http://www.anwb.nl/published/anwbcms/content/binaire-bestanden/pdfs/filename7908_20940.pdf
Als we het over feiten hebben lees dan bovenstaand stuk, een onderzoek (oke wel wat ouder 2002) van de ANWB. 25% van alle keuring wordt bewust iets gezocht. Gevoelsmatig word ik daar niet vrolijk van. En dus heb ik bij een keuring een kans van 1 op 4 dat er iets “gezocht” wordt. Wat ik dan weer in mijn onderbuik voel.[/url]
Ik laat mijn auto altijd keuren door een onafhankelijk keuringsstation. Die lui doen niets anders dan APK keuren, reperen principieel niks (OK ze stellen je CO bij indien nodig of vervangen een lampje en ze stellen je koplampen indien nodig maar niks bijzonders). Het voordeel is dat je weet dat ze gewoon onafhankelijk op basis van de feiten kunnen keuren, er zit geen winstbejag bij. Het enige waarop zij winst kunnen maken is zo veel mogelijk auto’s keuren. Dus hebben ze in mijn geval de zaak zo handig in gericht dat ze snel en efficient kunnen keuren. Ook de keurmeesters zijn vaakbekwaam. Ik heb nog nooit onenigheid gehad: waren gewoon deskundig en haalden zich niks in hun hoofd door onkunde, wat je helaas vaak ziet.
Deze lui keuren voor 40 EUR (of daaromtrent) benzine en 65 EUR diesel. Sja, wat Oldenhage zegt.. voor dat geld kun je uit de kosten komen en winst maken door efficient te werken.
Ik ben het beslist niet eens met de suggestie dat je beter naar een specialist of dealer kan gaan omdat de auto daar beter gekeurd zal worden.
Iets dat wel geldt: een specialist of dealer kijkt verder dan de APK en probeert te beoordelen of je weer door kan rijden tot de volgende beurt. Dat is voor een APK keurder niet aan de orde: die doet een momentopname. Kan dus best zijn dat de dealer de remblokken (met schijven) vervangt omdat ie van mening is dat je niet nog 10.000 km mee toekan tot de volgende beurt.
Mensen die op de garages zijn aangewezen voor onderhoud zullen sneller geneigd zijn om daar de APK te doen omdat het in 1 ruk doorkan. Grote beurt en APK zijn qua punten die je moet nakijken grofweg hetzlefde (waar er bij de grote beurt verder voorruit gekeken wordt dan bij de APK). ALs je voor je onderhoud op een garage bent aangwezen is het onzin om eerst naar een APK keuerder te gaan om het dan te laten maken door de garage.
Maar goed, als je bereid bent je onderhoud zelf te doen of dat in elk geval zelf te beheren dan is de APK keurder een oplossing. Dan heb je voor 45 EUR of daaromtrent een faire keuring en weet je waar je aan toe bent.
Ik ga met Oldenhage mee met de stelling dat je bij garages die ver onder de kostprijs werken je impliciet kan verwachten dat ze in hun strategie meerekenen dat er extra imkonsten uit reparaties bij zullen komen. Niet bij elke auto natuurlijk, maar je kan er gewoon vanuit gaan dat er auto;s met werk bij zitten en dan ligt het voor de hand om het daar maar gelijk te laten repararen. Natuurlijk is de volgende stap: reparaties verzinnen om extra inkomsten te genereren. Ik denk ook wel dat dat gebeurt. Je kan wel moor en brand schreeuwen en dat het niet mag enzo, maar laten we wel wezen: afkeuren is nogal eens een grijsgebied. ZE hadden dat volgens mij bij RAdar ook eens gedaan. Auto laten voorkeuren door een ANWB-er. Tig garages kwamen met tig verschillende meningen en zelfs met steeproefkeuringen bleken de controleurs niet eenduidig te zijn met bepaalde grensgevallen. Op zo’n manier is er altijd wat te verdienen voor malafide bedrijven. Van de goeie bedrijven mag je verwachten dat ze doen wat ze beloven (of een betrouwbare grote beurt of een eerlijke APK)..
In het verleden liet ik mijn auto ook wel eens bij Profile Tyrecentre keuren. Resultaat: afkeurpunten waarover je in discussie moest omdat er sprake was van onkunde. Beetje jammer dat je daar dan als klant hun om moet wijzen dat ze uit hun nek kletsen en dat ZIJ dan bakzeil moeten halen. Of van dlie flauwe dingen die te weinig waren om over te zeuren en die je dan maar deed om van het gezeur af te zijn en de auto zo goedgekeurd kreeg. Dat is niet 1 x gebeurd maar meerdere malen. Sinds aik als DHZ-er naar de onafhankelijke APK keurder toe ga ben ik eigenlijk atlijd wel tevreden geweest over de uitslag. Niet altijd positief maar wel duidelijk en deskundig.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:Natuurlijk is de volgende stap: reparaties verzinnen om extra inkomsten te genereren. Ik denk ook wel dat dat gebeurt. Je kan wel moor en brand schreeuwen en dat het niet mag enzo, maar laten we wel wezen: afkeuren is nogal eens een grijsgebied.
Let wel, ik ontken dat ook niet, ook neem ik het niet op voor bedrijven als de KF.
Maar helaas kunnen we dit niet hard onderbouwen, ik zou het echt graag willen zien!
patje74 schreef:mpostma schreef:Natuurlijk is de volgende stap: reparaties verzinnen om extra inkomsten te genereren. Ik denk ook wel dat dat gebeurt. Je kan wel moor en brand schreeuwen en dat het niet mag enzo, maar laten we wel wezen: afkeuren is nogal eens een grijsgebied.
Let wel, ik ontken dat ook niet, ook neem ik het niet op voor bedrijven als de KF.
Maar helaas kunnen we dit niet hard onderbouwen, ik zou het echt graag willen zien!
Ik vind dat het met die test van Radar (of KAssa) die ik toen heb gezien (misschien een paar maanden of een half jaar geleden) toch aardig is onderbouwd dat afkeuren geen zwart/wit gebeuren is. De uitlaat die bij de ene keuerder nog wel gasdicht was, bleek bij de ander toch afkeur. En zo waren er meer dingen. Natuurlijk doet de RDW met zijn steekproeven beleid een hoop om de rotte appels eruit te filteren
Tegenwoordig moet ook elke afkeuring worden afgemeld. Dat is gratis voor het keuringsstation. De laatste keer dat ik met de 14 2Louse naar de keuring ging, kreeg ik ook een keurig APK formulier erop met keihard: afgekeurd met een hele waslijst erbij Op dat moment weet je dat de RDW ook kan langskomen voor een steekproef. Niet dat ik veel tegen de afkeurpunten had in te brengen, maar goed…
ik denk dat er echt wel met de apk wordt gesoemeld maar dat zal een klein percentage zijn ik denk als we alles willen uitsluiten dat we via een ander systeem moeten keuren dat bijv de rdw keurt maar niet mag maken dus die hebben geen winst nodig dus dan verloop de keuring altijd goed en als je afkeur heb kanje gewoon naar de garage naar je eigen keus of zelf maken
citroenc2 schreef:ik denk dat er echt wel met de apk wordt gesoemeld maar dat zal een klein percentage zijn ik denk als we alles willen uitsluiten dat we via een ander systeem moeten keuren dat bijv de rdw keurt maar niet mag maken dus die hebben geen winst nodig dus dan verloop de keuring altijd goed en als je afkeur heb kanje gewoon naar de garage naar je eigen keus of zelf maken
In belgie werkt het geloof ik soortgelijk met keuringsinstatnies van de overheid die echt alleen keuren. Klinkt mooi, maar daar vinden ze het soms weer handig hoe wij het in NL hebben. Zowat elke garage mag keuren (dus veel meer mogelijkheden om te laten keuren). En voor sommige mensen is het juist een uitkomst dat de garage die je auto onderhoudt em gelijk APK kan goedkeuren. Sja… tis maar net wat je wilt
mpostma schreef:citroenc2 schreef:ik denk dat er echt wel met de apk wordt gesoemeld maar dat zal een klein percentage zijn ik denk als we alles willen uitsluiten dat we via een ander systeem moeten keuren dat bijv de rdw keurt maar niet mag maken dus die hebben geen winst nodig dus dan verloop de keuring altijd goed en als je afkeur heb kanje gewoon naar de garage naar je eigen keus of zelf maken
In belgie werkt het geloof ik soortgelijk met keuringsinstatnies van de overheid die echt alleen keuren. Klinkt mooi, maar daar vinden ze het soms weer handig hoe wij het in NL hebben. Zowat elke garage mag keuren (dus veel meer mogelijkheden om te laten keuren). En voor sommige mensen is het juist een uitkomst dat de garage die je auto onderhoudt em gelijk APK kan goedkeuren. Sja… tis maar net wat je wilt
klopt in belgie hebben ze dit systeem op zicht is het ideaal om dat er niet meer geknoeid wordt met de keuring ik ben er voor dat men dit zo snel mogelijk invoerd en wat betreft het onderhoudt dat kan men toch ook samen doen dat bijv de auto via de garage naar de rdw wordt gebracht
in België hebben ze een onnozel systeem, 1 firma heeft de toelating om die keuring uit te voeren, reparaties worden niet gedaan, sterker nog indien er een lampje kapot is en je hebt een reserve bij mag je het vaak niet steken (kassa kassa kom maar terug voor een herkeuring)
heb je twijfel over de uitkomst dan mag je je beklag doen bij de werkplaatschef, dat is dus de baas van diegene die niet goed heeft gekeurd, die zal zelden zeggen dat zijn station niet goed keurt
kom je er niet uit dan mag je door de papiermolen om in beroep te gaan
jarenlang kon je met een briefje van 500 frank tegen de onderkant gekleefd of netjes tussen je papieren gestopt toch goedgekeurd worden, tegenwoordig zou dit niet meer voorkomen maar ik zie handelaars telkens wel heel vlot door de keuring komen (gemiddeld 2 x sneller), die komen vaak binnen bij dat station (elk station moet renderen hé) en zijn graag gezien, controle of er buiten het station (café op de hoek) geen steekpenningen worden gegeven zijn onhaalbaar en gebeuren dus niet
er zijn nooit steekproeven op de uitgevoerde controle
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
dat is wel minder maar in nederland komt dit helaas ook vaak voor en veel controlle is er eigelijk ook niet
citroenc2 schreef:dat is wel minder maar in nederland komt dit helaas ook vaak voor en veel controlle is er eigelijk ook niet
maar je kan zelf een steekproef laten doen niet?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:citroenc2 schreef:dat is wel minder maar in nederland komt dit helaas ook vaak voor en veel controlle is er eigelijk ook niet
maar je kan zelf een steekproef laten doen niet?
wat ik wwet is als er afkeur is dat je een steekproef kan laten doen maar hier zitten vaak wel kosten aan verbonden als het terecht is
ik weet nog met onxze bx sport dat die werd afgekeurd omdat de remleidingen verroest waren terwijl dit koper was de desbetreffende dealer zei toen haal er een schuurpapier over en spuit er tectiel op en het is goed
op zicht is controle wel goed maar vaak gaat het alleen om de euros heb ik het idee
paso schreef:citroenc2 schreef:dat is wel minder maar in nederland komt dit helaas ook vaak voor en veel controlle is er eigelijk ook niet
maar je kan zelf een steekproef laten doen niet?
Ik denk dat het systeem in NL onderhand best wel goed werkt en volwassen is geworden. Niet ideaal, maar wel behoorlijk praktisch.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
paso schreef:citroenc2 schreef:dat is wel minder maar in nederland komt dit helaas ook vaak voor en veel controlle is er eigelijk ook niet
maar je kan zelf een steekproef laten doen niet?
In Nederland kan je bezwaar maken tegen het afkeuren van je wagen, en ook tegen het goedkeuren van je wagen. Dat moet bij de RDW, de rijksdienst voor het wegverkeer. Zij kueren je wagen dan bij hun station.
Overigens, wat is het belang van het tegen betaling laten goedkeuren van je wagen? Zorg liever voor een veilig voertuig!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:
Overigens, wat is het belang van het tegen betaling laten goedkeuren van je wagen? Zorg liever voor een veilig voertuig!
dat het systeem rot is, ik wil een veilige wagen voor mezelf maar kan afgekeurd worden omdat mijn brandblusser niet meer geldig is (brandblusser is hier veplicht), naast mij staat een rot wrak dat met de juiste valuta wel op de weg mag
datzelfde wrak kan je ook tegen komen op de weg waar ik dan sta met mijn (veilige) wagen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
waterman771 schreef:paso schreef:citroenc2 schreef:dat is wel minder maar in nederland komt dit helaas ook vaak voor en veel controlle is er eigelijk ook niet
maar je kan zelf een steekproef laten doen niet?
In Nederland kan je bezwaar maken tegen het afkeuren van je wagen, en ook tegen het goedkeuren van je wagen. Dat moet bij de RDW, de rijksdienst voor het wegverkeer. Zij kueren je wagen dan bij hun station.
Overigens, wat is het belang van het tegen betaling laten goedkeuren van je wagen? Zorg liever voor een veilig voertuig!
Veiligheid Oké, maar er is een grens van veiligheid en gewoon regeltjes..
Ik bedoel met een slecht verlicht dashbaord hoor je ook niet door de APK te komen..
En het is wel belangrijk dat je gordels weer oprollen, maar dat ze raffelen van de slijtage mag dan weer wel..
Lekker veilig…maarja, je weet wie het zegt he
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI