6 van de 15
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Elektrische DS
Duivekeet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010

- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Gepost: 06 januari 2013 12:10 PM
  [ # 76 ]

Het accupakket en het verwarmingselement zijn geleverd en daarna gelijk maar geplaatst.

Het pakket bestaat uit 3x6accu’s en 2x8accu’s LiFePo4 van 200AH
Het gewicht is ongeveer 200kg.

De accu’s onder de achterbank.

Accu’s onder de motorkap
Tevens de EMC afschermingskast tbv de controller gemaakt en geplaatst

Het verwarmingselement van 1500W geplaatst achter het bestaande heaterblok, zodat deze ook
nog gebruikt kan worden icm de watergekoelde motor,
Voor de ontwasseming zal dit voldoende zijn. Of het voldoende is om de rest te verwarmen, dat
zal ik nog even af moeten wachten.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 06 januari 2013 12:20 PM
  [ # 77 ]

Dit blijft een prachtig project!!!!

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 07 januari 2013 01:26 PM
  [ # 78 ]

Je vertelde er al over toen in in Zeeland was, maar zie het nu hier. Wat een prachtig project!
Wat mij betreft één van de toekomstige rollen van de ID/DS; de aandrijving aanpassen om fossielloos te kunnen blijven rijden. Wel dapper dat je dit aandurft nu er nog zoveel onzeker is en nog geen sprake is van massaproductie van componenten. Wat het weer duur maakt.
Maar zonder pioniers komen we niet verder.
Veel succes en het lijkt me erg mooi om het complete verhaal eens te horen. Misschien kun je ermee langs regio’s gaan?

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 januari 2013 01:31 PM
  [ # 79 ]
Michelidds schreef:

fossielloos

?
Bouw je een kerncentrale naast je huis dan?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gepost: 07 januari 2013 02:21 PM
  [ # 80 ]
Duivekeet schreef:

De DS voor september gereed hebben, dat zal niet lukken. De diverse leveranciers hebben de EMC certificering van de motor voor de RDW nog niet klaar. Voor zo ver ik weet kan alleen Rebbl een motor met certificaat leveren en dat is een DC-motor.
Het liefst zou ik een AC-motor gebruiken. Bij LeenAPK zijn ze ver op pad met een 2CV waar een AC-motor in zit.
Deze is aangemeld bij de RDW ter keuring. Hopelijk lukt dit binnen afzienbare tijd.

Gaaf project dit!

Ik heb toevallig vorige maand in de electrische eend van LeenAPK gereden en ik moet zeggen dat ik er erg enthousiast over ben. Ik heb er een stukje over geschreven in de nieuwe CitroExpert…
De eerste serie is dus inmiddels RDW goedgekeurd!


2cv Electrique… by CitroenAZU, on Flickr

Untitled by CitroenAZU, on Flickr

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 07 januari 2013 02:50 PM
  [ # 81 ]

Enigszins off-topic, maar ik kan het niet laten.

Fossielloze energie is helemaal geen probleem! Is er meer dan zat op aarde, via wind, zon, waterkracht, golfslag, geothermie (aardwarmte), etc. Door energie via verschillende bronnen op te wekken, kunnen pieken en dalen gedempt worden. Daarnaast moeten buffermethoden gerealiseerd worden. Accu’s van elektrische auto’s zouden een deel van de buffering voor hun rekening kunnen nemen.

Het is op dit moment al economisch voordeliger om zelf elektriciteit op te wekken met zonnepanelen, dan om fossiel opgewekte elektriciteit te kopen bij de grote energiemaatschappijen. Een goed geïsoleerd huis (zowel nieuwbouw als bestaand) kan alle benodigde energie (voor verwarming, koken, lampen, TV’s, alles) nu al opwekken met zonnepanelen op het dak. Ik ben zelf betrokken bij een dergelijk project.
Het vereist wel een investering vooraf, in plaats van pas te betalen als je het nodig hebt.
Helaas belemmert wetgeving in Nederland grootschalige opwekking door particulieren.

Henk Reins laat ook zien dat het kan. Niet alleen met zijn auto. Hij wekt op het dak van de schuur van zijn boerderij zelf al veel elektriciteit op, een heel klein deeltje gaat hij straks bufferen en gebruiken om te rijden. Dat vind ik prachtig.

Wij zitten nu in de fase van overgang / transitie naar andere energiedragers.
Elektriciteit is een mogelijke energiedrager. Waterstof is een andere. Dat het kan is al lang bewezen. Kwestie van uitbouw en investeringen om de overgang te maken. Waar men in veel andere landen al veel verder mee is dan in Nederland.
Fossielloos is dus beslist de toekomst.
We moeten wel, wat de aardolie raakt op, nog tijdens ons leven (bij gemiddelde levensduur). En aardgas enkele decennia later.

(Kernenergie is complete onzin, nog meer dan fossiel een doodlopende weg, want absoluut niet rendabel te maken als je de hele cyclus meerekent, nog afgezien van alle gevaren.)

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 januari 2013 03:06 PM
  [ # 82 ]

kwa zonne energie ga ik met je mee. Kwa wind ABSOLUUT niet. nooit zal een windpark de energie opleveren die het gekost heeft om het park neer te zetten en te onderhouden! Helemaal niet als het een zee park is. nieuwe onderzoek toont aan dat in een veld met een spacing van 100 meter na enkele rijen molens nog maar 20 procent van de wind over is om de molen aan te drijven en dat er na 7 rijen helemaal geen wind meer is…. Tel daar bij op de Max rendementen van 35 %....


maar goed. Weer ontopic. Het elektrisch rijden juich ik toe maar beweer niet dat het fossielloos is als je je stroom niet opwekt met zonne energie.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 07 januari 2013 03:22 PM
  [ # 83 ]

Het is niet of/of, maar en/en
Je kunt denken in problemen, maar ook in oplossingen
Fossiel gaat hoe dan ook op

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4910
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 januari 2013 03:41 PM
  [ # 84 ]

Inderdaad of topic, maar niet minder interessant. De DS waar dit topic over gaat moet gevoed worden met een electrische stroom en die wordt ergens opgewekt. Persoonlijk zie ik het meest in aardwarmte omdat de hele planeet nog miljarden jaren blijft gloeien. Hier en daar (IJsland) spuit het vuur en stoom zo de grond uit en je hoeft niet zo diep te gaan of je hebt veel energie tot je beschikking.

Windmolens is wat mij betreft geen alternatief, het is een groot bedrog en de fabrikanten varen er wel bij, maar zijn denk ik de enige die er wat aan hebben.

Kijk hier: http://www.wind-energie-halkema.org/zeven.html

Mooi topic over een geweldig project en ik hoop deze dame nog eens te mogen aanschouwen.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 07 januari 2013 07:07 PM
  [ # 85 ]

Offtopic maar moet even reageren op het windmolen filmpje en verhaal. Dit filmpje is namelijk een beetje uit context getrokken. De bladel kunnen ook in de “vaanstand” gezet worden zodat ze geen wind vangen. Dit is bij de molen uit het filmpje kennelijk niet gelukt waardoor het remsysteem het waarschijnlijk heeft begeven en de molen dus ongecontroleerd hard gaat draaien. Door de combinatie van krachten zwiept 1 blad uiteindelijk zover naar achteren dat de mast geraakt wordt met catostrofale gevolgen voor de gehele molen. Molens zijn op deze manier dubbel beveiligd.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 07 januari 2013 07:13 PM
  [ # 86 ]

En nu weer on-topic aub Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4910
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 januari 2013 07:31 PM
  [ # 87 ]

Waar het om gaat is deze electrische DS en electrische auto’s hebben een grote toekomst. Die electriciteit moet worden opgewekt en dat staat nog zeer ter discussie. Maar deze DS wil ik zien en horen, lijkt me super. Een electrische motor heeft een groot en constant koppel, dat moet geweldig rijden en het lawaai van de DS motor ga je niet missen.

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 07 januari 2013 08:03 PM
  [ # 88 ]
bogaard77 schreef:

Weer ontopic. Het elektrisch rijden juich ik toe maar beweer niet dat het fossielloos is als je je stroom niet opwekt met zonne energie.

Dat heb ik ook niet gezegd. Er zijn veel meer fossielloze energiebronnen waarmee stroom opgewekt kan worden, of andere energiedragers mee gemaakt kunnen worden.
Zonne-energie is wel een (maar niet de enige) fossielloze energiebron die op dit moment al rendabel is. Zelfs in Nederland.
Alleen is de zo opgewekte elektriciteit nog niet rendabel voor mobiel gebruik. Daarvoor is nog verdere ontwikkeling / goedkopere / grootschaligere opwekking nodig.

Kernenergie is weliswaar ook fossielloos, maar absoluut onrendabel, niet hernieuwbaar en gebaseerd op een al grotendeels uitgeputte bodemstof (zeldzame Uranium isotopen). Kernfusie? Ja kan in theorie, maar in de praktijk wil het nog steeds niet lukken en tot nu toe kost het alleen maar veel energie.
Biobrandstoffen zijn geen energiebron, maar alleen een drager van zonne-energie, vragen kunstmest (= olie), concurreren met voedselproductie en leveren een veel te grote belasting van de aarde op. Die zijn dus ook geen oplossing voor de lange termijn.

Wind, zon, waterkracht, golfslag, geothermie (aardwarmte), etc. hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. Sommige zijn op de ene plek en het ene moment geschikter dan de andere. Sommige zijn ook beperkt qua hoeveelheid opwekking. Maar we zullen ze allemaal moeten gaan toepassen, want ze zijn allemaal fossielloos, geven geen schadelijke uitstoot, en zijn allemaal onuitputtelijk winbaar. Al zijn sommige noodzakelijke componenten (zoals lithium) wel uitputtelijk, maar dan wel weer hernieuwbaar. Daarom zijn die echt duurzame energiebronnen de enige oplossing voor de langere toekomst.
Die energiebronnen kunnen vervolgens gebruikt worden om voor wegvervoer noodzakelijke transportabele energiedragers te maken. Dat kan elektriciteit zijn, of waterstof, of synthetische koolwaterstoffen, of ...?

Belangrijkste taak voor de hele wereld voor de komende decennia is deze noodzakelijke energietransitie. Waarbij we alle vormen van schone energie in voldoende mate gaan opwekken, transporteren en bufferen. En het wegvervoer geschikt maken voor andere energiedragers. En dat kost tijd, veel geld, lange termijn investeringen en vraagt een omslag in denken. Maar is onafwendbaar.

Daarom is het project van Henk zo’n mooi vooruitstrevend project: eigen zonne-energie op het dak & DS op elektriciteit. Ons aller voorland, als we willen blijven rijden.

Ik vind dit dus heel erg on-topic.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 08 januari 2013 11:48 AM
  [ # 89 ]

In de discussie over (kosten)rendabele wind energieopwekking haak ik wel af: alsof olie, gas en kolen zo goedkoop (en zonder risico) uit de grond en naar de centrale komen en deze opwekking geen onderhoud/afvalverwerking zouden kosten. Bij rendabel gaat het er om hoeveel kWh je krijgt voor de Euro’s van de investering en onderhoud.

Maar on-topic: Het is een fantastisch project, vooral omdat je aan de buitenkant geen aanpassingen kan zien!
Jammer dat je zonne energie op garage/huis-dak niet altijd een-op-een kan gebruiken om de auto-accu’s op te laden.
Je zou namelijk ook kunnen denken aan zonnecellen op dak en evt op de achterklep+motorkap maar dan wel in de bollingen van de DS zodat de lijn niet verstoord wordt. Ik ben benieuwd hoeveel kWh zo’n oppervlak kan genereren?

Het zou wel mooi zijn als je al de laadstroom voor de auto zelf zou kunnen opwekken met zonnecellen en windenergie!

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4910
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 januari 2013 12:21 PM
  [ # 90 ]

Ik ben benieuwd naar de actieradius van deze auto.

Profiel  
 
 
6 van de 15
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook