











































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat doe je toch ook niet bij het wisselen van het benzine filter?
Maar het kan geen kwaad natuurlijk
Ik kan het natuurlijk vanaf hier niet beoordelen, maar het zou ook nog electrisch kunnen zijn.
Als je gas geeft doet hij het goed, maar bij optrekken (dus blok kantelt) valt hij uit.
Dat kantelen kun je ook wel simuleren en proberen of hij dan ook uitgaat.
Benzine pomp kun je de opbrengst wel controleren met een losse slang, alhoewel dat natuurlijk niets zegt over opbrengst met tegendruk.
Succes
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Arjan Verkade schreef:Dat doe je toch ook niet bij het wisselen van het benzine filter?
Maar het kan geen kwaad natuurlijk
Nee logisch: het bezinefilter bevindt zich ca. 70 cm hoger dan de tank, dus dan heb je geen last van de WdCV.
Bij vervangen van ‘t benzinefilter van een Turbo 1 is het trouwens wel weer van toepassing, die zit naast de pomp.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
ja kan ook even naar de benzine druk regelaar kijken op de injectie rail, er zit ook een vacuüm slangetje aan naar het inlaat spruitstuk, die willen ook wel eens losschieten.
Goede raad is voorraad






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik heb dit geval weleens eerder bij de hand gehad.
Bij mijn eigen auto (Chevy Cavalier). Liep ook prima stationair, maar zodra je wilde wegrijden, stotterdestotter…ploff.
Bleek na diagnose door een specilist ook de benzinepomp (leuk, die zit IN de tank)
Ook een keer gehad met een CX Turbo 2. Slangen gechecked. leken allemaal oké. Pomp vervangen…. geen resultaat. Bleek het uiteindelijk tóch een luchtslang die was losgeschoten op de intercooler. Nauwelijks te zien, maar toch kwam het daardoor.
Iets elektrisch zou ook kunnen, maar bij een 2400…. wellicht een stekker bij de injectoren dan. De rest loopt niet echt over het blok en de ontsteking en bobine heeft daar geen last van.
Ik gok nog steeds op pomp of luchtslang, maar goed, het is een CX….. anything can happen! .
Edit: wat Redbird zegt is ook nog een mogelijkheid ja!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Benzine pomp kan je toch makkelijk controleren. Je trekt het benzineslangetje los en laat iemand de auto starten. Als het goed is moet de benzine er dan uit spuiten.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Je moet ook de druk kunnen meten (i.v.m. injectie).
Visuele controle is bij dit soort dingen te onnauwkeurig.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Een nieuwe Bosch benzinepomp heb ik inmiddels in huis.
De tank moet leeg voordat ik die kan monteren.
Leegrijden is geen optie. Want de CX rijdt niet en met stationair draaien gaat het een paar dagen duren denk ik.
Ik heb het volgende plan.
- benzineslang na het filter losmaken.
- nieuw stuk slang monteren aan het filter en de andere kant in een jerrycan.
- contact aan en de klep van de LMM een stukje openzetten met de hand.
- als het goed is gaat dan de pomp aan.
- als de jerrycan bijna vol is de LMM loslaten, dan stopt de pomp.
- de jerrycan leegmaken (in de tank van de C6)
- een paar keer dit herhalen tot de tank leeg is.
Mooie klus voor het weekend.
De vacuumslangen voor brandstofdrukregelaar, econoscope en onsteking zitten er op en slangen zijn nog geen 2 jaar oud.
Ik moet de complete slangenkuil nog nakijken op luchtlekkages.
Een groot deel van de slangen zijn al nieuw en ik zie op dit moment geen groot probleem in die hoek.
Ook de carterontluchtingsslang zit goed op zijn plaats.
Een electrische storing kan altijd. Maar de stekkerverbingen zijn allemaal al een schoongemaakt/vervangen. Draakbreuk ergens kan ook nog.
Groeten,
Jaap












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
neem een lange slang en hang die rechtstreeks in de C6!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Aftapplug voorzijde tank, sleutelmaat 12….
ben je ook van evt vuil wat in de tank kan achterblijven af.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Wat is er mis met een griptang op de slang tussen de tank en de pomp?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Jaap Comfort schreef:Een nieuwe Bosch benzinepomp heb ik inmiddels in huis.
Maar is dit ook het probleem of is dit een gok, kan dit ff niet vinden in je topic
heb je gekeken of er bezine uitkomt want anders zit je dadelijk een hoop werk voor niets te doen en natuurlijk de teleurstlling dat ie het nog niet doet.
Mark
CX 2000 pallas ‘78














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jaap Comfort schreef:De benzinepomp is een kwestie van vervangen denk ik.
Mag ook wel na 216.000 km
Die pomp gaat echt niet gaar in 216.000 km, hij gaat met gemak 400.000 km mee…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tenzij hij lang stil gestaan heeft.


Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011
- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Het is niet zeker dat de brandstofpomp de oorzaak is van het probleem.
De pomp zit er wel 30 jaar in en in die tijd zijn er ongetwijfeld dingen gebeurt die niet goed zijn voor de pomp.
Behalve lang stilstaan (deze CX heeft in ieder geval 2 jaar stilgestaan) is drooglopen (door een lege tank) ook niet zo goed.
Na de stilstand heb ik er nu zelf ruim 60.000 km mee gereden zonder grote storingen.
Er zijn veel oorzaken te verzinnen voor het uitvallen van de motor bij het wegrijden.
- groot lek in het inlaatlucht traject.
- schakelaar in de LMM
- brandstofrelais stekker en bedrading
- stekker en bedrading van de watertemperatuurmeter van L-jetronic
- ontstekingstijdstip veel te vroeg
- benzinefilter
- benzinedrukregelaar
- benzinepomp
- breuk in ontstekingsbedrading (12V deel)
en zo is er nog heel veel te bedenken.
Meest logische is een scheur in de luchtslangen maar die kan ik vooralsnog niet ontdekken.
Daarna komt wat mij betreft het brandstofsysteem aan de beurt om de simpele rede dat ik zeer recent het benzinefilter heb vervangen.
De brandstofpomp is te testen door de brandstofdruk te meten en de opbrengst te meten.
Voor de druktest heb ik geen geschikte manometer. De opbrengt kan ik inschatten door een jerrycan te vullen en te meten hoe lang dit duurt.
De slang tussen tank en pomp is nog niet vervangen en daarom vind ik het geen goed idee om deze met een griptang af te sluiten om zo de brandstofpomp te vervangen.
Met een CX is alles mogelijk. . . . . .
Groeten,
Jaap