Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Ik verwacht dat de toevoeging in de LHM gaat, maar naar de hoeveelheid ben ik ook wel benieuwd; mijn BX
krijgt over 2 weken weer LHM, rijd nu met spoelolie rond, en zo’n toevoeging lijkt me wel wat…..
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 28-06-2011
- CX 25GTi
- ID/DS ID 19 B
- BX GTi
Het zijn tubes van 150 cc? (Of 250cc?) Weet ik zo niet. Vraag eens rond bij je garage of bestel hem via classiccitroen.com. er gaat 1 tube in het systeem. En ik vul dit nooit aan, niet anders dan met lhm van total. Tot het er na 2 a 3 jaar uit gaat. Dit vervangen doe ik op basis van gebruik. Mijn zomerauto’s rijden nog geen 5dkm. Dan bepaal ik de vervanging meer op basis van de kleur. Als de fluoriserende kleur vervaagt is het verzadigd met vuil.
Gewoon doen is al gek genoeg. Maar gek doen is ook heel erg gewoon voor mij.
En welk verschil merk je na het toevoegen aan LHM?
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 28-06-2011
- CX 25GTi
- ID/DS ID 19 B
- BX GTi
De auto wordt soepeler. Reageert beter op korte hobbels
Gewoon doen is al gek genoeg. Maar gek doen is ook heel erg gewoon voor mij.
anton160 schreef:Slick 50. En ja die aut. transmissie toev. van forte gaat in al mijn auto’s en die van mijn kennissen ook.
Slick 50 is niet hetzelfde als Fin 25, maar wel op “Teflon” basis ( polytetrafluorethyleen).
Teflon is een beschermde naam van DuPont en Fin 25 is de enige die deze stof bij DuPont betrekt.
Andere bedrijven zoals Slick 50 gebruiken de stofnaam PTFE.
Slick 50 had een goede marketing en is daarom in het verleden veel verkocht.
Was ook vrijwel overal verkrijgbaar, bijv. bij Halfords.
Fin 25 moest je toevallig tegenkomen, er werd weinig reclame voor gemaakt.
Lang geleden heb ik op een beurs in de jaren ‘80 wel eens voorbeelden gezien van deze toevoegingen in een reageerbuis.
Fin 25 bleef goed gemengd en o.a. Slick 50 zakte uit.
La Leo had dit ook al gemeld bij Slick 50:
Slick 50 is dus wél van die meuk die een kwal vormt, net zoals Xado, ook grote troep. Wellicht was er zoiets al eerder in gedaan door een vorige eigenaar? Dat spul gaat namelijk nooit meer weg.
Ik kan me zo voorstellen dat zo’n kwal na langere stilstand het één en ander verstopt als het wordt opgezogen door de oliepomp…
De basis is kennelijk hetzelfde, maar er zit kennelijk toch verschil in de producten door bepaalde hulpstoffen.
Ik heb zelf nooit nadelige gevolgen van Fin 25 gehad, wel wat brandstofbesparing. Het is alleen te duur geworden, daarom gebruik ik het niet meer.
Of het zinvol is in de LHM betwijfel ik. (imho)
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
O.K, Nu weet ik dat ik die toevoeging er in wil, maar hoe? (Laat alles aan het veersysteem doen )
Auto in de laagste stand, motor uit, de dop met het slangetje er aan van het reservoir halen, tube er in spuiten, dop er weer op, motor starten en de auto in de hoogste en daarna in de laagste stand zetten en dan is het goed?
Voor de volledigheid, ik heb een BX.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Waarom niet gewoon via de dop waarmee je LHM aanvult?
Ik denk dat het beter is om het al te mengen voordat het je tankje ingaat, dan heb je een wat homogener gemengde vloeistof.
Het mengt denk ik minder goed dan in een motorblok.
Met name in de veercilinders en remmen is de circulatie denk ik niet zo groot.
Dus ik zou ook de remmen even “ontluchten”
En een paar keer in hoogste en laagste veerstand zetten.
Ik ben benieuwd of je er wat van merkt!
Wat ga je er nou indoen? TSL?
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
break23m schreef:Waarom niet gewoon via de dop waarmee je LHM aanvult?
Dat is toch die dop met dat dunne slangetje er op?
@Hans, ik wilde dat spul van Forte toevoegen, maar ik laat de LHM vervangen bij de garage, en om hun nou te vragen of zij dat spul willen toevoegen vind ik ook zo iets…...
Maar als het niet/nauwelijks mengt als ik het gewoon in het reservoir kieper, kan ik het net zo goed niet doen
Nou ja, ik weet dus eigenlijk niet wat er gebeurt.
De HD pomp laat het waarschijnlijk wel goed mengen in het tankje, maar in de rest van het systeem is de circulatie volgens mij niet zo groot. Uiteindelijk komt het misschien toch wel voldoende in de veercilinders.
Persoonlijk heb ik wel mijn twijfels over het nut van toevoegingen in de LHM, maar ik heb er zelf geen ervaring mee…
Als het geen kwaad kan wat betreft rubbers en zo kost het hooguit een paar tientjes in de 3 jaar…
En ik denk dat je de garage best kan vragen om het er in te doen, ook al zullen ze wel een een beetje raar opkijken.
De garantie is toch al verlopen…
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Na wat gezoek dit gevonden:
“Rocknroll” schreef eind 2012 op het autoweek forum dit:
Voor we helemaal op hol slaan… TSL is gewoon een Chloorparaffine product, een soort snijolie. Als je de samenstelling kent dan zul je ontdekken dat het onder de merknaam TSL voor veel te veel geld over de toonbank gaat. Er worden duizenden procenten winst gemaakt!
Het is een goedje dat in de jaren 30 van de vorige eeuw al is uitgevonden en vond al snel een toepassing in tandwielbakken door de enorme drukbestendigheid. Op beurzen en dergelijke zie je het dan ook vaak gedemonstreerd worden met een zgn. Timken machine en levert daarop een zeer overtuigende demo!
In de jaren 50 kwam men er echter achter dat het vanaf een bepaalde temperatuur afbreekt en in combinatie met water/vocht een zeer corrosief zuur vormt die vooral legeringen met koper aantast (denk aan gesinterde glijlagers!) De temperatuur waarbij dit proces begint is ongeveer 120 graden celsius. Dan denken veel mensen zo heet wordt mijn motorolie en versnellingsbak olie nooit! Ik zie mensen hier boven helemaal nat gaan trouwens door te beweren dat een open fietsketting en motorolie een vergelijkbare situatie voorstellen!!eye popping smiley Ehm…NEE!
Locaal ontstaan zelfs in een versnellingsbak wel degelijk dit soort temperaturen en alle metalen worden door de zuren die ontstaan in meerdere of mindere mate aangetast. In een motor zelf lopen locaal de temperaturen zeker hoger op. Mensen maken vaak de vergissing door van de gemiddelde temperatuur uit te gaan, maar gaan voorbij aan het feit dat die temperatuur ontstaat door 90% olie die enkel als koeling dient en ongemoeid blijft en olie die zeker in geval van een goed heet gelopen turbo tot vele honderden graden kan oplopen! Dat zijn zgn hot spots, die zijn vaak maar heel klein, maar zorgen met een standaard olie ook al voor de uiteindelijke vervuilingen die het op den duur zwart kleuren en op moleculair niveau aantasten.
De samenstelling van TSL bevat ook nog een alkalische calcium sulfaat verbinding die gedurende een bepaalde periode werkzaam is om de zuurgraad te compenseren, maar dit werkt als een soort tijdbom.
Laat je dus niet zomaar misleiden, het is niet zomaar een slecht product, maar voor een toepassing als motorolie onnodig en riskant. Je geld is sowieso beter besteed aan gewoon goede olie, of als je er dan toch persé aan wil kun je het veel goedkoper aanschaffen als snijolie (al voor 2 euro de halve liter!)
Bedenk je ook dat er geen enkele API of SAE goedkeuring op is afgegeven (ondanks dat het wel degelijk is getest!) voor gebruik in motorolie!! Dat moet toch belletjes doen rinkelen!’ Die doen met testen nét iets meer dan enkel een testje op een Timken machine!
En voor de nog steeds ongelovige die gaan smijten met raceteams, parijs dakar verhalen. Ja, ze gebruiken het in de race sport, maar bedenk je dan ook dat die apparaten sowieso niet gemaakt zijn op duurzaamheid, maar korte prestatie! En daarin is het inderdaad een zeer goed te gebruiken middel!
En voor een fietsketting, want die wordt zeker niet te heet!
Bronnen:
http://www.opieoils.co.uk
http://www.bobistheoilguy.com
http://www.kia-forums.com
En een PSje die verder los van de prestaties staat, zoals in de eerste link te lezen is komen er zeer kankerverwekkende stoffen in je olie en in je uitlaatgassen vrij. Voor wie niet weet wat fosgeen gas is, dit is een van de meest giftige stoffen die er bestaan. Komt ook vrij bij verbranding van remmenreiniger!
[www.brewracingframes.com]
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Fijn dat er iemand de moeite heeft genomen om voor ons alle een passend antwoordt te vinden
Ps. ,jij weet niet hoe hard ik kan fietsen
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met dank aan waterman.!!
Koop dus gerust snijolie en smeer je ketting ermee.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kortom, leuk verhaaltje dat TSL (ik denk vooral dat ze een paar geweldige vertegenwoordigers in dienst hebben) maar met bovenstaande verhaal is de mythe wel ontkracht én gelijk bewezen én verklaart waarom mijn versnellingsbak vol met roest zat na het gebruik van TSL. Wees gewaarschuwd…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
de opvolger van TSL?: http://www.ditoil.nl/home/
lees vooral het produktblad
CX GTi Turbo 2 - All Black