Pas bij de Mk2 zijn de remmen van de 16V geventileerd. Die heeft daarom ook een andere voorbumper met gaten die de lucht direct over de schijven leiden. De Mk1 is in principe een GTi met sideskirts en een zwaardere motor. De officiële naam was dan ook GTi 16V, pas bij de Mk2 hebben ze dat GTi weggelaten.
En als deze stuk is, is het echt niet voordeliger om voor een 16V te gaan. Met de Sport zijn dit de meest waardevaste BX’en en vergeet niet dat de 16V een aardige slok lust en duur is in onderhoud, zo weet ik uit ervaring.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
Ik vind een 16v toch zo indrukwekkend. Je merkt echt dat het een andere bx is.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Overigens denk ik ook niet dat het makkelijk zal zijn om een redelijke motor te vinden.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk
Begint inderdaad redelijk problematisch te worden, net als bepaalde onderdelen die specifiek voor de 16V motor zijn.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Onder de kap is een GTi 16v met bijna alles anders dan een GTi 8v. Waar de GTi 8v nog best veel deelt met een 19 TZi monopoint.
Een 16v heeft ook standaard een ABS systeem en ook weer andere bollen.
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
En een peugeot 205 heeft zeker geen uitwiselbare moter gelijk aan een 16v? (of andere autos)
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Marviin schreef:Als je er een 16v blok in legt moet je toch ook meer delen vervangen door het vermogen verschil? volgens mij ook nog opnieuw laten keuren door de RDW bij een bepaald percentage aan vermogen verschil. Maar het ziet er goed uit Kevin! Je moet met je BX doen wat je zelf mooi vind!
weet het wel bijna zeker, andere motor inhoud meer vermogen weegt meer etc, kortom klopt niks meer van de orginele papieren, buitendat lijkt het mij een nogal ingrijpende verbouwing.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Mijn GTi 8V had ook ABS, maar de 16V motor is inderdaad totaal anders en je kunt vrijwel nergens gemakkelijk bij komen, maar valt wel redelijk eenvoudig over te zetten. Is ook te vinden in bepaalde Peugeots, zoals de 309 GTI 16 en de 405 Mi16.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Een 2.0 16V uit de Xantia is ook een leuk blok hoor, heb er zelf eentje in m’n Sport.
Kan gigantisch hard gaan allemaal als het moet, maar kun je ook perfect rustig mee rijden.
Helemaal leuk met een 309GTi nokkenas en nog wat aanpassingen.
Mijne heeft ook een katvervanger, rechte pijp van voor naar achter en een sportluchtfilter.
Geeft een heel aardig geluidje. Plus dat er knappere (minder afgetrapte) Xantia’s te vinden zijn dan BX 16V’s.
Bovendien een stuk goedkoper!
edit: ohja en omdat het xantia blok niet veel sterker is dan de originele sport hoefde er met mijn papieren niets te gebeuren (heb het nagevraagd bij het keuren na schadeherstel)
als je echter van een 1600tje naar een 2.0 16v ga moet er misschien wel wat veranderen
Sorry hoor, maar zo vind ik hem geen Sport meer.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Tsja zo heb ik hem gekocht, was de prijs ook naar. niet helemaal origineel maar wel erg leuk om in te rijden trouwens ook behoorlijk zuinig, rij er zo 1 op 13,5 mee met flink planken. Weet het verbruik niet van een originele BX 16v, maar vind het niet verkeerd
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
Jah dat is ook een optie, maar voorlopig loopt mijn motertje als een zonnetje en blijft het er gewoon in.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Basfeijen schreef:Tsja zo heb ik hem gekocht, was de prijs ook naar. niet helemaal origineel maar wel erg leuk om in te rijden trouwens ook behoorlijk zuinig, rij er zo 1 op 13,5 mee met flink planken. Weet het verbruik niet van een originele BX 16v, maar vind het niet verkeerd
Nou nee, dat haal ik echt niet. Als ik me keurig aan het max hou op de snelweg, haal ik de 1 op 11, maar met veel stadsverkeer erbij zit ik aan de 1 op 8. De oude Franse dame lust best wel een slokje.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
Edith Piaf hield ook van een drankje. Een oude franse dame mag best wat drinken, ze blijft geweldig.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Er is geen bx die zo dorstig is al mijn 16 RS 1 op 5 met 110 op de snelweg.
1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk