1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Even voorstellen VTi 82, lease
Atlas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 11-01-2013

Gepost: 13 januari 2013 11:53 PM

Hoi allemaal, even voorstellen. Ik ben Atlas 40+ jaar oud en rij voor het eerst een Citroen. De Citroen DS3 welteverstaan Smile

Het avontuur begon in mei vorig jaar nadat mijn werkgever mij vroeg om over een nieuwe auto na te gaan denken. Op dat moment reed ik rond in een Leon 1.4 TSI die, qua prestaties, wel beviel. De navigatie e.d. waren hopeloos verouderd met een monochroom scherm die een pijltje weergaf voor rechts of linksaf staan en veel concentratie vergde tijdens het autorijden. De auto die ik privé reed was een Laguna uit 2003 2.0T, maar die ging ook spoedig de deur uit vanwege de kosten die de auto met zich meebracht qua onderhoudskosten.

Na bij de dealer aangekomen te zijn eerst een proefrit gemaakt in de DS4 met de 120PK sterke benzinemotor. Het uiterlijk en interieur bevielen meer dan goed en ook de rij eigenschappen van de auto waren meer dan adequaat. Het trok allemaal niet zo snel op als de Leon, maar de geweldige middenconsole maakte een boel goed.

De dealer raadde ook aan om een proefrit te maken in de C5 Ligne Business, ook de 120PK versie. Hoewel de auto er erg mooi uitziet was de rij ervaring toch een stuk minder. Dit kwam mede door de half automaat en de te lichte motor. Aan de andere kant kon het een gezin met 3 kids wel makkelijk vervoeren.

Eén van mijn eisen was echter dat de auto lekker vlot doortrekt naar de 120 - 140, de top hoeft niet hoog te liggen als het maar op hetzelfde niveau lag als de Seat Leon. Voorts moest de auto een gezin van 5 kunnen vervoeren, ook op vakantie, maar dit zou spoedig veranderen.

Hierna gingen we naar de Opel dealer om een proefrit te maken in een Opel Insignia. Geweldige auto, iets duurder dan de DS4 maar objectief gezien erg aan elkaar gewaagd qua rij eigenschappen. De DS4 reed wel iets comfortabeler. Het uiterlijk en het interieur van de DS4 vond ik echter vele malen beter en mooier. Qua prestaties 0 - 120 kwamen ze beide niet in de buurt van de Leon. Het begon me wel op te vallen dat dat feit me iets minder ging interesseren.

In de tijd die volgde was het niet meer nodig om een gezin van 5 te vervoeren door een relatiebreuk en kwamen de eisen voor een leaseauto ook anders te liggen.

Mijn werk kan ik voor meer dan de helft van de tijd vanuit huis uitvoeren. Een dure leasebak voor de deur werd dan ook een steeds minder aantrekkelijke optie dus de 14% categorie werd wel erg verleidelijk. Voorheen reed mijn partner namelijk naar haar werk met mijn leaseauto aangezien dat gewoon kon en mocht, een duurdere auto was dan geen probleem.

In oktober is dan ook de DS3 besteld, zonder een proefrit te maken. Dit had ik bij de Leon ook niet gedaan. De eis naar de leasemaatschappij was wel dat de tenaamstelling voor 01-01-2013 zou gebeuren, wat ik naar aanleiding van de berichten op dit forum (ik lees al een tijdje mee) een uitdaging vond. De leasemaatschappij zelf vond het geen probleem om de auto tegen het einde van het jaar op naam te stellen.

(Huh, meer dan 6000 karakters niet toegestaan per bericht?, dan gaan we verder in het volgende bericht…)

Profiel  
 
Atlas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 11-01-2013

Gepost: 13 januari 2013 11:54 PM
  [ # 1 ]

In november kreeg ik de voorloper. Een zwart/witte DS3, geen MyWay, normale stoelen en een diesel. Het aantal kilometers wat ik per jaar maak behoeft geen diesel dus de motor was ook anders dan hetgeen ik besteld had. Mijn eerste indruk, wat een bak! Het uiterlijk, interieur, geweldig gewoon. En toen ging ik een stukje rijden… De 1.6 92 pk diesel reed een stuk beter dan ik kon vermoeden als ik de prestaties op papier bekeek ten opzichte van de Leon. Nu moet ik erbij zeggen dat de totaal beleving ook een diepe indruk achterlaat wanneer ik een nieuwe auto rij. Maar zo diep als dit had ik nog niet meegemaakt (Leon, Focus, Golf en meer Duits spul).

De 0 - 100 prestatie werd steeds minder belangrijk, de beleving werd belangrijker. Nu moet ik zeggen dat die ene seconde langzamer op papier niet echt merkbaar was.

Fast forward naar midden december 2012, daar stond ze dan…

- VTi 82
- Bussiness uitvoering (So Chic meen ik)
- Rouge Rubi/Noir Onyx
- Pack Cuir Claudia Mistral/Lama
- Zwarte interieur accenten
- LM velgen

Bij de aflevering stond de DS3 op de metalen wielen, ‘shit, ik had toch LM velgen besteld?’. Die lagen achterin de auto met de zomerbanden eromheen, de metalen velgen die eronder zaten hadden de winterbanden. Nooit geweten dat wij, als bedrijf, de winterbanden service hebben.

Man man, wat een beauty om te zien. De 82PK benzinemotor baarde me echter wel zorgen. Aangezien er geen proefrit is geweest met deze motor maar er wel enige ervaring was met de e-HDI motor van 90PK (of is het 92PK?) had ik toch wel vertrouwen in.

Het interieur was erg goed, vele malen beter dan de Leon die ik had ingelevert. Het geluid van het HiFi pack was erg goed, niet zo goed als thuis maar dan moet er toch wel wat custom geluid ingelegd worden wil dat overtroffen worden. Het genre muziek wat ik luister word zonder probleem lekker diep doorgegeven door de speakers. Het midden en hoog is ook niet al nadrukkelijk aanwezig, iets wat anders heb gehoort in andere auto’s.

De eerste rit, inclusief snelweg, was een verademing. Ik had verwacht dat de 82PK benzinemotor een ramp zou zijn ten opzichte van de diesel die ik als voorloper had. Dat bleek dus ontzettend mee te vallen. Van 0 - 80 kan je normaal mee wanneer je er een minder zuinige rijstijl op na houdt. Boven de 80 worden de prestaties wel minder en duurt het, voor mijn gevoel, langer voordat je op de 120 zit. Wanneer de DS3 in de 4 wordt gehouden gaat het wel aardig overigens maar dan koopt het verbruik wel navenant op.

Het verbruik zit, na een maand, op 15,6 per liter benzine. Dit heeft mede te maken met een meer sportieve sportieve rijstijl dan iets anders. En ja, je kan sportief rijden met deze motor. Mede door het lichte gewicht van de auto komt het aantal PK per ton gunstig uit. Als ik eerlijk ben dan had ik liever de sport uitvoering gehad, maar ja die wordt niet geleverd tegen 14% bijtelling.

De beleving is wat het hem doet met deze auto wat mij betreft. Eigenwijs, mooi model, mooi interieur en pit.

Het nadeel, wat mij betreft, is de leercurve van de electronica. Maar ja, dan moet ik als technisch persoon maar eens de boekjes gaan lezen in plaats van alles zelf willen uitvinden.

Profiel  
 
MarcelB
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 260
Geregistreerd: 09-05-2004

- C4 (2004-heden) e-C4 Shine
- C3 Shine
Gepost: 14 januari 2013 12:05 AM
  [ # 2 ]

Zo een heel verhaal.

Welkom hier en veel plezierige km’s!

Citroën C3 Shine 2019 Zwart
Citroën e-C4 Shine 2021 Zwart

Profiel  
 
Atlas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 11-01-2013

Gepost: 14 januari 2013 12:13 AM
  [ # 3 ]

Ja, inderdaad een heel verhaal geworden. Was niet de bedoeling overigens, maar als ik eenmaal begin te typen houd het maar niet op. Dank je voor de verwelkoming Smile

Profiel  
 
ray78
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 482
Geregistreerd: 02-05-2011

- DS 3 1.6 eHDI airdream so chic
- DS 3 puretech 110 ines de la fressange 1.2 vti
Gepost: 14 januari 2013 08:43 AM
  [ # 4 ]

Atlas,

van harte welkom op dit forum en nog heel veel lees/post/rijplezier toegewenst.

Citroen DS3 eHDI So Chic,Gris alu + noir onyx, select comfort, metallisee bicolore, 3D achterlichten
DS3 1.2vti 110pk puretech Innes de la fressange

Profiel  
 
mads3
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 04-11-2010

- DS 3 1.6 VTI 120 pk So Chic
- DS 3 1.6 THP 156 pk sport chic
- DS 3 racing 207 pk
Gepost: 14 januari 2013 10:11 AM
  [ # 5 ]

Welkom en tot bij Johan(26e) very good

DS3 Racing 230 PK
Friends 208GTI

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 14 januari 2013 03:22 PM
  [ # 6 ]

Leuk en herkenbaar verhaal. Ook ik ben sinds 28 december de trotse bezitter van een DS3 VTi82 Ligne Business. Mijn kleurcombinatie: Hickory/Blanc

Als extra’s heb ik OZ velgen in 17 inch, een achterspoiler (deze moet nog geplaatst worden), extra chroom en de sportstoelen.

Ik heb mijn C5 Tourer uit 2011 bij de dealer achtergelaten, dus dat leek mij een behoorlijke overstap. Ik moet je eerlijk zeggen dat het meevalt en dat ik uiterst tevreden ben. De DS3 rijdt totaal anders. Veel stugger dan de C5. Daar zal de kortere wielbasis en het onderstel debet aan zijn. Drempels die ik voorheen fluitend met 80 a 100 km/u kon nemen, moeten nu met maximaal 60 km/u genomen worden. Voor de rest een heerlijk autootje, waarbij ik qua luxe feitelijk alleen mijn parkeersensoren aan de voorzijde mis.

Enekele foto’s:



Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
MarcelB
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 260
Geregistreerd: 09-05-2004

- C4 (2004-heden) e-C4 Shine
- C3 Shine
Gepost: 14 januari 2013 03:40 PM
  [ # 7 ]

Welkom bij de DS3 Club Jorikl en veel plezierige km’s!

Citroën C3 Shine 2019 Zwart
Citroën e-C4 Shine 2021 Zwart

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 14 januari 2013 10:05 PM
  [ # 8 ]

Ik ben blij zo’n positieve reactie te lezen; wij hebben een SoChic met dezelfde motor gekocht zonder een proefritje te maken (sowieso nog nooit in een DS3 gereden). Ik ben dus erg benieuwd naar de motor die zich hoofdzakelijk in het stadsverkeer zal moeten bewijzen.

Maar het klinkt goed!

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
Atlas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 11-01-2013

Gepost: 15 januari 2013 12:27 AM
  [ # 9 ]

Dank u allen voor de verwelkoming!

@mads3, ik zal er zijn onder voorbehoud van sneeuw, ijzel of andere weer ellende Smile

@Jorikl, de C5 is zonder meer een prachtige auto maar de uitvoering die ik heb gereden had duidelijk een motor die te weinig vermogen had. Het verhaal met het nemen van drempels komt mij erg bekend voor dat kon ik namelijk met de Laguna ook, totdat één van de voorveren door de schotel geschoten was.

@GSPallas, hmm, ik ben ervan overtuigd dat de auto je niet gaat tegenvallen. Wanneer je 7 jaar geleden een auto met 82PK had reed dat als een dwijl. Ik heb ooit nog eens een Ford Focus diesel gehad, de eerste lichting met 90PK en ik kan je vertellen dat de DS3 sneller is qua optrekken, dat zal mede komen door het lage gewicht.

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 15 januari 2013 07:19 AM
  [ # 10 ]

26 jaar geleden kochten wij onze eerste nagelnieuwe auto, na 4 jaar in een Citroen GS Pallas rondgetoerd te hebben. Het was een Peugeot 205XS met 80pk, een GTI-wannabe, voorzien van leuke velgen, sportstoelen en een stoer dashboard. We hebben er bijna 10 jaar goed mee gedaan, sportief, maar toch ook comfortabel.

De aanschaf van deze DS3 brengt ons weer een beetje terug in die tijd…........stoer modelletje, sportstoeltjes, 82pk, 3 deuren, sportief dashboard, ............en (hopelijk) sportieve rijeigenschappen, maar toch ook comfortabel

...........Nog 1 nachtje slapen….........


(en als ik eerlijk ben is de DS3 vergeleken met destijds niet eens zo duur; wij hadden in die tijd hfl. 24.000,- gulden voor die 205 betaald. Enige optie was het schuifdak, voor de rest niets. Ik heb er later nog de een philips autoradio met GTI-boxenset ingezet; kostte ook nog iets van hfl. 2.000,-. Als je dat met de huidge prijzen vergelijkt en je zet de gulden 1 op 1 weg tegen de euro (wat in veel gevallen minstens zo is) en je ziet wat je nu krijgt aan techniek en opties krijgt voor minder dan € 20.000,- dan valt het nog best mee, hoewel het natuurlijk een enorme bak met geld blijft)

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
ernst89
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 13-09-2008

- DS 3 VTI 82 So Chic
Gepost: 15 januari 2013 12:04 PM
  [ # 11 ]

Wij hebben sinds half december een DS3 So Chic VTi 82. We hebben deze auto voor mijn vrouw gekocht omdat ik in haar DS3 E-Hdi ben gaan rijden. En dat heb ik gedaan omdat ik de bijtelling op mijn Volvo V70 zat was.

Over de VTi 82 motor: bij de proefrit in november vond ik het een best wel sportief karretje. Natuurlijk stel je je in op maar 82 pk, maar omdat mijn vrouw veel korte afstanden rijdt vonden we het prima. In verband met de strengere CO2 uitstootnormen per 1 januari hadden we besloten om een DS3 uit voorraad te nemen zodat deze voor 1 januari gekentekend kon worden. Er stonden er in Nederland gelukkig meer dan 300.
We hebben dus een So Chic gevonden in Blanc Banquise, met een Bleu Infini dak. Bleu Infini schijnt een kleur te zijn die bij de DS3 Cabrio geïntroduceerd is. Daarnaast E-MyWay HiFi, blauw leren bekleding en led achterlichten. Wat mij betreft de belangrijkste opties behalve LM-velgen dan. Het is nogal een zoektocht geweest om deze auto te vinden.

Toen we hem kregen en er een tijdje in reden waren dit mijn eerste indrukken: prachtig, prachtig, etc, erg stil en SLOOM.
Sinds mijn vrouw er iets meer dan 1000 kilometer in heeft gereden is de auto wat losser en ie ie helemaal niet sloom meer. Misschien dat mijn eerste indruk over de auto ook te maken had met de emotionele stap om een 180 PK turbo benzine motor achter te laten. Daarnaast was ik op autogebied sowieso erg verwend.
Eindoordeel zover: iedere keer als ik in de VTi 82 stap valt me op hoe stil de auto is. Dus ook bij 130 km/h, of 150. En ik krijg de neiging om de auto teveel toeren te laten maken. Dit is namelijk heel lekker maar niet noodzakelijk. Het verbruik valt dus, alleen als ik erin rij, tegen.

Profiel  
 
Jorikl
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006

- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Gepost: 15 januari 2013 12:12 PM
  [ # 12 ]

Beste Ernst,

Een volledig herkenbaar verhaal. Binnen twee weken had ik de 2000km grens al bereikt en de auto wordt steeds soepeler en sneller. Ik rijd de auto netjes warm en daarna trek ik regelmatig hoog in toeren door. De auto is inderdaad erg stil. Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat een groot deel van de perceptie tussen de oren zit. Grappig genoeg rijd ik vandaag als leenauto in een Peugeot 107 en deze driepitter is in niets te vergelijken met de driepitter uit de DS3. Echt een grote stap voorwaarts in techniek en beleving.

Veel plezierige kilometers!

Citroen ID19P Confort (1966)  Citroën 2cv AZ (1968)  Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006)  Citroën C4 VTS (2006)  Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010)  Citroën DS3 (2012)  Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006)  Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019)  Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 15 januari 2013 12:20 PM
  [ # 13 ]
ernst89 schreef:

...We hebben dus een So Chic gevonden in Blanc Banquise, met een Bleu Infini dak. Bleu Infini schijnt een kleur te zijn die bij de DS3 Cabrio geïntroduceerd is. Daarnaast E-MyWay HiFi, blauw leren bekleding en led achterlichten. Wat mij betreft de belangrijkste opties behalve LM-velgen dan. Het is nogal een zoektocht geweest om deze auto te vinden…

Heb je ook foto’s? Ben erg benieuwd naar Bleu Infini in het echt i.p.v. persfoto’s.

Profiel  
 
ernst89
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 13-09-2008

- DS 3 VTI 82 So Chic
Gepost: 15 januari 2013 12:45 PM
  [ # 14 ]

Hierbij dan even… Foto’s zijn gemaakt met een Windows Phone dus dat staat garant voor matige kwaliteit.
We hoopten een lichtgrijze te kunnen vinden met dit blauwe dak en bekleding en opties maar die was er niet! Dus dan maar een witte.

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 15 januari 2013 02:01 PM
  [ # 15 ]

Mooi hoor, wit met blauw vind ik erg chique! Het blauwe dashboard zou ik in het echt moeten zien.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook