Ik zou nooit voor all season banden kiezen. Die sturen in de zomer klote en in de winter ook. Ik heb bij Profile voor mijn Uniroyal Rain Experts tegen de 70 euro betaald.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
ik ben nix anders gewend dan all seasons ik heb hier nog een set velgen met bijna nieuwe al seasons liggen maar jah 165 breed past niet op 195
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Uit alle vergelijkende tests blijkt dat all seasons in de zomer stukken slechter scoren dan zomerbanden en in de winter het niet halen bij winterbanden en ook daar amper beter zijn dan zomerbanden. Vandaar dat ze relatief weinig gebruikt worden.
En als je toch een set all seasons hebt liggen, zou je ervoor kunnen kiezen om die te monteren als er echt sneeuw ligt. Is ook beter voor je fraaie andere velgen. En een wat smallere band rijdt dan ook prettiger. Die drukt zichzelf beter door de sneeuwlaag heen.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-2012
- GS/GSA 1220 Club
- Xantia Break 1.8i 16v LPG
Kan dit verhaal inderdaad onderschrijven. Op mijn werk rijden we met all seasons en bij een beetje regen is de grip al bedroevend om over sneeuw nog maar te zwijgen.
huidig: GS Club ‘77, Renault 4 GTL ´85, Xantia Break 1.8 16v ´01
ex: CX 20 RE ‘88, BX TZD Turbo ´93, BX 19TZI ´90, Trabant 601S ´74, AX 1.1 First Impression ´94
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
welke banden kunnen jullie aanbevelen? het zal een beetje voor alle weersomstandigheden gebruikt worden. maakt mij eigenlijk niet uit als het verbruik wat hoger is zolang ik in alle condieties grip heb en op tijd kan remmen.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Falken ZIEX heb ik onder de CX en binnenkort ook onder de BX.
Onder de CX vind ik ze super.
Is een wat sportievere band voor een leuke prijs.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Ik vond de Energy Saver ook erg prettige banden. Meer op comfort gericht dan de Falken banden denk ik.
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
en over het algemeen goed in de sneeuw er regen enzo? trouwends all weather banden mag je in de winter mee in duitsland rijden, die energy savers en falkens ook?
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Ik heb voor die Uniroyal Rain Experts gekozen juist omdat ze zeer goede eigenschappen hebben op een natte weg. Op een droge weg zoek ik zelden de grenzen van mijn grip op, maar op een natte weg liggen die opeens een heel stuk dichterbij en dus vind ik het gedrag bij nattigheid het allerbelangrijkste in een band. En die Uniroyals zijn ook nog eens prettig geprijsd. Bovendien vind ik eigenlijk dat onder een Franse auto een Franse band hoort.
En als je naar Duitsland moet, kun je nog altijd die all weathers eronder zetten, maar dat zou ik sowieso doen als het hier sneeuwt, want die 16V velgen zijn te mooi om ze door de pekel te laten baggeren. Je krijgt in Dtsld echter geen problemen als je daar in de winter op een mooie dag op zomerbanden rijdt. Maar winterbanden zijn er verplicht als de omstandigheden daarom vragen en als je dan op zomerbanden schade maakt, ben je de sigaar.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
banaanepit schreef:en over het algemeen goed in de sneeuw er regen enzo? trouwends all weather banden mag je in de winter mee in duitsland rijden, die energy savers en falkens ook?
Van dat laatste zou ik niet uit gaan.
Ik heb Michelin Energy onder mijn BX liggen, nu zijn ze aardig kaal, maar hebben nog prima grip. Toen ik mijn BX kocht, zaten er ook Energy’s onder, maar die waren totaal oud en krokant, en hadden totaal geen grip.
Ik ben er best tevreden over, in de zomer hebben ze bakken grip, in de winter hebben ze voldoende grip (lees: geen noodstop op sneeuw maken, want je bent de klos) bij normaal rijden. Onder de Fiat heb ik winterbanden liggen, en dat merk je behoorlijk.
Een paar posts geleden is het ook al gezegd: hoe smaller de band, hoe beter je er vanaf komt bij minder goed weer (lees: regen en sneeuw). Een brede band heeft wat meer moeite met het afvoeren van water, en dan heb je weer last van aquaplanning. Een smalle band ‘snijdt’ beter door de sneeuw. Ik weet niet hoe het zit met gewoon droog weer, mijn gevoel zegt dat je dan juist beter af bent met een brede band.
Wil je het veilig doen, zou ik toch adviseren om 2 sets te kopen, 1x zomer, 1x winter. All season spul zou ik persoonlijk vanaf blijven.
Ik lees overigens dat je voor 16v velgen wil gaan. Naar mijn weten moeten daar 195 banden op, de breedste die als optie om een BX zijn geleverd. Naar mijn weten is 205 (of was het nou 225?) het breedste dat fysiek onder een BX past. Let even op de staat van je ADAL’s, als die versleten zijn, krijg je aanloop van de achterband tegen het scherm bij invering + bocht, en dat wil je niet.
Nog een leuk weetje: bredere banden = zwaarder sturen. Nu heb je 165 bandjes, als je naar 195 gaat, merk je dat vrij goed.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Ik vraag me toch altijd weer af bij de discussie all season banden versus setje zomer-/winterbanden waarom al vijftig jaar mensen met één setje banden af konden en nu “opeens” een hype rond het gebruik van winterbanden is ontstaan.
Hoe’st met je sideskirts, Kevin?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Oh, ik dacht dat je de 16V velgen al had. Maar als je die vindt, zou ik er inderdaad zomerbanden om leggen en bij winterse omstandigheden de oude velgen met de all seasons. Je schreef hiervoor dat je banden wilt die bij droog weer en regen maximaal presteren en dat doen all seasons bij die omstandigheden in lente, zomer en herfst juist niet. De prestaties zijn dan hooguit matig.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Vergeet niet dat Kevin in ‘t zuiden des lands woont.. Als het sneeuwt, is het in het zuiden..
PieterSanders schreef:Ik vraag me toch altijd weer af bij de discussie all season banden versus setje zomer-/winterbanden waarom al vijftig jaar mensen met één setje banden af konden en nu “opeens” een hype rond het gebruik van winterbanden is ontstaan.
Hoe’st met je sideskirts, Kevin?
Nog niet zo heel lang geleden had je met 80 pk al een behoorlijk krachtige auto. Nu is dat een instappertje. Er wordt steeds meer van de banden verlangd door de grotere vermogens die erop worden losgelaten. Overigens stond nog niet zo lang geleden in Autoweek een test waarin zomerbanden met winterrubber werden vergeleken. De uitslag: ook onder de +7 graden presteren zomerbanden nog altijd en in tegenstelling wat de handel ons wil doen geloven, minimaal net zo goed of beter, alleen bij echt winterse omstandigheden wint de winterband het. Er deed ook een alls season band mee en die eindigde op alle terreinen onderaan, samen wat wat goedkoop Chinees spul.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé