Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Ik lees net een stukje op dit forum over Paul Magès, de uitvinder van het veersysteem zoals we dat kennen van de DS, CX, BX, Xantia etc… Het is een geweldig mooi systeem dat al stamt uit begin jaren ‘50.
Ik ben als kraanmachinist werkzaam bij een kraanverhuurbedrijf en heb een 50 tons liebherr mobile telescoop kraan ( google: liebherr ltm 1050 3.1 ) ter beschikking. Het veersysteem waar deze kraan ( en vrijwel alle mobile telescoopkranen ) mee is uitgerust is vrijwel identiek aan het ons bekende citroën systeem: het is volledig geïntegreerd in het hydraulische systeem van de kraan. De vering is van binnenuit in hoogte verstelbaar, zowel voor-achter-links-rechts apart instelbaar. Wat wij kennen als veerbollen is op deze kraan een zelfde iets genaamd accumulators. Dit zijn langwerpige cilinders met stikstof gevuld en voorzien van een membraan. Qua comfort is het te vergelijken met Citroën, hoewel een 3 asser nogal de neiging heeft om te blijven deinen na een hoge drempel omdat de kraan door de middelste as als het ware op getild wordt. Maar met 4 assen of meer is het erg comfortabel rijden. Misschien dat ik eens wat foto’s kan plaatsen?
Weet iemand nog meer ( onbekende ) toepassingen van dit systeem?
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat dacht je van rolls royce, bentley en mercedes?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 17-10-2005
- Xantia 2.0 16v Exclusive Break
Klopt! Maar ook deze toepassingen zijn volgens mij gebaseerd op de uitvinding van Citroën, net als bij mijn kraan. Mooi toch! Ik moet er niet aan denken dat ik met 41 ton moest rondrijden met bladveren!!!
Heb gereden: bx progress 1.6 tzi uit ‘91, een xantia 1.8 uit ‘93.
Rijd nu: Xantia Break 2.0
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Ginaf kon ook al jaren een hydropneumatisch veersysteem op hun vrachtwagens leveren:
http://www.ginaf.nl/index.php?id=33
In het boek “Spijker, een Nederland fabricaat” van Wim Oude Weernink wordt gesuggereerd dat het door Jacobus Spijker bedachte centraal geregelde hydraulische schokdempersysteem inspiratie zou hebben gegeven voor de ontwikkeling van het Citroën systeem.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Het Rolls Royce/Bentley systeem is wel veel meer vergelijkbaar met het Citroën systeem: Het maakt gebruik van LHM(+) olie, de veerbollen zijn van een vergelijkbaar fabricaat en het lijkt er op dat er op een gegeven moment zelfs gebruik is gemaakt van Citroën hoogteregelaars!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Het systeem van Rolls-Royce ís het Citroen systeem. Staat ook netjes vermeld op een plaatje onder de motorkap.
The Shadow featured a 172 hp (128 kW) 6.2 L V8 from 1965 to 1969, and a 189 hp (141 kW) 6.75 L V8 from 1970 to 1980. Both powerplants were coupled to a General Motors-sourced Turbo Hydramatic 400 transmission, except on pre-1970 right-hand-drive models, which used the same 4-speed automatic gearbox as the Silver Cloud (also sourced from GM).
The car’s most innovative feature was a high-pressure hydraulic system licensed from Citroën, with dual-circuit braking and hydraulic self-levelling suspension. At first, both the front and rear of the car were controlled by the leveling system; the front levelling was deleted in 1969 as it had been determined that the rear levelling did almost all the work. Rolls-Royce achieved a high degree of ride quality with this arrangement.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Qua technische uitvoering zijn de systemen van Rolls-Royce/Bentley en Citroën erg afwijkend. Op de bol (qua bouwvorm en maat van de aansluiting, niet de verdere spec’s als vuldruk en demper) en later het hoogteregelaar-ventiel met de rubber pakkingen na, is er niet zoveel uitwisselbaar lijkt me. Het lijkt er op dat verder alles “Engelse” productie is, pomp, de veiligheidskleppen, de leidingen en ook de eerste hoogteregelaars.
Ik ben stiekem wel benieuwd wat die “licentie” eigenlijk heeft ingehouden, heeft Citroën mee ontwikkeld aan het RR systeem of is er alleen op papier gezet dat Citroën niet zal lopen zeiken en eigenlijk blij en trots moet zijn dat zo’n prestigieus automerk als RR een Citroën concept op hun wagens wil bouwen!
waar rook is, is…
LHM only!