Totaal aantal Berichten: 848
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Goedendag allen,
Omdat ik me graag wentel in virtuele aanmoedigingen, bestand ben tegen leedvermaak en enige zelfkastijding mij niet vreemd is, open ik een draad over mijn CX 2400 super familiale. Deze prachtige Vert Tamerin wagen is al een paar jaar in mijn bezit en ze heeft haar nut en comfort ruimschoots bewezen tijdens een reis naar Slowakije. Tijdens deze rit besloot ik dat het haar aan liefde en aandacht ontbrak en dat daar dringend verandering in moest komen.
Via bevriende (sl)Opelsleutelaars heb ik een werkplek kunnen vinden met twee bruggen, een massa aan gereedschap en een aantal argwanende collega-doe-het-zelverts. Mijn CX wordt gedoogd tussen het Duitse geweld: Admiraals, Senatoren, Kadeddilacs. Mijn Super is dus in goed gezelschap en mijn pré is dat de CX tot 2009 in Duitsland rondreed. Feit is wel dat deze werkplaats zo vol staat, dat het een soort schuifpuzzel is als een van de wagens op of van de brug moet…
Inmiddels ben ik aan de achterzijde voorzichtig met de demontage begonnen. De achterklep is er uit, die is rijp voor de schroot. Die werd vooral door de sierstrip aan elkaar gehouden. Een vervangend exemplaar staat klaar. Ook in de plus: motorkap, scherm voor (bestuurderszijde), achtersubframe en langsliggers. Binnenkort is het interieur aan de beurt, dat gaat er uit om alles zo kaal mogelijk te maken. Zo hoop ik alle gaten in de wagen op te sporen en aan te pakken. Een aantal heeft zich al duidelijk gemanifesteerd middels dikke blaren in de lak. Het achterscherm aan de bestuurderszijde is rot. Wat is wijsheid: donorplaatwerk of ergens nieuw scoren? De vervangingsstukken die de vrienden van CX Basis aanbieden zijn mij iets te prijzig met bijna duizend euro per kant.
Guzziman sloopt een break uit ‘83 die er beter uitziet. Ik voel er erg veel voor om daar stukken uit te halen. Het deel rond het achterwiel bestaat uit drie lagen, heb ik mij al eens uit laten leggen. Is er een goede manier om die te scheiden zodat hergebruik mogelijk is? Graag uw commentaar en/of verwijzingen naar andere draadjes (die van Frank volg ik uiteraard met een obsessieve belangstelling, aan zijn werk kan ik beslist niet tippen).
Groet (enne ik zet er wat beeld uit beter tijden bij)!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Succes met het geheel.
Hoop dat er lekker veel foto’s gepost worden.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Hi hi, heb je een break, moet er nog een dakkoffer op… Succes met de restauratie!
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Die dakkoffer was onze speciale bokvrije zone (zie foto). Zo bleef tijdens de reis naar Slowakije voor de kinderen lekker veel ruimte over in de auto zelf. Bovendien ligt er een gastank achter de laatste achterbank, dus dat is een beetje onhandig. Zou wel eens willen weten of een onderbouw-tank voor de LPG geen optie is. Op het forum heb ik daar nog geen succesverhaal over gezien…
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Totaal aantal Berichten: 9457
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Hans, succes met de klus!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Leuke klus!
Achterschermen zijn met heel veel geduld wel los te peuteren.
Alle puntlasjes met een puntlasboor losmaken.
Succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Altijd goed om te lezen dat er een break gered wordt!
De break van guzziman heeft inderdaad nog veel goed vast plaatwerk, de achterschermen zagen er behoorlijk fris uit, daar zou je een goede donor aan hebben.
Wij hebben ook een super staan, uit 1978 weliswaar waar ook nog het een en ander aan moet gebeuren. Een ander subframe met nieuwe leidingen zit er al onder en het laswerk aan de bodem is al gedaan, nu de dakrand en de dorpels nog…. Kijken wie eerder klaar is ?
Bij het achterscherm daat het inderdaad om drie plaatdelen: het binnenscherm, feitelijke buitenscherm en daarover de huidplaat. T is even boren, t best koop je een puntlasfrees daarvoor. En belangrijk: Je moet de zijruit eruit hebben anders krijg je de bovenste naad niet los.
CX GTi Turbo 2 - All Black

- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
hahaha, wie het eerst klaar is? De mijne is geschorst en ik heb ongeveer eens per week een paar uur om er aan te klussen. Ik denk dat ik al weet wie het eerst klaar is! Maar goed, dit is wel weer fijne informatie. De zijruiten ga ik er toch uitpulken, omdat het blik er onder aan de passagierszijde naar de vaantjes is. Dat verwijderen van die ramen kan al een drama zijn, getuige de ervaringen van René J., die zijn donorbreak uiteindelijk met zijruiten en al naar de schrootpletter bracht. Ik ben benieuwd, de komende weken maak ik vooral puntlasvreesuren. De camera komt er inderdaad bij, al is het alleen maar om bij te houden wat waar zat. Dan kan het namelijk ook weer terug op die plek, wel zo leuk als ik weer ga opbouwen. Vooraleerst: ontbinden dus.

- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
dubbele post, kan dit weg?

Totaal aantal Berichten: 1481
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Heel veel sterkte met je restauratie, zo worden er weer oude onderdelen van mijn ex break weer een tweede leven gegund!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Die ruiten zijn de beroerdste niet hoor. Als je een snijdraad hebt en met zijn 2en bent komen ze er echt wel uit!
Wel eerst even de sierlijsten eraf halen !
Misschien ben jij toch eerder klaar want onze super staat nu al ruim 1 jaar zonder dat er wat aan gebeurd is
CX GTi Turbo 2 - All Black

Totaal aantal Berichten: 9457
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Tenzij ze met sierlijst en al volledig zijn afgekit, zoals bij m’n donor-Break.
2 man en snijdraad, maar loskomen ho maar!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En het fijnste is als je het doet bij hoge temperaturen,en desnoods met een föhn verwarmen( vanaf de binnenkant.
Dan gaat dat best lukken.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Dat wordt föhnen, want de temperaturen in de sleutelwerkplaats zijn helaas laag. Maar goed, ik ga vol goede moed verder. Wat die temperaturen betreft, ik heb ook een BX. Daar steek ik onder de 20 graden liever geen vinger naar uit. Al dat plastic… Dank voor de info heren!

- AX 1.1i TGE (verkocht)
- AX 1.1I Mistral
Hallo,
Op verzoek wat beeld van het begrip ‘staat van ontbinding’. Ik heb het achterwielscherm aan de bestuurderszijde maar eens naar de voorgrond gehaald, of liever gezegd: wat er van het scherm over is. De rottigheid loopt door tot in de bodem van de auto. Er ligt een gastank achterin en ik vermoed dat het rond de bevestiging van de tank aan de vloer ook mis is. Het scherm aan de andere zijde heb ik ook een beetje tevoorschijn gehaald: praktisch dezelfde situatie. Links- en rechtsachter kan het blik vanaf de achterruit zo de container in. Opnieuw kloppen en lassen is erg veel werk. De koets van Guzziman (1984, de koets, niet Guzziman) lijkt nog wel hard op deze plaats. Overzetten is misschien een optie. Ideeën, anyone? Stuk eruit, inclusief bodemdeel en donorblik erin, of is dat een afrader?
De voorzijde van de auto is aan de bestuurderszijde ook beroerd. Het scherm (buitenkant) is naar de vaantjes, maar daar heb ik met dank aan La Leo al lang geleden een ander voor geregeld. Het binnenscherm heeft ook een gat, tussen de veerpoot en de zekeringkast. Bij de A-stijl verwacht ik ook ellende, omdat het nat is aan de binnenkant en omdat ik roest in de benedenhoek van raam ontwaar.
Deze familiale wil ik graag behouden, maar het lijkt op het eerste gezicht een gebed zonder einde. In ieder geval verwacht ik subframe en koets te moeten scheiden om bij alle rotte delen te komen. Voorlopig verder demonteren maar….
Oja, om wat reacties voor te zijn: dat er gebeund is aan deze wagen is (pijnlijk) duidelijk zichtbaar!
Oeps
Als de rest van de auto vergelijkbaar is zou ik maar goed naar frank zijn topic kijken.
Dit kon wel eens minstens zo erg zijn.
Tenzij er natuurlijk sprake is van een slecht gerepareerde schade allleen daar.
Niet om je te demotiveren, maar bedenk wel dat er cx en om veel minder de bult op gedrukt zijn.
O ja en dat scheiden moet je direct doen.
Zo heel veel werk is het nu ook weer niet ten opzichte van zon heel project, en die tijd win je wel weer terug in bereikbaarheid.
Plus dat de kwaliteit van de restauratie dan heel veel beter wordt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v