Onlangs de Wegenwacht nodig gehad voor de Zilveren Schicht. Alle hydraulieklampjes op rood en voor ik een veilige plaats kon vinden om te stoppen, was alles al weggevallen, de remmen incluis. Gelukkig werkt de handrem via kabels! WW erbij en die zag een lekkende voorraadbol, heeft waarschijnlijk ooit een opdonder gekregen van een verkeersdrempel of zo. Wagen moest naar garage gebracht worden, dus ik zei dat hij naar de Hegru moest. Probleempje: wagen mag sinds kort bij woonplaatsservice alleen maar binnen Eindhoven afgeleverd worden met de sleepwagen en Hegru is 2 km daarbuiten. Dan maar naar Jan van Gompel. Dag later telefoontje van Jan: probleem was niet alleen de voorraadbol, maar ook alle leidingen zouden vervangen moeten worden a raison van 700 euro. En dat vond ik weer een beetje te gortig. Heb de wagen bij hem op de brug bekeken en ik had zo mijn twijfels. Volgens hem zou ook de radiateur eruit moeten om de voorraadbol te kunnen vervangen en ik meen dat ik dat tijdens onze BX-nieuwjaarsborrels wel eens anders heb gezien. Dus heb ik het LHM vat goed vol gegooid en ben ik voorzichtig naar huis gereden, zonder problemen, maar wel met een LHM-spoor.
Ik denk dat ik dus eerst maar eens even de voorraadbol vervangen wil hebben en daarna ga bekijken of er ook nog lekke leidingen te vinden zijn. Vraagje: is de voorraadbol voor alle BX’en hetzelfde, of heeft de 16V weer eens iets aparts en heeft iemand er nog eentje liggen die ik kan overkopen? Moet hiervoor de radiateur er inderdaad uit, of is het redelijk goed zelf te doen?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
is mij ook al eends gebeurd helemaal leeg gelopen en midden in het centrum op een winkelstraat pas tot stilstand gekomen. bij mij was het probleem maar 1 leiding en dan iets van 375 euro aan kosten gehad meen ik en dat bij een dure garage
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
De normale bollen zijn bij de meeste BX’en wel verschillend, hoe dat met de voorraad bol zit zou ik je niet durven zeggen. Dat de radiateur er uit moet is echt onzin. Ik heb laatst met Twan de mijne eraf gehaald, waar de radiateur zelfs nog 20 verder naar binnen zat dan normaal hoort.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Voorraadbollen zijn van alle BXen hetzelfde.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Ook bij mijn break met DKZ blok kon ik er vanonder zo bij, ik heb een monroe bol gescoord op het interweb. Kostte iets van 3 tientjes
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en