Mijn sleutel wil er niet ver genoeg in, starten gaat dus niet meer.
Wat vervelend is, is dat het stuurslot erop staat. Om de kappen eraf te krijgen moet ik achter het stuur komen, dat nu Suus vastzit.
Kan ik het stuur eraf halen om dan bij de schroefjes te komen? Verder nog tips?
Morgen ga ik naar de BX, hij staat niet echt in de buurt.
Totaal aantal Berichten: 848
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Zijn alle andere opties uitgeput? Aan het stuur wrikken terwijl je de sleutel in het slot steekt, een beetje vettigheid in het slot spuiten? Misschien stom, maar heb je wel de juiste sleutel? Zelf heb ik er twe eaan mijn bos (ooit is het contactslot vervangen) en uiteraard past er maar een. Ze zien er echter hetzelfde uit…
Rest er niets anders, dan het volgende: Heb je een zogenoemd schrijftafelstuur? Dan de L-vormige kap eraf halen en met dop 21, 23 of 24 (wil ik even vanaf zijn) het stuur losmaken. Zo klaar. Dan kun je ook bij de torx die achter het stuur op de plastic ombouw van de stuurkolom zitten.
Let op, aan het contactslot zit een draadbundel die links in het blok met de zekeringen zit gestekkerd. Stekker los en dan het slot eruit halen. Dat zit in een buis op de stuurkolom. Je kunt het na verwijdering van alle schroeven tevoorschijn trekken en eruit halen, mits de stekker los is.
Succes!
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Wat jij beschrijft, heb ik allemaal geprobeerd. Als ik de kappen eraf heb, is het stuurslot dan ook eraf te halen?
Het is trouwens een schrijftafelstuur inderdaad.
Totaal aantal Berichten: 848
- AX 1.1i TGE (verkocht)
- CX 2400 super familiale (verkocht: is fusiepproject)
- BX 16 TGI Progress (exit: krijgt donorschap)
- C4 (2004-heden) 1.2 Pure Tech
- BX 1.9 TRS Break (in ruste bij de snoekfabriek)
- AX 1.1I Mistral
Als al het plastic geruimd is, moet je het slot ook los kunnen maken. Neem behalve de doppen ook een torxsetje en een setje kleine doppen mee, plus een lamp op batterijen. Dan moet het volgens mij lukken.
Kijk even naar http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Dashboard-7.html dan weet je hoe het eruit ziet.
Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’
Totaal aantal Berichten: 6133
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Het stuurslot kan er alleen met de sleutel afgehaald worden, óf met grof geweld .
Met het stuur eraf kun je wel de kappen loshalen. Het slot zelf zul je moeten “pellen”, aangezien de sleutel niet meer draait. Daarmee bedoel ik dat je het binnen werk van het slot eruit moet slopen. Voordat je daarmee begint wel eerst de stekkers uit de zekeringkast halen!. Waar staat de auto ergens? Anders kan ik je misschien wel helpen. Oh ja, en je hebt een ander contactslot nodig.
Totaal aantal Berichten: 1036
- BX 16 TZI Automaat
bij mij was het stuurslot kapot en ik heb het op gelost met het volgende. pak een lamp en schijn in het slot je ziet waarschijnlijk dat een pinnetje uit steekt, pak een dunne naald (of een haakverwijder pinnetje van het vissen) en duw het pinnetje opzeien probeer je sleutel er in te duwen het zal lang duuren voor het lukt maar na 20 minuten zal het wel gelukt zijn.
laat vervolgens de sleutel zitten en vervang het slot.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Overbodig, er was al een beter antwoord voor ik klaar was met typen..
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
@hilko, slot heb ik vandaag binnengekregen. Auto staat trouwens in Utrecht.
Het enige waar ik mee in mijn maag zat, was het stuurslot. Ik heb al een keer zo’n stengel vervangen, dus weet wel ongeveer hoe het eruit ziet. Ga het morgen gewoon proberen denk ik. Monteren lijkt me niet heel lastig
Trouwens, dat slot ’ pellen’, hoe kun je dat dan het beste doen?
Totaal aantal Berichten: 3680
- C5 2.0 16v HDi Break
Ik heb nog een contactslot liggen, in Hilversum.
Eveneens ben ik tevens ook.
Dankje, maar ik heb al een nieuwe.
- C1 1.0 Collection
BX 1.4 TE schreef:Trouwens, dat slot ’ pellen’, hoe kun je dat dan het beste doen?
Schroevendraaier, hamer, punttangetje, veel geweld
Klinkt stiekem best leuk!
- C1 1.0 Collection
Is het ook wel, stuk is ie toch al.
Totaal aantal Berichten: 555
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Misschien leuk en handig om een stap-voor-stap-fotorapportage te maken?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Zal ik doen!