1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Doorrijden in de winter.
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 januari 2013 10:49 AM

Nu het snacht lekker stevig vriest ben ik voor het eerst niet zo blij dat ik oldtimer rij.
S’ochtends 15 minuten bezig met ijskrabben buiten en binnen.
Voordeel hiervan is wel dat tegen de tijd dat ik genoeg zie (eigenlijk nog niet maar je moet toch op weg) de wagen van binnen wel niet meer zo koud is.

Maar als je eenmaal gaat rijden beslaat je vooruit weer van binnen en je schoongemaakte spiegels bevriezen weer en je merkt gewoon dat de dame eigenlijk helemaal geen zin heeft om op weg te moeten.
Stuur blijft een lange tijd zwaar gaan, af en toe stotterd de motor ineens maar ook kraakt en piept de dame aan alle kanten nu het zo koud is.
Wat voor extra voorbereiding hebben jullie gedaan of welke hulpmiddelen gebruiken jullie om de start in de ochtend allemaal wat vlotter te laten verlopen.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 14 januari 2013 11:05 AM
  [ # 1 ]

wat erg fijn is, is een klein elektrisch kacheltje die je op een tijdklok aan laat gaan voordat je weg moet. Dan is de auto ontdooit en beslaat dan ook niet meer. Niet vergeten om het verlengsnoer los te koppelen voordat je wegrijdt!!! Wink

Heb je je LHM recentelijk ververst en filters schoongemaakt? Dat scheelt we iets, de stuurbekrachtinging werkt dan vaak iets beter als het koud is.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 januari 2013 11:14 AM
  [ # 2 ]
Wolfman schreef:

S’ochtends 15 minuten bezig met ijskrabben buiten en binnen.
.....Maar als je eenmaal gaat rijden beslaat je vooruit weer van binnen en je schoongemaakte spiegels bevriezen weer….

Dat is niet normaal, ik heb dat bij geen enkele cx gehad. Dat ie van binnen bevriest betekent dus dat ie vochtig is. Ergens komt er dus water naar binnen, iets wat eerst moet onderzoeken.
Verder is het belangrijk dat de thermostaat goed is, anders wordt de motor nooit warm. En geen warme motor = geen warme kachel…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 14 januari 2013 11:33 AM
  [ # 3 ]

Ik heb ook geen problemen in de winter. Je merkt alleen dat de blower erg zijn best moet doen om het raam schoon te krijgen, en inderdaad had ik gisteren dat de stuurbekrachtiging in het begin op de snelweg niet heel erg snelheidsafhankelijk werd (hij was te licht). Na een tijdje werd dat weer normaal. Geen piepjes of kraakjes.

Let op dat je de middelste ventilatieschuif omhoog zet (op het hoofd) en de roosters in de console helemaal dicht zet. Anders krijg je geen maximale luchttoevoer naar de voorruit.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 14 januari 2013 11:39 AM
  [ # 4 ]

Helemaal eens met waterman.
Je hebt lekkagge, lees hij is ergens rot.

De meest voorkomende plaatsen zijn:

Voor de voorstoelen op de bodemplaat.
A stijlen.
Onder de achter raampjes, maar ook die raampjes zelf kunnen door de kit lekken.
Achter de achterbank( dit incombinatie met de achterraampjes)
achterruit.

Lhm is natuurlijk dikker als het koud is, maar hoort het nog wel gewoon te doen hoor.
Eerst maar eens verversen en filters schoon inderdaad.

En slecht lopen hoeft natuurlijk ook niet.

Verder bedenk wel dat de auto hard achteruit gaat in de winter.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 14 januari 2013 11:44 AM
  [ # 5 ]

Ik rij er iedere dag in. (nu even niet want ze is stuk) cry
Dan wordt het iig niet zo vochtig binnen en blijft alles in conditie.
Uitganspunt is natuurlijk wel een goed onderhouden CX.

De eerste minuten levert de kachel weinig warmte maar daarna gaat het prima.
Heeft te maken met de ondermaatse blower die er in zit.
Als ik de temperatuur op vol zet komt er minder lucht op de voorruit.
Dus doe ik de temperatuurschuif iets terug.

Als het vochtig is en blijft zou ik kijken naar de deurrubbers en raamrubbers.
De ontwateringsslang van de ventilatielucht zit wellicht dicht ?
Een schuifdak is natuurlijk ook een bron van vochtigheid.

Is de kachelradiator niet lek ?

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 januari 2013 12:13 PM
  [ # 6 ]

De CX is vochtig van binnen omdat de vloer achter de bestuurdersstoel zijknat geweest is. Maar omdat er zon dikke thermo deken onder licht duurt het heel lang voordat deze echt droog word, Zeker niet met dit weer.
Oorzaak van de natte vloer was een verstopte afvoer in de linkerachterdeur. Hier stond aardig wat water in na de hevige regenbuien van een paar weeken terug. Het water in de deur vond een weg naar binnen en helaas niet naar buiten.

Dit is opgelost nu maar zoals ik al schreef is het tapijt niet een twee drie droog.
Verder heb ik heel lichte lekkage via de kleine zijraampjes rechtsachter.

Rot is de dame absoluut niet! Er mankeerd(de) een hoop aan maar ondanks haar vale uiterlijk is ze in een goede conditie.

Bij mij dame moet ik de middelste handle in het midden zetten om de lucht naar de vooruit te krijgen.
Maar ik heb de rondjes in het dashboard en in het midden wel open staan. Ik zal deze morgen eerst dicht zetten, kijken of dat helpt. En ik zal ook een proberen de kachel niet vol heet te zetten. Kijken of hij in de halve stand meer lucht geeft.

Bedankt voor de tips.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 14 januari 2013 01:24 PM
  [ # 7 ]

Als je auto vochtig is wellicht een idee om alsnog een kacheltje neer te zetten, anders van die vocht bakken met zout werkt ook Smile
Andere tip is zo’n luchthapper op de motorkap monteren, daarmee krijgt de blower turbo krachten, zeker als je op de snelweg zit. Ook met warme tempraturen fijn, mocht je een airco hebben deze ook aanzetten, zorgt voor droge lucht.
Andere tip is je natte jas uittrekken voordat je gaat rijden, vraag ik ook altijd aan mijn passagiers scheelt een hoop.

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 januari 2013 01:29 PM
  [ # 8 ]

Kacheltje is een probleem. De auto staat aan de overkant van de weg.

Misschien moet ik toch maar eens mijn garagebox op gaan ruimen en mijn motor in de tuin parkeren.
De CX past er niet samen met mijn motor in.
Ik denk dat ik geburende de koude maanden de motor maar buiten zet met een zijl erover en de CX lekker binnen zet.

Ppff maar moet ik eerst al die zooi opruimen die ik maanden lang gespaard heb omdat ik te lui was om het gelijk weg te gooien….

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 14 januari 2013 03:10 PM
  [ # 9 ]

Wolfman,

Ik heb niet gezegd dat de hele auto rot is hoor.
Een gat ergens kan al voldoende zijn.

Maar mooi dat de de oorzaak dus weet.

Wat betreft die garage box.
Binnen droogt minder goed dan buiten, tenzij je iets met een kachel met ventilator gaat doen natuurlijk.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Gepost: 14 januari 2013 03:54 PM
  [ # 10 ]

Die oude types kachel (blower + huis) zijn niet zo goed als die nieuwere dus wat dat betreft is de warmte uit de roosters bij koud weer toch altijd pover in vergelijking tot de types na 1979.

Los daarvan zou ik inderdaad de thermostaat sowieso checken en de achterbank eruit bonjouren en die mat achterin totaal verwijderen en binnen te drogen leggen. Zelfs die dikke viltlaag eronder eraf bikken, zodat je semi-kaal metaal hebt. Want op anders zal het nog lang duren eer de auto van binnen droog is.

Andere tip: leg een mat over de voorruit (zo’n aluminium ding, kost € 3,50 ofzo)  dat scheelt je al een hele voorruit krabben. Werkt perfect!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 januari 2013 03:58 PM
  [ # 11 ]

Je hebt hier een goed punt Leo.
Er zit inderdaad niet anders op dan de mat te verwijderen. Ik geloof niet dat die mat deze winter nog droog word.
En zolang de natte mat er in ligt blijft de auto bevriezen vanbinnen.

Ok weer een klusje voor een koude winteravond….bbrr

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 januari 2013 04:01 PM
  [ # 12 ]

Ik had in mijn 76er geen problemen meer nadat ik de papieren slangen achter het dash allemaal had vast getaped. Als er ergens 1 los zit ( die naar he ronde blaasgat bij de passagiesdeur bij mij) dan blaast alle lucht daar uit ipv op je voorruit.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 januari 2013 04:09 PM
  [ # 13 ]

Die in het handschoenenkastje lag ook los. Die heb ik er weer opgeshoven.
En uit de linkerkant komt aardig wat (zeer koude) lucht, dus die zal nog wel goed vast zitten.

Klopt het dat de twee rondjes links en rechts niet verwarmd worden?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 januari 2013 04:11 PM
  [ # 14 ]

ja dat klopt dacht ik…Pak je instructie boekje erbij!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1061
Geregistreerd: 27-11-2007

- CX 2400 Pallas
Gepost: 14 januari 2013 04:13 PM
  [ # 15 ]

ehhh heb ik niet….. red face


Edit, inmiddels gevonden on the net!

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook