




























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Een van de 2 slangen op de compressor moet duidelijk koud aanvoelen na een paar minuten. Ook bij stationnair.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Voor nu laat ik alles maar zoals het is. Ik heb de auto maandag weer nodig voor mijn werk. Morgen ga ik alles weer netjes opbouwen middenconsole weer terug plaatsen en her en der nog wat aansluitingen fatsoeneren.
De airco laat ik gewoon aangesloten en blijf hem gebruiken. Wie weet treed er verbetering op als het langer operationeel is.
Voordat ik het middenconsole terug bouw kijk ik nog even naar de achterruitverwarming.
Verder toch een hele vruchtbare week geweest. Ventilatiesysteem werkt weer helemaal perfect. Ik voelde gisteren dat het handeltje wat warm werd. En af en toe viel de ventilatie nog uit. Het sleep contact bleek slecht contact te maken. Netjes schoongemaakt en een beetje bij gebogen aan de binnenkant. Hij gaat nu duidelijk zwaarder omdat hij strakker sleept. Hij valt ook niet meer uit en het handeltje word niet meer warm.
Maar het belangrijkste vind ik nog wel dat ik weer aardig wat kennis opgedaan heb. Electra was altijd mijn zwakke kant. Nu begrijp ik de schema’s beter. Met dank aan Joris
Nog te doen nu:
Nieuw kachelhuis
Airco een keer na laten kijken door een expert
Achterruitverwarming proberen te fixen.
Iedereen nogmaals bedankt voor jullie geduld en uitleg.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Graag gedaan, we zijn op de wereld om elkaar te helpen, nietwaar?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Wolfman schreef:Ik ga niet zo maar het filter vervangen. Daar na moet hij weer gevuld worden en dan doet hij het misschien nog niet.
Ik ga even een tijdje rustig nadenken wat ik nu verder wil met de airco.
Richard bolt zei ook toen ik mijn airco liet vullen dat het vervangen vaak van het filter niet nodig is. Hij droogt het filter namelijk stikstof. Nu ben ik geen expert, dus weet ook niet de criteria die gelden wanneer het wel zo is.
En ik zal Richard Bolt in gedachte houden misschien bel ik hem wel voor advies wat nu te doen.
Zou ik zeker doen, heeft kennis van zaken!
Hij heeft de wagen van de Noor die ook aanwezig was helemaal gecheckt omdat hij niet helemaal koud werd. Het kost geloof ik 3 pogingen voordat het filter weer bijna 100% was en daarna ook voorzien van een nieuwe vulling. Tijdens deze operatie legde hij haarfijn aan de Noor uit hoe het systeem van hem werkte. Was heel interessant.





















Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Wolfman schreef:Nog te doen nu:
Nieuw kachelhuis
Airco een keer na laten kijken door een expert
Achterruitverwarming proberen te fixen.Iedereen nogmaals bedankt voor jullie geduld en uitleg.
Ik kon me herinneren nog iets daarover gelezen te hebben…..
En idd hier het draadje over Reparatie achterruit, misschien kan je er wat mee
Gisteren LaSix weer inelkaar gezet. Alles netjes aangesloten middenconsole terug gebouwd en alle schakelaars weer op hun plek.
Met de achteruitverwaring is het hetzelfde gesteld als met de airco. Hij doet het maar hij doet het niet….
Als ik de schakelaar bedien heb ik weer keurig netjes 12 volt op de klemmentjes bij de verwarming op de ruit. Echter doet geen enkel streepje zijn best om de ruit schoon te maken….
Verder moet ik nog wel controleren waarom er geen lampje op het dashbord gaat branden.
Vanaochtend wel lekker naar mijn werk gereden. De kachel lekker zachtjes aan. De ramen bleven schoon de auto warm en ik zat niet de heleweg met de die takkeherrie van een blower die steeds op max staat te blazen.
Ook al is niet alles gelukt zoals ik het graag zou willen maar het is wel weer een verbetering ten opzichte hoe het was.
Al met al ben ik niet ontevreden.
@TRSarno, bedankt voor de link. Daar ga ik komend weekend even mee aan de slag.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je verwarming in je ruit is stuk. Die draadjes corrodeerden en dan is het schluss.
De simpleste oplossing is een simpel blowertje van de halfords aansluiten op je draadjes en die op de hoedenplank monteren…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja ik wou er ook niet te veel werk van maken hoor. Hij deed het eerst helemaal niet, hij was niet goed aangesloten, dus had ik wat hoop hem wekerkend te krijgen.
Maar als ik mijn blower aanzet op het middengedeelte (die twee rondjes bij mij) dan blaast hij na verloop van tijd de ruit ook wel schoon.
En zo’n halford blazertje is ook best een goed idee.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je de airco werkend hebt is de condens binnen veel sneller verdwenen. Door de afkoeling wordt de lucht droger. Vanwege die reden is bij sm’s met airco de originele aansluiting zo dat de airco altijd werkt als de blower aan is.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ja daarom wou ik mijn airco ook juist nu van de winter in orde hebben.
Dat het van de zomer warm word in de CX vind ik niet zon ramp, maar die beslagen ruiten in de ochtend wel.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Airco is gewoon zomer en winter fijn heb het ding nooit uitstaan in de auto van de baas, mijn CX heeft geen airoc dus da;s zomers lekker met de raampjes open,
maar als ik jouw was en je wil die airco echt graag goed aan het werkt hebben dan is het toch investeren in een goede compressor en niet dat york geval, droger vv en evt alle rubber afdicht ringen want die zullen na 35 jaar ook niet meer tof zijn en het is zonde van je geld om het telkens maar te vullen en vervolgens het gas weer te snel te verliezen.
Kost ff wat maar dan weet je wel bijna zeker dat je er jaren plezier van hebt zonder gezeur.
Ik weet evt, nog wel iemand die altijd wel wat bij wil verdienden maar die woont wel een stuk uit de richting voor jouw, mijn overbuurman.
Mark
CX 2000 pallas ‘78





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
http://www.nostalgicairparts.com/air-conditioning/new-sanden-style-508-v-belt-double-groove-1.php
Als je online bestelt zullen de verzendkosten iets van $300 zijn, maar als je dan mailt dat het gewoon per post kan wordt dat ongeveer 60. Op een sloop kijken kan natuurlijk ook.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Helaas zijn er andere onverwachte kosten bijgekomen de laatste week. De cv ketel begaf het 1850,- euro en gisteren kwam mijn vrouw met een heuse sportwagen thuis. Althans zo klonk hij.
Waarschijnlijk spruitstuk gescheurd van haar Stilo. Het lawaai komt in ieder geval vanuit de motor ruimte. Misschien valt het mee en is de uitlaat net afgescheurd na het spruitstuk maar dat weten we morgen pas, dan gaat hij naar de garage.
Dus voorlopig even een streep door de CX rekening. Even geen geld meer uitgeven.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
De uitlaat van de Stilo van mijn vrouw moet dus helemaal vervangen worden.
De kosten van een nieuwe uitlaat plus katalysator 1950 euro!
Ik heb haar auto gisteren maar naar een plaatselijke beun garage gebracht die gaan hem nu lassen. Ik dacht dat ik een beroerte kreeg toen ik het hoorde.
En dan klaagt zij dat die oldtimers van mij zoveel geld kosten…..
Maar nog even over de airco van Lasix.
Na een wat langere rit met ingeschakelde airco toch weer even gaan meten. Nu bleek de uitgaande slang van de airco pomp rond de 60 graden te zijn. Dat betekend volgens mij dat de pomp wel druk op bouwt. Want anders wordt die slang volgens mij nooit zo warm.
Zijn jullie het daar mee eens?
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
1950 daar koop je een nieuwe stilo voor
maar nog ff die airo 60 graden klopt wel volgens dit schema
http://www.marcovw.nl/Motor/Airco/airco.htm
na de de droger zal je dan nog 40 graden moeten meten en na je expansie ventiel 0 graden maar da’s niet zo moeilijk met dit weer
kortom meet eens op die punten wat ie doet.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78