoe noodzakelijk is het dat daar snel iets aan gebeurt?

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 07 januari 2006 04:27 PM
  [ # 1 ]

Klinkt verdacht veel als een koppakking.
Even kijken of er in je koelvloeistof ook olie zit, zo ja, dan is het bijna zeker een koppakking.
Een koppakking is een dure klus als je het laat doen.

Voor wat betreft de haast die er bij is: het is altijd beter om het zo snel mogelijk te laten reparen. Sommige rijden er heel lang mee door, echter bestaat er dan ook nog een kans op een “waterslag”.

Een waterslag is wanneer je koelvloeistof in je cilinders kan lopen. Zoals je weet is water niet samenpersbaar en bestaat er dus een kans dat je je hele cilinderwand stuk drukt..

EDIT: bij nader inzien zijn er ook minder erge gebreken met deze symptonen

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
ericbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 07-07-2005

Gepost: 07 januari 2006 04:32 PM
  [ # 2 ]

Re: witte mayonaise en hoog olieverbruik

kstrik schreef:

hallo
mijn bx gaat nu wel heel veel witte pasta (mayonaise, ziet eruit als commandant…) produceren. ik heb zo’n maf vuldopje, met twee slangen eraan, en als ik in de schacht van de vulleiding kijk zit die vol met die drap. de leidingen zitten ook bijna vol daarmee. ook verbruikt het blok erg veel olie, rond de liter op 1500 km. het verbruik (van benzine) ligt ook niet erg laag, rond 1:11 (gemiddeld, ik rijd 15 km enkel naar mijn werk elke dag).

wie kan mij een idee geven waar dat aan kan liggen?
hoe noodzakelijk is het dat daar snel iets aan gebeurt?

een paar topic’s lager staat een draadje over witte sludge
Waarschijnlijk is het kwaad al geschied en zit er een berg van die mayonaise in je luchtfilter en zuig je door de verstopping van je systeem je oliedamp via de aanzuigleiding op de dop je spruitstuk in of komt het op een andere manier door de overdruk in de verbrandingskamer .
Remedie; olievul huis met de slangen aan de dop demonteren en schoonmaken , luchtfilter vervangen en alleen het gaas in je dop na reinigen terug monteren , het gaas in het vulhuis onder het trechtertje er uit laten MVG; Eric

Profiel  
 
Tom Duckpower
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2487
Geregistreerd: 27-03-2004

Gepost: 07 januari 2006 04:36 PM
  [ # 3 ]

Een lange rit maken, dan wordt die sludge/mayo als het goed is minder omdat de olie dan warmer wordt.

Korte ritjes zorgen voor veel vocht, en dan krijg je sludge Wink

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 07 januari 2006 04:38 PM
  [ # 4 ]

bedankt voor de snelle reaktie!

hopelijk valt het mee, de luchtfilter is nog droog, zit niet vol met die smurrie.
ik zal er maar eens mee naar hegru gaan dan.

ik denk namelijk dat als ik de slangen schoonmaak, dat ze zo weer volzitten Crying or Very sad

is het olieverbruik ook verklaarbaar??

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 07 januari 2006 04:39 PM
  [ # 5 ]

Een lange rit maken, dan wordt die sludge/mayo als het goed is minder omdat de olie dan warmer wordt.

ben net een wkd naar zeeland geweest (150 km enkele reis) en vandaag zat ie dus vol bij het bijvullen…

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 07 januari 2006 04:43 PM
  [ # 6 ]

Re: witte mayonaise en hoog olieverbruik

kstrik schreef:

hallo
mijn bx gaat nu wel heel veel witte pasta (mayonaise, ziet eruit als commandant…) produceren. ik heb zo’n maf vuldopje, met twee slangen eraan, en als ik in de schacht van de vulleiding kijk zit die vol met die drap. de leidingen zitten ook bijna vol daarmee. ook verbruikt het blok erg veel olie, rond de liter op 1500 km. het verbruik (van benzine) ligt ook niet erg laag, rond 1:11 (gemiddeld, ik rijd 15 km enkel naar mijn werk elke dag).

wie kan mij een idee geven waar dat aan kan liggen?
hoe noodzakelijk is het dat daar snel iets aan gebeurt?


Welke BX is het eigenlijk; de 1.4 of de TZI? Kwamen bovengenoemde zaken allemaal tegelijk? Los van elkaar gezien hoeft er namelijk niks aan de hand te zijn -> mayo van de korte winterritten, olie door droge klepseals en benzine verbruik is voor een TZI redelijk.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 07 januari 2006 04:44 PM
  [ # 7 ]

Remedie; olievul huis met de slangen aan de dop demonteren en schoonmaken , luchtfilter vervangen en alleen het gaas in je dop na reinigen terug monteren , het gaas in het vulhuis onder het trechtertje er uit laten MVG; Eric

wil je daarmee zeggen dat het helemaal niet schadelijk is? zonder het gaasje onder het trechtertje zou de drap weer vermengd worden met olie en het probleem eigenlijk geen probleem zijn…

ik hoop dat dat klopt!! Wink

zou daarmee het oliepeil minder dalen ...?

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
ericbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 07-07-2005

Gepost: 07 januari 2006 04:44 PM
  [ # 8 ]

als het zo erg is dan moet je een erg lange rit maken , zuid frankrijk of zo ?Ik heb vorige week precies hetzelfde gehad , 2 dagen daarvoor had ik nog 2x 150 km gereden en daar gaat de mayonaise pot dus echt niet van leeg. Ik heb na de schoonmaak aktie ook mijn olie en mijn filter vervangen want ik vond dat er nog maar weinig olie in mijn blok zat .
Hier bij blijkt dus dat je olie niveau melder dus niet altijd betrouwbaar is .ben nu zoder het gaas onder het trechterje aan het rijden en er is nog wel wat aanslag maar dat is minimaal vergeleken met hiervoor

mvg; Eric

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 07 januari 2006 04:46 PM
  [ # 9 ]

Welke BX is het eigenlijk; de 1.4 of de TZI? Kwamen bovengenoemde zaken allemaal tegelijk? Los van elkaar gezien hoeft er namelijk niks aan de hand te zijn -> mayo van de korte winterritten, olie door droge klepseals en benzine verbruik is voor een TZI redelijk.

de tzi is het

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 07 januari 2006 04:47 PM
  [ # 10 ]
kstrik schreef:

Welke BX is het eigenlijk; de 1.4 of de TZI? Kwamen bovengenoemde zaken allemaal tegelijk? Los van elkaar gezien hoeft er namelijk niks aan de hand te zijn -> mayo van de korte winterritten, olie door droge klepseals en benzine verbruik is voor een TZI redelijk.

de tzi is het

en “Kwamen bovengenoemde zaken allemaal tegelijk?”

Animal triste post coitum

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 07 januari 2006 04:49 PM
  [ # 11 ]

Hier bij blijkt dus dat je olie niveau melder dus niet altijd betrouwbaar is .ben nu zoder het gaas onder het trechterje aan het rijden en er is nog wel wat aanslag maar dat is minimaal vergeleken met hiervoor

de olie melder klopte wel met de peilstok
ik zal die aktie van dat roostertje eens gaan proberen. dan recycle je eigenlijk de dikke smurrie, toch? (klinkt misschien wat onnozel, maar ik probeer een beeld te krijgen van dit systeem Wink )

groet,
koen

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 07 januari 2006 04:51 PM
  [ # 12 ]

en “Kwamen bovengenoemde zaken allemaal tegelijk?”

ehm, ja, toen ik m kocht, in oktober Wink

eerst had ik zoiets van: een beetje smurrie, we zien wel hoe het zich ontwikkeld, en had ik de trechter schoongemaakt. maar nu na een dikke maand zat ie gewoon weer helemaal vol…

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
ericbx
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 07-07-2005

Gepost: 07 januari 2006 04:58 PM
  [ # 13 ]

Ik denk als dat gaas er uit is de handel wat mindersnel afkoelt tijdens het rijden er minder water condenseert en er dus minder mayonaise gemaakt word.
Bij andere construkties zonder die gekke vulbuis gaan de dampen rechtstreeks naar je luchtfilter maar zit alles meestal wel boven het motorblok gemonteerd waardoor de boel dus gewoon wat warmer word en blijft na het afzetten van de motor.
Olie verbruik bij een verstopte motor ontluchting is op zich niet zo vreemd .
Ik heb dit wel eens bij mijn BMW (motor) ook gehad .
Doordat het toen flink gevroren had(-20) en de motor buitenstond was de membraamklep van de carterventilatie vast gevroren.
Gevolg was dat na 10 km in een bocht mijn olie lampje flikkerde .
Gestopt en gepeild en ik was al meer dan een halve liter olie kwijt
Toen was mijn blok natuurlijk opgewarmd en was het probleem weg . Ik kwam later met andere bmw rijders in gesprek die dat probleem kenden vandaar,

Profiel  
 
kstrik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 137
Geregistreerd: 30-07-2005

Gepost: 07 januari 2006 05:08 PM
  [ # 14 ]

ik begin t te snappen denk ik.

dus door de smurrie minder circulatie van olieafvoer, en dus meer smurrie, enz. en door minder goede (geblokkeerde) afvoer meer olieverbruik..

bedankt, klinkt helder.
koen

I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 07 januari 2006 05:28 PM
  [ # 15 ]

Verbruik van 1:11 is niet raar als je er alleen maar korte ritjes mee rijdt. Dat olieverbruik zal waarschijnlijk aan de klepseals liggen, hebben bijna alle BXen wel. Kan weinig kwaad, behalve dat je olie bij blijft vullen.
Laten vervangen kost 300 euro bij Hesselink in Dirksland.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook