7 van de 15
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
   
Elektrische DS
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 08 januari 2013 12:30 PM
  [ # 91 ]

Helemaal gelijk Bert. Nadelen van fossiel zijn enorm. Maar gevestigde investeringen van bedrijven met grote belangen. En investeringen van afnemers (ons) in apparatuur (cv-ketels, auto’s, etc). Met gevolgen die tegen het algemeen belang zijn.

Elektriciteitsopwekking op auto- en busdaken wordt wel onderzoek naar gedaan. Zowel naar speciale lakken als naar folies.
Een paar jaar geleden was er al een succesvolle proeffabriek in Arnhem, waar zonnefolie ontwikkeld werd bedoeld voor daken, maar wat in principe op alle oppervlakken te plakken zou zijn. Het bleek zelfs economisch rendabel. Helaas is die fabriek door grootaandeelhouder Nuon/Vattenfall vanuit strategische oogpunten (monopolie op energieopwekking proberen te houden) de nek om gedraaid…
Overigens is het oppervlak van een voertuig altijd te klein om de voor rijden benodigde hoeveelheid energie op te wekken. Maar het kan helpen de accu’s bij te laden.

Vandaag op de voorpagina van De Volkskrant trouwens een artikel over een nieuwe vorm van kernenergie, die in India en China ontwikkeld wordt. Niet op basis van uranium, maar op basis van thorium. Wat veel veiliger zou zijn, minder lang afval geeft en waar meer grondstof van bestaat. Economische haalbaarheid moet nog blijken. We wachten af of dat waargemaakt gaat worden.
Blijft dat het ‘t meest verstandig zou zijn om te kiezen voor verschillende vormen van opwekking, maar dat bestaande energiebedrijven dat juist tegen proberen te houden.
Nou ja, dit was wel off-topic.

Terug naar het mooie project van Henk. Hij wekt alle laadstroom die hij nodig heeft om met deze auto te rijden, zelf op.
Nadeel van zijn auto is wel dat een DS eigenlijk te zwaar is voor elektrisch rijden. Wat zijn actieradius inderdaad beperkt.
En een 2CV heeft een te hoge luchtweerstand. Wat een Burton veel geschikter maakt, maar daar kan je weer minder accu’s in kwijt…

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4910
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 januari 2013 12:41 PM
  [ # 92 ]

We moeten naar andere accu’s. Ik heb begrepen dat de Tesla gebruik maakt van accu’s die je aantreft in laptops. De loodaccu is te zwaar en levert relatief te weinig.

Maar ik vind dit DS project buitengewoon boeiend, het idee om geruisloos over de weg te zweven.

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 08 januari 2013 01:05 PM
  [ # 93 ]

Daarom worden er ook geen loodaccu’s gebruikt.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 januari 2013 01:45 PM
  [ # 94 ]

Principe en voordelen van een thoriumreactor zijn al heel lang bekend. De reden dat voor uranium gekozen is komt doordat men dan grondstoffen voor een kernbom verkrijgt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 januari 2013 07:26 PM
  [ # 95 ]
Han S schreef:

het idee om geruisloos over de weg te zweven.

In een DS geruisloos?
Het motorgeluid is bij mij het minste waar ik me aan stoor, windgeruis en bandengeruis is veel erger…

De motor maakt nog een fijn geluid en stoort me weinig.

Profiel  
 
Jeroen ID19P
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-06-2009

- ID/DS ID 19 P
Gepost: 08 januari 2013 08:19 PM
  [ # 96 ]

iki heb totaal geen last van windgeruis, kwestie van goed afstellen van het plaatwerk en ramen. Bandengeruis is afhankelijk van de bandenkeus. tot 110kmh is mijn id best wel stil, boven de 110kmh komt het motorgeluid goed binnen.Bij een electrische DS is het wel mooi om te ontdekken wat buiten de motor de ander geluidsbronnen zijn.

Profiel  
 
Gepost: 08 januari 2013 08:26 PM
  [ # 97 ]

Bij de elektrische eenden van Traction Electrique valt vooral op hoeveel lawaai de originele versnellingsbak maakt.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4910
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 januari 2013 08:27 PM
  [ # 98 ]

Het meeste lawaai wat je hoort is van de ventilateur. Als de motor op toeren komt maakt die een lawaai wat ik niet echt kan waarderen. En idd komt er ook wel wat geluid binnen via de ophanging als je op een straatweg rijdt of slecht asfalt. Hangt idd ook af van de banden. Ik zette nieuwe Michelins op de Peugeot 206 en dat scheelde enorm ivm de Continental herriemakers die er eerst om zaten.

Maar als je motorgeluid mooi vindt ga ik voor een zes in lijn of een V8. En als de carosserie en de subframes dan ook nog met silentblocs zijn gekoppeld hoor je die motor beter zingen en is dat wegcontactlawaai minimaal.

Niettemin denk ik dat deze DS een droomwagen wordt.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 januari 2013 08:58 PM
  [ # 99 ]
Jeroen ID19P schreef:

tot 110kmh is mijn id best wel stil, boven de 110kmh komt het motorgeluid goed binnen.Bij een electrische DS is het wel mooi om te ontdekken wat buiten de motor de ander geluidsbronnen zijn.

Bij 110 valt het geluid allemaal best mee, maar met 150 is het een ander verhaal. Eigenlijk begint dat al boven de 130 zo’n beetje.

Van dat laatste ben ik het wel mee eens, je zal opeens andere zaken gaan horen.

@Han
6 of 8 cylinders klinken altijd anders, die keuze heb je in een DS niet.
Mijn DS motor vind ik een stuk fijner om te horen dan een modern blok, de DS klinkt veel rauwer.
Overigens vind ik dat mijn CX ook best een fijne zoem heeft voor een 4 cylinder.

Profiel  
 
Duivekeet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010

- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Gepost: 08 januari 2013 09:00 PM
  [ # 100 ]

Er worden heel wat voor en tegens over de diverse manieren van stroom opwekken gegeven. Mijn drijfveer
voor het ombouwen is, ik ben elektromonteur en een groot liefhebber van de DS.
De combinatie is dan een elektrische DS. Hoe de stroom dan opgewekt wordt, is voor mij minder belangrijk.
In de toekomst wil ik wel de stroom middels zonnepanelen of iets dergelijks op gaan wekken.
(op dit moment heb ik dat nog niet, we zijn het wel aan het onderzoeken ivm subsidies)
Ook is er gesproken over een plan om de accu’s van auto’s te gebruiken als buffer voor het elektriciteitsnet. Als ze dit gaan doen mogen ze ook gaan betalen voor het gebruik van m’n accu, want
hierdoor slijt hij wel. (voor niets gaat de zon op)

De actieradius, ik heb een redelijk groot accupakket van 22KWH.
Het verwachte gebruik is 175 a 200 WH, hierdoor denk ik ongeveer 90km te kunnen halen.(ik hoop op meer)
Het is de bedoeling dat ik de auto niet voor grote afstanden ga gebruiken, maar mocht ik dat toch willen dan kan ik het accupakket nog verdubbelen. (hier is ruimte voor)
Het gewicht van de DS is met 1265kg (na ombouw blijft het gewicht ongeveer gelijk) natuurlijk meer als van een 2CV die na ombouw 750kg weegt. Daarom is het accupakket ook een stuk groter als van de 2CV.
Het probleem van het gewicht speelt het meest bij het optrekken. Een dubbel gewicht betekent ongv. dubbel zoveel energie om op te trekken, dus ongv. 1265/750 meer. Zodra de auto op snelheid is is het verbruik ongv. 20 a 25% meer als van de 2CV (dit via 2 verschillende spreadsheets die ik van internet heb geplukt)
Ik woon buitenaf en zal dus wat minder vaak moeten optrekken, dus dat scheelt weer.

Er staat ook een simpele compilatie op youtube http://www.youtube.com/watch?v=t6f4WXd0w5o

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4910
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 januari 2013 09:20 PM
  [ # 101 ]
Arjan Verkade schreef:

@Han
6 of 8 cylinders klinken altijd anders, die keuze heb je in een DS niet.
Mijn DS motor vind ik een stuk fijner om te horen dan een modern blok, de DS klinkt veel rauwer.
Overigens vind ik dat mijn CX ook best een fijne zoem heeft voor een 4 cylinder.

Je hebt met de DS idd weinig keus omdat de motor linksom draait. Maar een van de grootste nadelen van de DS vind ik het verre van stil zijn. Mijn Peugeot 206XS is een stuk stiller. De moderne motor kan ook heerlijk klinken hoor, een Renault Megane coupe met een 2 liter motortje is behoorlijk snel en het geluid is fantastisch als je er van houdt. Ik hoor liever zo weinig mogelijk. De XM TCT die ik had was muisstil vergeleken met de DS.

Dus electrisch zou mij wel kunnen bekoren. Het mooie van de DS is ook dat je nogal wat accus’s kwijt kunt op de plek van de tank. Bij mijn Jag zitten de benzinetanks in de achterspatschermen en zie daar maar eens een paar accu’s te bergen.

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 08 januari 2013 11:59 PM
  [ # 102 ]
Duivekeet schreef:

Er staat ook een simpele compilatie op youtube http://www.youtube.com/watch?v=t6f4WXd0w5o

‘t Proces in een notendop - wat lijkt het simpel zo Wink.

Profiel  
 
Michelidds
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004

- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Gepost: 09 januari 2013 04:15 PM
  [ # 103 ]
Duivekeet schreef:

In de toekomst wil ik wel de stroom middels zonnepanelen of iets dergelijks op gaan wekken.
(op dit moment heb ik dat nog niet, we zijn het wel aan het onderzoeken ivm subsidies)
Ook is er gesproken over een plan om de accu’s van auto’s te gebruiken als buffer voor het elektriciteitsnet. Als ze dit gaan doen mogen ze ook gaan betalen voor het gebruik van m’n accu, want hierdoor slijt hij wel. (voor niets gaat de zon op)

Oh, ik had onthouden dat je het schuurdak al vol had liggen met zonnepanelen. Sorry.
Je buffert zelf een stukje als je de auto overdag oplaadt als je zelf zonnepanelen hebt. Wat voor jou voordeliger is dan overdag te leveren en ‘s nachts weer af te nemen van het net.
Door te bufferen wordt de km-prijs van je auto dus nog lager (verkooptarief).

Het is nu al voordeliger om panelen te kopen, dan stroom af te nemen van het net. Terugverdientijd is momenteel ongeveer 8 jaar, terwijl ze zeker 25 jaar meegaan (waarschijnlijk langer). Voor particulieren loopt nu weer de actie ‘zon zoekt dak’; een collectieve inkoopactie. http://www.zonzoektdak.nl.

Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.

Profiel  
 
Duivekeet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010

- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Gepost: 02 maart 2013 11:26 PM
  [ # 104 ]

Ik laat niet zo veel van me horen, maar ik ga gewoon rustig door.


Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 02 maart 2013 11:35 PM
  [ # 105 ]

Leuk om je vorderingen te zien.
Wel erg leeg in dat vooronder met zo’n “kleine” elektromotor.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
7 van de 15
« Eerste  < Vorige 5 6 7 8 9 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook