Mijn oude C5 is stervende en gaat op 7 februari naar de sloop. Dan loopt de APK af. Maar goed, dan is ie 12 jaar oud en met 435d op de teller mag het ook wel een keer.
Ik moet dus iets anders gaan kopen, anders moet ik 45d km per jaar gaan lopen en daar heb ik geen tijd voor. Eén optie is een C5 tourer. Die auto’s komen tegen een schappelijke prijs uit de lease.
Wat zijn te typisch zwakke punten van de auto?
Wat gaat er tussen de 100.000 - 170.000 km opspelen?
Is het hydraulisch veersysteem net zo goed als die van de oude C5’s?
En een hele domme vraag misschien, maar als je altijd C5 gereden hebt, gaat dan de overstap naar een nieuwe C3 bevallen, of krijg ik daar na een paar maanden spijt van?
Enige wat je tegen zou kunnen vallen is de interieurrruimte. Een tourer is veel meer lifestyle als een break, de laadruimte haalt het niet bij de vorige generatie. De passagierscabine is wel voldoende ruim, echter door de hogere zijlijn en forsere stoelen oogt en voelt het ook wat klein. Voorals als je rekening houdt met het feit dat de auto toch weer een stukje is gegroeid merk je daar van binnen vrij weing van.
Het veersysteem is gewoon prima (HA3+) of natuurlijk wokkels (vrij zacht geveerd, dus me teen caravan zie je vrij veel hulpveren)
Motoren zijn een doorontwikkeling van de ph2, muv de V6HDI. En later zijn er natuurlijk wat updates gewesst, diesels meer vermogen en benzine helemaal nieuw. Over het algemeen betrouwbaar, al heeft cit wat probleempjes met de THP (eigenlijk nauwelijks op de C5)
Voor de rest is een C5 toch een stuk meer auto, alles voelt en oogt een stuk volwassener.
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Bernardo A. schreef:Is het hydraulisch veersysteem net zo goed als die van de oude C5’s?
Volgens mij worden de nieuwe C5 tourer’s niet eens meer uitgerust met een hydraulisch veersysteem!
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
In Exclusieve uitvoering vanaf 2.0 diesel tot en met de V6 3.0 hdi nog met hydrolique vering.
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En ik zou bij voorkeur geen 1600hdi kopen maar een 2 liter hdi. De tourer is zwaar en de 1600 diesel heeft gewoon niet over, daarbij is het helaas niet de meest betrouwbare motor, vooral niet omdat ie echt wel hard moet werken in die 1700 kg zwaren C5.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als ik er een koop wordt het sowieso een 2 liter HDI. Hydraulische vering wordt voldoende aangeboden. Bij de huidige C5 was er altijd de grap dat een verkeersdrempel geldt als inhaalplaats voor Kedra’s (keuteldraaiers) Die komen voor een drempel tot stilstand en met de C5 is dat altijd een ideaal moment voor een snelle inhaalmanoeuvre.
Tegen alle logica in was er bij 335d km pas de eerste reparatie aan het veersysteem, een cilinder lekte.
De Tourer is van buiten mooier dan de voorgaande C5’s maar het dashboard van de 1e generatie c5 is vele malen mooier en dat geldt ook voor het gevoel van ruimte in die auto. Dat ga ik beslist missen.
Kan iemand mij iets vertellen over het brandstofverbruik van deze auto’s? Ik heb -had- een prachtbak op het oog, wit, automaat. Maar met een gemiddeld verbruik van 1:13,9 volgens Autoweek wordt dat een dure grap.
Klopt het inderdaad dat die auto ook aanzienlijk trager is dan de 1e generatie C5? Het gaat op de 2 liter dieselmotor.
Hoe is dit bij een handgeschakelde 2 liter diesel?
Zie http://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/12-Citroen/90-C5.html?fueltype=1&constyear_s=2008&gearing=2&powerunit=2 voor wat ervaringscijfers, wel even kijken naar de motorleistung want er zitten ook zwaardere en lichtere modellen bij.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 1806
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ik heb een gemid. verbruik van 7.4 ( veel snelweg km’s ) bij een zeer stevige rijstijl ( en automaat ) ...
Over gebrek aan vermogen geen enkele klacht, en hij doet ook niet onder voor de 2.2 HDi PH1 die ik heb gehad. ( vergelijkbaar qua pk’s en Nm’s )
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Bernardo A. schreef:En een hele domme vraag misschien, maar als je altijd C5 gereden hebt, gaat dan de overstap naar een nieuwe C3 bevallen, of krijg ik daar na een paar maanden spijt van?
Ik neem aan dat je dan een C3 e-Hdi bedoelt? Geen spijt krijg je van het nieuwe brandstofverbruik, ik rij in de winter gemiddeld 4,5 L/100 km en in de zomer 4,0 L/100 km.
Zitcomfort is afhankelijk van hoe lang je bent. Ik ben 1,90 met lange benen en vind hem niet perfect zitten. In de achterste stand zijn mijn benen nog steeds opgetrokken en moet ik al redelijk ver rekken met mijn armen. Oja, er past ook geen kind meer achter mij ivm beenruimte van minder dan 10 cm tussen stoel en achterbank.
Rijcomfort rechtuit is ok, wel veel last van windvlagen op de snelweg, maar dat krijg je nu eenmaal met een vrij hoge auto (bv ongeveer net zo hoog als een C4 Picasso/Renault Scenic) die niet zoveel weegt (1000 kg).
Rijcomfort over hobbels is ok vergeleken met andere normaal geveerde auto’s. Rijcomfort over hobbels is beroerd vergeleken met een hydraulisch geveerde auto Kwestie van snelheid aanpassen en dan gaat het wel.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!
Ik ben eruit. Moet ook wel, want naast de andere gebreken is een cilinder in het veersysteem gaan lekken en is ook de waterpomp gaan lekken. Lijkt nu wel een beetje op de auto van de Blues Brothers, die na zijn laatste rit uit elkaar valt.
Het is een 2.0 HDI tourer geworden, handgeschakeld, op bollen en met trekhaak. Dat laatste is niet nodig om allerhande vertragende rommel aan de auto te hangen, maar wel handig voor een fietsendrager en nu hoeft mijn echtgenote er geen op haar auto te laten zetten.
De auto is van buiten en van binnen gaaf, zonder beschadigingen dus en met zijn 135D km gaat die wel weer een paar jaar mee.
Aardig dat je weer eens de motorkap kunt zien als je ermee rijdt.
Ik rij sinds september 2012 een 2.0 Hdif automaat in sedan uitvoering. Mijn ervaring is dat het verbruik heel sterk varieert met de rijstijl. Gemiddeld over 8000 km. is het nu op 6,0l./100 km. (boordcomputer, is in werkelijkheid ongeveer 6,3). En dan rij ik veel lange stukken in druk verkeer zonder al te veel files. Dus veel 100-110 km/uur.
Als je even lekker gebruik maakt van het vermogen op een wat kortere rit, dan gaat het verbruik echter zomaar naar de 8,0. Vermoed dat dan het effect van de automaat ook goed mee gaat spelen. Ben benieuwd hoe dat met de handgeschakelde versie is.
Ik heb inmiddels een C5 op de oprit staan. Zilverkleurig, 2.0 HDiF en op bollen. Rijdt wel even anders dan de oude C5.