Zit nogal te tobben met een nieuwe distributieriem, CX 25d break, de distributie riem was kapot en cilinderkop ligt eraf, gelijk alle riemen en even de kleppen eruit na 3 ton.
Als ik de 1e zuiger in BDP zet(met meetklok)staat mijn krukas niet op de merktekens bij het vliegwiel, dit merkteken is voor het BDP de zuiger staat ongeveer 5mm lager.
Wat moet ik aanhouden? Ik doe er wat foto’s bij van de merktekens met de riem op de witte strepen.
Wie weet het !?
Dat weet ik zo niet meer, maar als je dit zo monteert gaat het niet lang denk ik.
Volgens mij lekt de krukas keering, en die roest op de tanwielen kun je het beste ook even weghalen.
Ik heb het ook wel eens meegemaakt, en toen ben ik er met het olving boekje uitgekomen.
Knutselze!
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Wesphoto: jouw vraag is recentelijk elders ook al aan bod geweest hier!
Kijk dus even in dit topic: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/219355/#1680766
Edit: met dus hierbij als opmerking mijn latere correctie dat die foto NIET de situatie “#1 in BDP” voorstelt, omdat dit een onduidelijke positie oplevert van de merktekens. Zie dus even het hele topic voor alle info!
Succes!!
P.s. Bij twijfel inderdaad ALTIJD ook de keerringen vervangen, zoals Erik al opmerkte.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Klopt, de keerring zijn aan vervanging toe, lijkt overigens erger dan het is, maar ze gaan er nieuw in.
Ik heb de beroemde vraagbaak, echter deze spreekt over de krukas op BDP zetten (cil 1 tuimelen) en het vliegwiel op de merktekens, bij mij is het een of het ander, want ze vallen niet samen.
Overigens wordt de Lucas diesel pomp in het geheel niet benoemd in deze boekjes.
De foto in het eerdere topic is erg duidelijk, maar als ik mijn krukas in die positie zet(streep to het boutje onderin) staat mijn krukas wederom niet op bdp…
Wellicht ben ik kritisch, maar BDP is BDP , niet om en nabij enkele milimeters.
En kan je het bij een diesel veelal maar 1x fout doen
Is het mogelijk het vliegwiel verkeerd te monteren, zodat de vliegwiel tekens niet kloppen ? het scheelt ongeveer 25 graden.
Dan weet ik tenminste dat ik dit merkteken kan negeren en vanuit mijn meetklokje kan werken.
grt

Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Moet dat merkteken op het vliegwiel niet tegenover dat ronde busje staan zoals op de foto te zien is. Je hebt hem nu volgens mij tegenover de rand van het ‘kijkluikje’. Dat scheelt namelijk twee of drei tanden aan de distributiezijde en wellicht dus ook of je zuiger wel en niet in BDP staat.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Of dat vliegwiel er anders op kan weet ik zo niet, maar ik kan wel even kijken of ik ergens een los heb.
Sowieso hoeveel bouten er in zitten, kun je wel uitrekenen hoeveel een gat verkeerd scheelt.
Ik kan me echt niet meer herinneren dat ik naar het merkteken op het vliegwiel heb gekeken, dus volgens mij hoeft dat ook niet.
Probleem met een lekkende keerring is dat riemen in olie oplossen.
Ik ging er een beetje van uit dat dat de oorzaak van de gebroken riem is.
die pomp heb je neem ik aan nog wel op tijd met de nokkenas?, dat riempje breekt niet zo snel.
Oja, waarschijnlijk ten overvloede,maar controleer eerst met de hand of alles vrijloopt voordat je gaat starten!
En ik neem aan dat je ook de stoterstangen hebt bekeken?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
wesphoto schreef:De foto in het eerdere topic is erg duidelijk, maar als ik mijn krukas in die positie zet(streep to het boutje onderin) staat mijn krukas wederom niet op bdp…
Wellicht ben ik kritisch, maar BDP is BDP , niet om en nabij enkele milimeters.
Jaaaaa… daar om schreef ik ook:
La Léo schreef:
Edit: met dus hierbij als opmerking mijn latere correctie dat die foto NIET de situatie “#1 in BDP” voorstelt, omdat dit een onduidelijke positie oplevert van de merktekens. Zie dus even het hele topic voor alle info!
Kijk, BDP boeit niet als je hem gewoon zo zet als op die foto. Die merktekens komen in BDP op een onduidelijk af te lezen punt, vandaar.
Je mag van mij ook met BDP werken, maar ik heb van verschillende kanten gehoord dat dat dus lastig is en bovendien in sommige boekjes verkeerd staat. Dus doe ik het zoals op die foto.
Maar goed, ieder zijn methode…
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
8 bouten en kan er niet anders op

Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Idd 8 bouten en een paspen dus kan er niet anders op. De laatste keer dat ik het heb gedaan is vliegwiel op merkteken, zoals ik hierboven noemde (dat is BDP) dan nokkenas met merkteken tegenover het boutje en dan zou het van nokkenaspoulie tot krukaspoulie 35 tanden op de riem moeten zijn als die op spanning staat.
En idd, als alles gemonteerd is, dus kop en tuimelaars e.d. kijken of ze vrij loopt. Heb een keer in alle haast die laatste stap overgeslagen bij een motorfiets. Dat was dus meteen weer einde oefening.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Je gaat het redden, succes!
hallo allemaal,
Ik heb het nu volgens de foto van La leo gedaan, en dan klopt het precies, enige dat ik nog niet weet is of op dit schema het spietje van de as van de dieselpomp op 2 uur of 7 uur staat, als iemand dat weet ben ik NOG gelukkiger….
groet eddy
Ik weet het niet, maar als er niemand anders is die dat weet wil ik morgenavond wel even kapjes losschroeven.

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Cxj weet het toch,die heeft het net voor de kerstdagen ook zijn distributie vervangen.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Die was de timinig niet kwijt denk ik
Edit normaal breekt dat riempje niet, en kun je het gewoon aftekenen, komt altijd goed dan