Hallo iedereen,
Ik ben Bart uit België en sinds 01/1995 de trotse bezitter van een 3-deurs ZX 1.9 td Signée (amazoniegroen). De wagen heeft intussen 250.000 km’s op de teller staan en is net zonder één opmerking gekeurd.
Onlangs heb ik me ook een grijze 3-deurs 2.0 i Volcane van 09/1994 aangekocht. Deze wagen is van een bejaarde man geweest (1ste eigenaar) die er slechts 48.000 km’s heeft mee gereden, maar hem om gezondheidsredenen (Parkinson) met spijt in het hart verkocht. Bovendien is de wagen uitgerust met airco en ABS, wat hem toch redelijk uniek maakt, niet? Ik heb er bovendien maar € 1.600 voor betaald. Het enige uiterlijke minpunt zijn de vele deuken en krassen in en op het koetswerk.
Mijn vraag gaat eigenlijk naar de motor toe, want veel info over dit type vind ik echter niet terug. Heeft iemand enige ervaring met dit type motor?
Alvast bedankt!
ZX & CX 4 ever!
welkom allereerst op de site en er zitten genoeg mensen die jou wel kunnen helpen met je vraag
heb je ook :photo van je zx
welkom, er zijn hier vast genoeg mensen die je kunnen helpen
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Ik zal proberen wat foto’s bij mekaar te sprokkelen, maar computermatig ben ik niet zo’n held, helaas… Ik zal dus een broep moeten doen op mijn vrouwtje.
ZX & CX 4 ever!
alvast welkom
ligt die motor ook niet in de Xantia?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Signée schreef:Ik zal proberen wat foto’s bij mekaar te sprokkelen, maar computermatig ben ik niet zo’n held, helaas… Ik zal dus een broep moeten doen op mijn vrouwtje.
je kan ze mailen naar een moderator (patje) en die zet ze dan wel op een plekkie zodat iedereen ze kan zien.
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Ja, die motor ligt/lag ook in de Xantia van eerste (en tweede?) generatie.
Maar verder weet ik er niets van af…
ZX & CX 4 ever!
Ook Xsara´s Ph1 werden ermee uitgerust.
Alleen de Intercooler is anders, bij de ZX ligt dat ding op de motor, net zoals ik bij een BX TD heb gezien. In de Xantia zit de intercooler voor de radiateur.
ZX1.4i schreef:Alleen de Intercooler is anders, bij de ZX ligt dat ding op de motor, net zoals ik bij een BX TD heb gezien. In de Xantia zit de intercooler voor de radiateur.
Volgens mij bedoelt hij de motor die in de volcane ligt…
In NL is de volcane alleen geleverd als 1.9ltr en als 5deurs als ik het goed heb…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik heb inderdaad al opgemerkt dat de Nederlandse Volcanes die te koop worden aangeboden vaak (of altijd?) van het 5-deurs type zijn met 1.9 ltr-motorblok. Persoonlijk vind ik de ZX sportiever ogen in 3-deurs versie, maar dat is een kwestie van smaak natuurlijk. Maar ik veronderstel toch dat ook in Nederland de 1.9 vrij snel van de markt werd gehaald en vervangen door de 2.0 of was dat alleen in België zo?
ZX & CX 4 ever!
Ik heb/had eveneens een bericht in de Xantia-rubriek geplaatst, in de hoop zo meer reactie te kunnen krijgen wat de motor betreft…
ZX & CX 4 ever!
welkom
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Simpele Ziel schreef:
Volgens mij bedoelt hij de motor die in de volcane ligt…
In NL is de volcane alleen geleverd als 1.9ltr en als 5deurs als ik het goed heb…
De Volcane is weldegelijk geleverd met een 2.0i motor in NL. Inderdaad alleen als 5-deurs.
effe wat gegevens (bron: http://www.autoweek.nl, carebase)
Citroen ZX Volcane 2.0 Citroen ZX Volcane 2.0
PRIJZEN
laatste nieuwprijs € 19.240
nieuwprijs 1993 € 19.054
nieuwprijs 1992 € 19.054
wegenbelasting/3mnd € 99 - € 96ALGEMEEN
carrosserie 5-deurs, Hatchback
transmissie 5 v, hand
brandstof benzine
algemene garantie 1 jaar, onbeperkt
carrosserie garantie 6 jaar
introductie oktober 1992
einde oktober 1993MOTOR
aantal cilinders 4
kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 1998 cm3
boring x slag 86,0 x 86,0 mm
compressieverh. 9,5:1
max. vermogen 90 kW (122 pk) bij 5750tpm
max. koppel 176 Nm bij 2750tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening ohc
turbo nee
katalysator geregeldONDERSTEL
aandrijving voor
remmen voor gev. schijven
remmen achter schijven
bandenmaat 185/60R14
draaicirkel 10,5 m
MATEN & GEWICHTEN
lengte 4,08 m
breedte 1,71 m
hoogte 1,39 m
wielbasis 2,54 m
massa leeg 1065 kg
laadvermogen 535 kg
aanhanger geremd 1100 kg
aanhanger ongeremd 525 kg
kogeldruk 70 kg
dakbelasting 75 kg
inh. bagageruimte 324 - 1146 l
inh. brandstoftank 56 l
PRESTATIES
topsnelheid 202 km/h
acceleratie 0-100 km/h 9,0 s
verbruik binnen b.k. - l/100km
verbruik buiten b.k. - l/100km
verbruik gecombineerd 8,2 l/100km
CO2 uitstoot - g/km
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos