Elektriek Citroen BERLINGO 1.9D 600 (XUD9) uit 1997
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71

Gepost: 19 december 2012 04:32 PM

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Hoewel, long time lurker, first time poster….  Smile
Ik heb een onlangs BERLINGO 1.9D 600 uit 1997 met een XUD motor gekocht met een aantal (gratis) elektrische storingen. Nu heeft de vorige eigenaar de motor gewisseld en begint de bedrading er steeds meer als verdachte uit te zien. Zou iemand me bijvoorbeeld kunnen vertellen waar de kleine van de twee (beruchte) multistekkers links achter de koplamp voor is? Bij mij hangt daar niets aan namelijk.
Eén van de problemen betreft de niet werkende gloei-installatie.

Alvast dank.
Arend

Profiel  

arntscholtens
< 100 berichten
Rank

Gepost: 29 december 2012 10:00 PM
  [ # 1 ]

Beste forumleden,

In aanvulling op mijn eerdere post nog wat extra informatie.

Onderstaand schemaatje vond ik op de site van Nagares, de fabrikant van het gloeirelais type PPC/5-12.
Het relais is vijfpolig, zonder gaspedaalsensor dus.

Na enig meten en testen kom ik tot de volgende conclusies:
- Doorverbinden van de geschakelde polen (+ accu en + gloeiers) doet de pluggen gloeien. Er is dus een fatsoenlijke plus vanaf de accu.
- Op zowel contact 1 als 2 heb ik een plus terwijl dat resp. een massa en een massa met variabele weerstand (temperatuursensor) zou moeten zijn.
- Die plus op contact 1 en 2 is ook aanwezig als de grote multistekker achter de linker koplamp los trek.
- De contacten 3, 4 en 5 doen wat ze doen moeten, resp. contact, starten en controlelampje gloeien.
- Als ik het relais, buiten de auto, op contact 1 aan massa en op contact 3 aan plus leg, dan schakelt hij. Voor zover ik zien kan is het relais zelf in orde.

Zoals geschreven heeft de vorige eigenaar een motor gewisseld en ik vermoed dat het ding het daarna nooit meer goed heeft gedaan.
Andere storingen/eigenaardigheden betreffen:
- Oliepeil controlelampje gaat aan bij starten. Kan ook niet anders want de oliepeilsensor achter op het blok is niet aangesloten.
- Aan de voorkant van het blok hangen twee tweepolige stekkertjes los. Een groene en een grijze.
- Kleine van de twee multistekkers achter de linker koplamp zit nergens aan vast.

Ik heb het vermoeden dat,
ofwel de motorkabelboom niet goed is aangesloten of anderszins is mihandeld,
ofwel de motorkabelboom niet bij het blok hoort,
of de motorkabelboom wel bij het blok maar niet bij de rest van de auto.

Voor de goede orde, de auto is volgens de voertuiggegevens een 1905cc (XUD9 dus) en de motor die er nu in ligt is een XUD9 (zonder EGR).

Wie o wie wil zijn/haar licht over dit puzzeltje laten schijnen?

Afbeelding Bijlagen
03672EA.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

Gepost: 30 december 2012 01:28 AM
  [ # 2 ]

De multistekkers achter de koplampen zijn meer dan waarschijnlijk bedoeld voor de elektrische verstelling van de koplampen die in 1997 nog niet overal verplicht was (ik heb zelf in 98 een nieuwe grijs kenteken Berlingo geimporteerd uit Belgie en zelf deze motortjes moeten inbouwen, omdat dat toen in NL wel verplicht was, maar in Belgie niet. Dat was plug en play. Handmatige verstelling er uit, elektromotortje er in, ik meen bruine stekkertjes er op, klaar.)

Profiel  

arntscholtens
< 100 berichten
Rank

Gepost: 30 december 2012 05:07 PM
  [ # 3 ]

@ Graddus, dank voor de reactie maar ik bedoelde de multistekkers die achter de linkerkoplamp op een kunststofbracket tegen de chassisbalk zitten. De stekkers waar jij het over hebt zitten waarschijnlijk zowel links als rechts achter de koplampen.

Mocht ik ooit dermate geïnspireerd raken dat ik elektrische verstelling op de koplampen zou willen monteren, dan weet ik nu i.i.g. hoe!  Wink

Profiel  

arntscholtens
< 100 berichten
Rank

Gepost: 07 januari 2013 04:14 PM
  [ # 4 ]

Hallo forumleden,

Nou, het is opgelost hoor! De vorige eigenaar had bij de motorwissel inderdaad een potje gemaakt van de bedrading van de motor. De motor-kabelboom liep aan de bakzijde direct naar voren i.p.v. met een bocht eerst naar achteren om de sensors aan de achterzijde van het blok/bak te bedraden. De massa die daar op de bak hoort te zitten zat aan de constante (ongezekerde! gulp ) plus van de starter en de stekker van de snelheidsmetersensor zat aan de vliegwielopnemer. De stekkers van de vliegwielopnemer en die van oliepeilsensor hingen los, aan de voorkant van het blok. huh Al met al redelijk simpel op te lossen dus maar zonder schema en met losse stekkers op plekken waar geen sensors zitten en andersom toch wel even zoeken. Ongelooflijk trouwens dat de enige storingen het oliepeilcontrolelampje, snelheidsmeter en de gloei-installatie betroffen en dat alles het verder gewoon deed en er, voor zover ik zien kan, niets is uitgefikt! Lang leve de ouderwetse diesel die het ook zonder lifesupport gewoon blijft doen!

Profiel  

d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 08 januari 2013 02:29 AM
  [ # 5 ]

Mooi dat het opgelost is, veel plezier met de Berlingo!!!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook