Wie weet wat er aan de hand is als de voorremmen piepen wanneer je remt. Ik heb dit sinds 2 weken en het lijkt erop alsof het steeds erger word. De remschijven en blokken zijn vrij nieuw, dat heb ik laats gezien tijdens het balanceren van de voorwielen.
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Sinds de remblokken geen asbest meer mogen bevatten piepen ze sneller. Vaak nadat ze heel heet geweest zijn…
Lekker lopen gumme en hard remme?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ehh wat bedoelen jullie met gummen :
En waar moet ik dat kopervet op smeren, gewoon het wiel loshalen en op de zijkanten van de remblokken het vet smeren :
Ik rem altijd op de motor af door op tijd gas los te laten en terug te schakelen, zodoende hoef ik meestal maar een beetje af te remmen. Dan kunnen ze toch niet heel heet zijn geworden?
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ZX1.4i schreef:Ehh wat bedoelen jullie met gummen :
En waar moet ik dat kopervet op smeren, gewoon het wiel loshalen en op de zijkanten van de remblokken het vet smeren :
Ja op de zijkanten inderdaad. Gumme: heel hard met spinnende banden optrekken en aan het eind van de straat heel hard in de ankers en dat dan een middagje….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Van Dale:
gum·men (onov.ww.)
1 vegen met gum => gommen, stuffen
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Moest het trouwens niet op de achterkant van de blokken zodat de blokken een beetje aan de zuiger blijft plakken? Daar is toch ook rempasta voor?
Ja op de zijkanten inderdaad. Gumme: heel hard met spinnende banden optrekken en aan het eind van de straat heel hard in de ankers en dat dan een middagje….
Thanx voor de tip met het kopervet. Dat gummen lijkt me ook weer niet echt gezond voor de banden
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
ZX1.4i schreef:Ik rem altijd op de motor af door op tijd gas los te laten en terug te schakelen, zodoende hoef ik meestal maar een beetje af te remmen. Dan kunnen ze toch niet heel heet zijn geworden?
Het rempedaal lang en een beetje ingedrukt houden is slechter voor je remmen dan afn en toe even fors in de ankers.
Nieuwe blokjes hebben nog wel eens de neiging om te piepen inderdaad. Kopervet vergeten misschien. Of B-merk voering. Even de boel goed schoonmaken, de kantjes van de voering wat afvijlen, kopervet op glijdende delen en achterkant en dan weer monteren.
Ik heb dus nog nooit aan de remmen gesleuteld. Kun je die remblokken er makkelijk uitnemen :
Edit:
Ik heb even in de Haynes manual gekeken en zie dat de remblokken er vrij makkelijk uitgenomen kunnen worden.
Als ik het goed begrijp dan mag alles met kopervet worden ingesmeerd, behalve de voering, dus het gedeelte wat tegen de rem-schijf aanzit :
Ik heb van de week het rechter voorwiel eraf gehaald, blokjes eruit, scherpe kantjes van de voering afgevijld en ingesmeerd met kopervet. De voering is niet echt van hard materiaal, kantjes afvijlen gaat erg makkelijk.
Wiel erop en bij het aandraaien van de 2e moer met de kruissleutel breekt de kruissleutel. Gewoon met de hand, ik heb er niet eens mijn voet opgezet. De rest maar even aangedraaid met een geleende sleutel van mijn broertje. Linksvoor heb ik nog niets gedaan (het werd donker), maar blijkbaar zat het piepen alleen RV, want nu hoor ik niets meer.
Die afgebroken sleutel had ik al 2 jaar in bezit en dit was de eerste keer dat ik hem gebruikte, prijskaartje zat er nog aan
(iets met quality-tool erop ) .
De volgende dag terug gebracht naar de Karwei zonder bonnetje en met een zielig verhaal dat ik een lekke band had en de ANWB moest laten komen. Ik kreeg gewoon mijn geld terug, geen punt bij Karwei dus, maar ik koop er geen gereedschap meer.
ZX1.4i schreef:bij het aandraaien van de 2e moer met de kruissleutel breekt de kruissleutel.
Die afgebroken sleutel had ik al 2 jaar in bezit en dit was de eerste keer dat ik hem gebruikte, prijskaartje zat er nog aan
(iets met quality-tool erop ) .
Jaja, iets van Kwaliteit Uit Turkmenistan of zo
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
ZX1.4i schreef:Ik heb van de week het rechter voorwiel eraf gehaald, blokjes eruit, scherpe kantjes van de voering afgevijld en ingesmeerd met kopervet. De voering is niet echt van hard materiaal, kantjes afvijlen gaat erg makkelijk.
Wiel erop en bij het aandraaien van de 2e moer met de kruissleutel breekt de kruissleutel. Gewoon met de hand, ik heb er niet eens mijn voet opgezet. De rest maar even aangedraaid met een geleende sleutel van mijn broertje. Linksvoor heb ik nog niets gedaan (het werd donker), maar blijkbaar zat het piepen alleen RV, want nu hoor ik niets meer.
Die afgebroken sleutel had ik al 2 jaar in bezit en dit was de eerste keer dat ik hem gebruikte, prijskaartje zat er nog aan
(iets met quality-tool erop ) .
De volgende dag terug gebracht naar de Karwei zonder bonnetje en met een zielig verhaal dat ik een lekke band had en de ANWB moest laten komen. Ik kreeg gewoon mijn geld terug, geen punt bij Karwei dus, maar ik koop er geen gereedschap meer.
Nooit meer naar karwei gaan ! Doe ik ook niet ! Heb er voor 4,nogwat pleuro een CV-buis gekocht, maar die boog niet, die knikte. Het geld wouden ze niet terug geven dus die buis ligt stof te hangen en ik kom er voor St. Juttemis niet weer !
DAt die buis niet wil buigen: okee, maar dat ik geen geld terug krijg voor de troep die ze verkopen is een heel ander verhaal.
Schijt aan originaliteit.
In een stalen buis ?
Schijt aan originaliteit.
Die gebruikte ik dus ook ...
Schijt aan originaliteit.
ZX-Cruiser schreef:Ok dan is het gewoon foute stuff
Klopt. En dan geen geld terug = permban voor Karwei.
Schijt aan originaliteit.
Inderdaad ik koop alleen bij uiterste nood wat bij Karwei na het drama met die kruissleutel. Ik heb ook nog doppenset liggen, waarvan de ratel stuk is, kan er alleen nog maar moeren mee vastdraaien
Wat die CV buis betreft, het is beter dat dat ding tijdens het buigen is geknakt, anders was die buis vast en zeker een keer gebartsen of doorgerot en dan was het leed veel groter geweest.
Vraag de volgende keer bij zoiets als je je geld niet terug krijgt, om de naam en adres van de leverancier en ga bij hem klagen. Die CV buis lijkt mij toch wel een duidelijk geval van een productie-fout.