Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Elke hydraulische Citroen heeft “op de hoeken” veerbollen met dempers, bestaand uit plaatjes en sinds mensenheugenis ook gaatjes in het midden ( de oer DS’en hadden alleen plaatjes).
Als er hydractief in zit betekent dat er midscheeps voor en achter een hydractiefklep met een “voorraadbol” aan is toegevoegd, alsmede een grote hoeveelheid sensors en bedrading en een veercomputer.
Die computer schakelt dat tweede veersysteem bij als het qua comfort kan, dwz als de rijomstandigheden dat toelaten.
Bij extreme situaties schakelt het systeem de middenbollen af.
Op dat moment is de vering aangewezen op de bollen (met dempers) op de hoeken. Als het goed is veert de auto dan vrij hard, zoals een sportwagen. In de praktijk merk je daar weinig van, tenzij je echt ruig te keer gaat.
Dus: een sportwagen als het nodig is, en een zijdezachte limousine als het kan.
Dat zijdezachte mag volgens veel Citroenliefhebbers wel wat zachter. Waarschijnlijk heeft de PSA directie uit concurrentieoverwegingen het verschil met een Peugeot 605 wat willen matigen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Hoe het systeem werkt weet ik min of meer wel, hoewel elke keer als ik kijk wel weer even moet kijken.
Maar de veerbollen achter kloppen de 527146 zitten er in.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Heb je eigenlijk wel eens kritisch gekeken naar de stand van dat, ben even de naam kwijt, metalen stokje dat in dat vierkante gaatje zit?
De stand en de mate waarin dat allemaal soepel gaat is uiteindelijke bepalend voor de mate waarin alles daarna kan reageren. Als je over een drempel gaat en dat staafje gaat vrij stroef, dan zakt de auto wel maar daarna komt de boel maar lastig terug. Wat in meer of mindere mate ook wel uit maakt is de staat van het messing busje waarin dat ding glijd. Kost nog geen 2 euro maar is wel van invloed. Het is niet iets om wonderen van te verwachten maar meestal zijn ze al redelijk ovaal uitgesleten en dat valt zeker op als je ‘m naast een nieuwe houd.
In die dingen zou ik het eerst zoeken. Al de speling bij elkaar opgeteld moet je niet verwaarlozen. Verder zou je eens kunnen controleren op interne lekkage van de achtervering door de retourslang bij je vat van dat deel even los te maken. Komt daar een flinke straal terug of is het lekker weinig.
Lekkage achterveren zal ik eens bekijken, dat heb ik nog niet gedaan.
Het messing busje heb ik vervangen, gelijk met de hoogte regelaar, was de eerste verdachte.
Verder is daar alles goed gangbaar.
Ik heb het idee dat er een principe probleem is, die andere td had exact hetzelfde, en er is hier een reactie van iemand die het ook heeft.
Mischien komt het inderdaad door het af en weer bij schakelen van de 3de bol.
Als de voorwielen de drempel raken de derde bol wordt afgesloten en als de achter wielen er net over zijn de derde bol weer wordt bijgeschakeld net als de auto moet uitveren.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
klopt
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dat zou idd de juiste werking moeten zijn. Ik omschrijf het soms wel eens alsof je kont met twee handen word vastgepakt en zachtjes over de drempel word getild. Ik vraag me echter af hoeveel XM’s deze werking nog keurig netjes uitvoeren. Ik vermoed dat dat er bar weinig zijn hoor. Bij remmen zou je ook de achterkant omlaag moeten voelen gaan, ook dat doen er verdomd weinig nog.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
????
Al de mijne wel.
Kwestie van onderhoud.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
mee eens, maar das direct de zwakke plek van de xm
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
gompy58 schreef:Dat zou idd de juiste werking moeten zijn. Ik omschrijf het soms wel eens alsof je kont met twee handen word vastgepakt en zachtjes over de drempel word getild. Ik vraag me echter af hoeveel XM’s deze werking nog keurig netjes uitvoeren. Ik vermoed dat dat er bar weinig zijn hoor. Bij remmen zou je ook de achterkant omlaag moeten voelen gaan, ook dat doen er verdomd weinig nog.
Mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt, maar mijn ervaring met XM’s (en DS-en) is dat drempel op meer gevoeld wordt dan drempel af.
De kont voel je niet echt omlaag gaan, maar de kont zakt net zoveel als de voorwielen ‘duiken’. Doordat de kont meezakt gaat de carrosserie niet voorover hellen. Het duiken wordt dus een horizontaal iets inzakken. Als dit niet gebeurt, dus als er wel gedoken wordt door de carrosserie is het over het algemeen een kwestie van ontluchten van de achterremmen.
Als je echt de kont omlaag voelt gaan, in die zin dat de auto achter harder zakt dan voor, dan is er echt iets mis.
Wat ik altijd leuk vind van het remsysteem is het volgende effect:
Als het systeem goed werkt en je remt hard en je houdt vervolgens je voet op het rempedaal, krijg je even later het effect dat bij rem los de kont weer omhoog schiet. Dat komt door het overcorrigeren van de hoogte. Dat overcorrigeren komt door het vasthouden van de rem.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
gompy58 schreef:mee eens, maar das direct de zwakke plek van de xm
Nee, van de eigenaren.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
+1
Wim,
Disciplus Simplex
hallo
mijn xm v6 veert ook niet helemaal lekker na mijn mening, grotere hobbels zoals drempels neemt hij redelijk goed,maar kleine hobbeltjes bij bevoorbeeld een slecht wegdek zijn goed te voelen.dit lijkt mij niet de bedoeling.als ik kijk naar het veergedrag van mijn andere auto ( een opel senator ) dan is het veercomfort van de opel toch stukken beter,en dat zonder hydroliek.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dan maar bij het begin beginnen.
Blijft het hydractieflampje donker na contact aan, dan eerst uitlezen met een Lexia.
Als je hydractieflampje na het starten even zichtbaar is heb je in elk geval geen storing.
Wat dan overblijft zit in het achterste hydractiefdeel:
Te beginnen bij de middelste veerbol, als die te weinig druk heeft krijg je wat jij beschrijft.
Het kan ook zijn dat de achterste hydractiefklep vastzit door ernstig achterstallig onderhoud. Met spoelolie los je dat niet op.
Mocht je het zelf niet kunnen verhelpen is een afspraak bij Chyparse in Almere voldoende om dit probleem op te lossen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
het hydractieflampje licht een paar seconden op en gaat dan uit,een storing lijkt het me dus niet.weet je mischien het nummer van de veerbol,dan zal ik daarmee eens beginnen,anders zit er niks anders op dan een ritje almere ( is vanuit zuidlimburg nogal een afstand)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ja ‘t bronsgroen eikenhout heeft ook nadelen.
Maar er zit vast wel een Citroenspecialist in het zuiden die bollen kan vullen.
Wie weet er een?
De achterste hydractiefbol zit in het midden van het achterste subframe. Als je hem laat vullen met 10 tot 15% meer druk dan volgens het boekje win je behoorlijk aan comfort.
Meer dan een paar tientjes zal dat niet kosten.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop