Ik kijk net eens naar de riem die om de hydrauliekpomp heen zit maar dat is een getande riem, en dat terwijl de poelies allemaal glad zijn, Hoort er een dergelijke riem op? of moet dat gewoon een riem zonder tandjes zijn?
De riem is trouwens wel de oorzaak van mijn niet lekker functionerende stuurbekrachtiging. Als het nat weer is slipt de riem, en hij staat goed strak..
( En even tussen neus en lippen door: als iemand nog een tip heeft voor een hoedenplank die telkens naar beneden lazert )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Die riem hoort zeker getand te zijn. Als je goed kijkt zijn het allemaal driehoekjes van rubber op een vlakke band. Dat is om de kunnen scharnieren, en die driehoekjes grijpen in de (vlakke) poelie. Daarom heet het ook een V-riem (V-snaar). Die driehoekjes van rubber zitten als een soort V op dei vlakke rubber band.
Opstellen of vervangen als opstellen niet wil / helpt.
Ja, hoedenplank laten liggen of eruit halen
Test
Thijsvandebles schreef:Die riem hoort zeker getand te zijn. Als je goed kijkt zijn het allemaal driehoekjes van rubber op een vlakke band. Dat is om de kunnen scharnieren, en die driehoekjes grijpen in de (vlakke) poelie. Daarom heet het ook een V-riem (V-snaar). Die driehoekjes van rubber zitten als een soort V op dei vlakke rubber band.
Opstellen of vervangen als opstellen niet wil / helpt.
Ja, hoedenplank laten liggen of eruit halen
Omdar de snaar vd dynamo geen tandjes heeft dachy ik dat het misschien een verkeerde was. Hoe strak moet die riem staan, hij staat nu al flink
strak..
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ja, de riem van je dynamo heeft ribbeltjes! Die poelies ook, en dat past precies in elkaar
Test
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
HD pomp riem is nog het oudere systeem, de gewone V-riem zoals al vermeld.
De Alternator (eventueel Airco) wordt gevoed door een Poly/Multi-V-riem.(allemaal synoniemen).
De laatste heeft als voordeel meer kracht te kunnen overbrengen das zeker nodig is bij een XM ofzo, waar ie Airco, Alternator, HD-pomp enzo tegelijk voed.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Thijsvandebles schreef:Ja, de riem van je dynamo heeft ribbeltjes! Die poelies ook, en dat past precies in elkaar
Klopt ja, en die voedt ook de aircopomp bij mij.
Maar ga van de week wel even een nieuw snaartje halen voor de hydr. pomp want hij rafelt ook een beetje. Ook niet echt de bedoeling.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Thijsvandebles schreef:Ja, de riem van je dynamo heeft ribbeltjes! Die poelies ook, en dat past precies in elkaar
Klopt ja, en die voedt ook de aircopomp bij mij.
Maar ga van de week wel even een nieuw snaartje halen voor de hydr. pomp want hij rafelt ook een beetje. Ook niet echt de bedoeling.
Rafelen is niet goed. Vervangen die handel!!
Test
Thijsvandebles schreef:metro2005 schreef:Thijsvandebles schreef:Ja, de riem van je dynamo heeft ribbeltjes! Die poelies ook, en dat past precies in elkaar
Klopt ja, en die voedt ook de aircopomp bij mij.
Maar ga van de week wel even een nieuw snaartje halen voor de hydr. pomp want hij rafelt ook een beetje. Ook niet echt de bedoeling.Rafelen is niet goed. Vervangen die handel!!
Was ik al van plan denk dat ik dat zaterdag maar direct even doe, dan ga ik ook de koffer weer dicht lassen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
belangrijk bij een v-snaar aandrijving is dat de riem hoog genoeg in de groef van de poelie ligt . op die manier word de de kracht maximaal overgebracht tussen de flanken van de riem en de poelie.
Als de riem diep in de poelie ligt is de snaar slanker geworden en is er minder kracht overbrenging maar treed er extra slip op .
Dus als je riem diep in de poelie ligt ; vervangen (kost 4,50 euro)
Als de riem boven in ligt en je kunt nog spannen ; dan na spannen
(+/- 1cm indrukbaar op het langste part)
Succes
MVG; Eric
Re: Getande riem op een hydropomp?
metro2005 schreef:Ik kijk net eens naar de riem die om de hydrauliekpomp heen zit maar dat is een getande riem, en dat terwijl de poelies allemaal glad zijn, Hoort er een dergelijke riem op? of moet dat gewoon een riem zonder tandjes zijn?
De riem is trouwens wel de oorzaak van mijn niet lekker functionerende stuurbekrachtiging. Als het nat weer is slipt de riem, en hij staat goed strak..
Een getande riem (rillen overdwars) op een gladde poelie is vrij normaal. Een multiriem (allemaal dunne baantjes naast elkaar) op een gladde (V)poelie niet, maar dat past ook niet echt.
Mogelijk is de riem gewoon uitgehard en daarom niet meer goed te spannen.
metro2005 schreef:
( En even tussen neus en lippen door: als iemand nog een tip heeft voor een hoedenplank die telkens naar beneden lazert )
Ja, iets heel erg flauws: de zijplankjes (die 2 aan weerszijden van de hoedenplank) met de ril achter de C-stijl binnenbeplating vandaan trekken. De ril van een paar mm hoog moet je dus in het zicht zien te krijgen. Dat scheelt iets van een centimeter breedte ofzo, en dat kan net genoeg zijn. Je ziet het ook niet/nauwelijks. Je moet dacht ik wel even de clip om de gordel losnemen, en wat doppen en schroeven, om wat bewegingsruimte te maken.
Ich bin ein Breaker
Re: Getande riem op een hydropomp?
metro2005 schreef:De riem is trouwens wel de oorzaak van mijn niet lekker functionerende stuurbekrachtiging. Als het nat weer is slipt de riem, en hij staat goed strak..
Het kan zijn dat die V-Riem tandjes mist (slijtage).
Ik heb dit pas gezien bij een AX, daar slipte de V-riem ook en dat hoorde je duidelijk, maar we zagen het pas toen de riem eraf lag.
Re: Getande riem op een hydropomp?
ZX1.4i schreef:metro2005 schreef:De riem is trouwens wel de oorzaak van mijn niet lekker functionerende stuurbekrachtiging. Als het nat weer is slipt de riem, en hij staat goed strak..
Het kan zijn dat die V-Riem tandjes mist (slijtage).
Ik heb dit pas gezien bij een AX, daar slipte de V-riem ook en dat hoorde je duidelijk, maar we zagen het pas toen de riem eraf lag.
Ik dacht dat dat die hele goedkope riempjes waren, die zonder tandjes.
Ich bin ein Breaker
Ok, gisteren de snaar vervangen maar blijkbaar niet goed! want hij piept nu.
We zijn gisteren met 2 man enorm lang bezig geweest om dat ding te spannen (kostte me bijna een oog ) , uiteindelijk stond ie (naar onze mening) strak genoeg. Maar na een paar km rijden begon de snaar weer te gillen en te piepen elke keer zodra dr hyraulische pomp aansloeg.
Iemand een makkelijke manier om de snaar goed STRAK te spannen?
help ops:
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Dat is vervelend, zeker van dat oog. Maar dat liep dus net goed af…
Snaar van hydropomp spannen is niet moeilijk als je het jezelf makkelijk maakt met het juiste gereedschap. Met een lange koevoet of iets anders met lengte en sterkte om als hefboom te gebruiken om de pomp onder spanning te zetten. Je zult merken dat dat makkelijk gaat, maar waak ervoor dat je hem niet TE strak zet, want dat is slecht voor het lager van de pomp (zelfde verhaal als bij de dynamo) Met zijn 2en is dat makkelijk te doen: 1 houdt de boel onder spanning en de ander draait de boel weer vast. Maar niet elkaar niet de ogen uitsteken, he
Weet je overigens wel zeker dat je het juiste riempje hebt. Ik bedoel dat het qua doorsnee wel overeenkomt met de poelie waar hij in ligt? Als dat niet klopt dan is de grip verre van optimaal en moet je de boel belachelijk strak zetten om nog grip te hebben… Is misschien vergezocht, maar ik dacht er opeens aan.
`verum ipsum factum’
jeroen_m schreef:Dat is vervelend, zeker van dat oog. Maar dat liep dus net goed af…
Snaar van hydropomp spannen is niet moeilijk als je het jezelf makkelijk maakt met het juiste gereedschap. Met een lange koevoet of iets anders met lengte en sterkte om als hefboom te gebruiken om de pomp onder spanning te zetten. Je zult merken dat dat makkelijk gaat, maar waak ervoor dat je hem niet TE strak zet, want dat is slecht voor het lager van de pomp (zelfde verhaal als bij de dynamo) Met zijn 2en is dat makkelijk te doen: 1 houdt de boel onder spanning en de ander draait de boel weer vast. Maar niet elkaar niet de ogen uitsteken, heWeet je overigens wel zeker dat je het juiste riempje hebt. Ik bedoel dat het qua doorsnee wel overeenkomt met de poelie waar hij in ligt? Als dat niet klopt dan is de grip verre van optimaal en moet je de boel belachelijk strak zetten om nog grip te hebben… Is misschien vergezocht, maar ik dacht er opeens aan.
We hebben gisteren al van alles geprobeerd als hefboom maar op de een of andere manier is het niet goed strak te krijgen. Ik duik zo nog maar weer eens even onder de motorkap en probeer het nog maar eens.
En van dat oog: kreeg een ratel op mijn kop gister , kwam op mijn wenkbrauw terecht , bijna in mijn oog dus.
ondankbaar stuk blik is het ook, gister de hele dag aan het klussen geweest eraan, weer stukje gelast en roestvrij gemaakt en riempjes vervangen en dan krijg je dit
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
bij mij kon ik de bek van een steeksleutel 17 of 19 op de lip van de spanrolhouder zetten .
stuur helemaal naar rechts . voorste binnen spatbord plaat verwijderen
dan kun je bij de 2 bouten die de houder vast houden (sw 13)
oplossen en vanaf de bovenkant met de steeksleutel opspannen , +/- 1cm moet je de riem kunnen indrukken op het langste part.
bij mijn 1600 is de riemlengte 790-800 mm .
Maar even voor je begint met een zaklamp kijken of er geen olie of vet op je schijven zit want dan helpt spannen niet en zul je eerst de boel moeten ontvetten en kijken waar dit vandaan komt.
MVG; Eric