BX komt langzaam omhoog en geeft ‘stop’-indicatie onder het rijden
dickwelfing
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006

- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gepost: 15 januari 2013 02:57 PM

Hallo,

Mijn BX 1.8 TRD Turbo uit 1989 komt zeer traag omhoog en laat soms onder het rijden het lampje STOP oplichten. Soms zelf onder het rijden op de snelweg. Ik heb ontdekt dat als ik dan het gas en de koppeling loslaat en de motor stationair gaat draaien, het lampje dan uitgaat. Ik laat dan de koppeling en gas weer opkomen en ik rijd weer verder op de snelweg. Twee kilometer verder hetzelfde verhaal. Dit weekend een uur op de snelweg geweest en ik moest dit tien keer doen. Terugreis heeft het lampje helemaal niet gebrand. Ook komt de wagen dus erg traag omhoog. Nu ik toch moet krabben niet zo erg, maar straks erg vervelend als je minuten moet wachten. Gas bijgeven wou wel eens helpen (ging ‘ie sneller omhoog), maar dat helpt nu ook niet meer.

Wie heeft een idee? Ik denk zelf aan de HD-pomp. Ik heb deze een half jaar geleden vervangen (de oude deed niks meer: geen vering stuurbekrachtiging en remmen, levensgevaarlijk…). De pomp die ik toen gemonteerd heb zit er nu een half jaar op en kwam van een BX met aardig wat km’s op de teller. Niet al te nieuw meer. Maar ja, ik heb er een half jaar mee gereden.

Als het de HD-pomp is: zijn er verschillende types voor een BX en hoe kom ik aan een goeie?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Hartelijke groet,
Dick Welfing (Kampen)

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 15 januari 2013 03:07 PM
  [ # 1 ]

De problemen lijken op wat mijn BX doet. Ik heb zelf tijdens het rijden nog geen waarschuwingslampjes zien branden, maar na het starten wel en gas bijgeven helpt nog steeds (ook komt hij dan wel goed omhoog). Het probleem bij de mijne doet zich alleen aan de voorkant voor; de achterkant komt gelijkmatig en snel omhoog. De oorzaak ligt bij mij aan veerpoten met een lek binnenin, waardoor er veel retour gaat. Hierdoor kan de pomp de druk niet opbouwen.

Als je na het starten de BX in de hoogste stand zet en daarna laat zakken, gaat ze dan wel mooi omhoog en weer rustig naar beneden?
Zou jouw probleem misschien ook bij de veerpoten kunnen liggen?

Een kapotte HD-pomp? Ik dacht dat die dingen bijkans onverwoestbaar waren…

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 15 januari 2013 03:12 PM
  [ # 2 ]

Ik neem aan dat de LHM op peil is (gemeten in de hoogste stand, en even gekeken of het vlottertje niet vast zit in de volle stand), en dat de veerbollen allemaal goed op druk zijn, met name de voorraadbol?

En ik weet niet of je stuurbekrachtiging hebt, maar hoe werkt die?

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 15 januari 2013 03:17 PM
  [ # 3 ]

Twee andere opties: vervuild systeem (LHM verversen en goed spoelen) of een enorme inwendige lekkage, bijvoorbeeld bij de veiligheidsklep. Versleten hydraulische onderdelen kunnen ook deze klachten veroorzaken, zoals een slecht stuurhuis of versleten veercylinders.

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 15 januari 2013 03:34 PM
  [ # 4 ]

Oh, ik begreep eigenlijk dat de LHM nagenoeg uitgesloten was als oorzaak, aangezien een half jaar geleden de HD-pomp al vervangen is en ik aanneem dat je de afgetapte LHM niet teruggegoten hebt in het systeem…

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 15 januari 2013 04:25 PM
  [ # 5 ]

Je hoeft de LHM niet af te tappen om de pomp te vervangen.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
PieterSanders
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012

- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gepost: 15 januari 2013 04:42 PM
  [ # 6 ]

Hoeft niet, maar als je toch bezig bent om een kapotte pomp te vervangen, dan lijkt het me net zo handig om de LHM ook meteen te vervangen. Maar toegegeven, het was een aanname mijnerzijds dat de LHM een half jaar geleden vervangen is…

Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 15 januari 2013 06:15 PM
  [ # 7 ]

Bekijk ook de toestand van de zeef in de aanzuigleiding van je pomp een keer !

Dan LHM niveau controleren , en als derde verdachte de hoofveerbol .


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
dickwelfing
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006

- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gepost: 15 januari 2013 06:34 PM
  [ # 8 ]

Bedankt voor jullie reacties.
- LHM-olie is vervangen met dat ik de pomp heb vervangen.
- Het aanzuigfilter was ook schoon (kan ik nog ‘es ff controleren).
- De hoofdveerbol heb ik paar maanden geleden vervangen en toen ook direct maar ontlucht.
- LHM-niveau is oké; gemeten op de hoogste stand (vlotter zit niet vast).

Jullie reacties doorlezend komt het volgende bij mij boven:
1.) BX zakt achter erg snel in (na 30 minuten ligt de auto achter op de grond: misschien daarom iets met de achterste veerpoten? Veel retourlek waardoor de pomp geen druk kan opbouwen? Hoe test ik dat het echt aan de veerpoten ligt?
2.) Waar zit de veiligheidsklep? Hoe controleer ik de correcte (afdichtende) werking?
3.) Het stuurhuis is volgens mij ook niet al te best. De stuurbekrachtiging valt wel eens uit…: erg spannend effect in het bochtenwerk… kan het hier ook aan liggen?

Nou, ik hoor het wel weer.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 15 januari 2013 06:39 PM
  [ # 9 ]

Je zou ook eens de retourslangetjes los kunnen trekken bij het vat met lopende motor. Als er op een gegeven moment een slangetje is met een hoge retourstroom, is het alleen maar een kwestie van uitzoeken waarvan dat retourslangetje is. Er zwerft ergens een overzicht rond met waarvan welk slangetje is, dus dat zou zo gevonden moeten zijn.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 15 januari 2013 07:24 PM
  [ # 10 ]

Ik maak op uit de posts dat deze BX stuurbekrachtiging heeft. Naar mijn weten zit de stuurbekrachtiging aangesloten op de debietregelaar, die voor de HD regelaar hangt. Als ik hoor dat de stuurbekrachtiging zelf al hapert, zou ik in het stuk *voor* de HD regelaar gaan kijken, dus de 5e bol en veiligheigdklep en dergelijke zouden hier niet veel mee te maken moeten hebben.

Voor de hydrauliekgoeroes: kan het zijn dat er een scheurtje in de slang naar de HD pomp zit bij deze BX? Dan kan het zijn dat de pomp af en toe droog loopt..

Antwoord op je drie vragen:
1. Een snel inzakkende kont van de BX is heel normaal. Ik denk dat het gros van de BXen binnen no-time met de kont op de grond ligt.

2. Die veiligheidsklep zorgt ervoor dat bij wegvallen van de druk (gesprongen riem bijvoorbeeld), de auto niet als een baksteen op de grond valt, en hij zorgt ervoor dat de remwerking van de achterremmen tijdelijk blijft behouden. Het hydraulisch systeem zal de resterende druk op de achteras gebruiken als nood-rem-druk. Ik heb eigenlijk geen idee hoe je de werking van de veiligheidsklep kan testen. In de vraagbaak staat overigens een schematische weergave van het hydraulisch systeem.

3. Ik had ook het probleem van soms niet werkende stuurbekrachting. Miraculeus genoeg is dat nu opgelost. Hierboven staat het verhaal over de debietregelaar. De stuurbekrachtiging is het hydraulisch component dat de meeste druk vraagt, en het eerste in het systeem aanwezig is. Als die hapert, kan het inderdaad zijn dat het stuurhuis versleten is, of dat de pomp aan z’n einde is, of dat een van de dikke slangen ergens lekt. Let wel: het is een aanzuigend systeem. Als de dikke slang van het vat ergens valse lucht aanzuigt, zal er geen LHM lekkage zichtbaar zijn, maar zal er wel lucht in je systeem komen.

Mijn BX heeft de neiging om te gaan ‘janken’ met dit weer, vooral als ik bij stationair draaiende motor aan het stuur draai, vraagt de hydrauliek zo veel druk dat mijn pomp gaat slippen. Resultaat is overigens een niet werkende stuurbekrachtiging. Kwestie van de riem wat strakker spannen.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
BX 1.4 TE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 86
Geregistreerd: 04-02-2011

Gepost: 15 januari 2013 07:33 PM
  [ # 11 ]

Volgens mij moet dan de riem van de pomp strakker worden gezet. Sowieso moet die riem erg strak staan.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 januari 2013 10:25 PM
  [ # 12 ]
dickwelfing schreef:

- De hoofdveerbol heb ik paar maanden geleden vervangen en toen ook direct maar ontlucht.

Dat klinkt alsof je de bol ontlucht hebt…
Je hebt toch hopelijk niet het dopje op de bol losgedraaid?

Profiel  
 
dickwelfing
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 29-03-2006

- Visa 14 TRS
- LN/LNA LN 0.6
- LN/LNA LNA 11E (Canelle)
- Xsara 1.4I Break
Gepost: 15 januari 2013 11:11 PM
  [ # 13 ]
H@ns schreef:
dickwelfing schreef:

- De hoofdveerbol heb ik paar maanden geleden vervangen en toen ook direct maar ontlucht.

Dat klinkt alsof je de bol ontlucht hebt…
Je hebt toch hopelijk niet het dopje op de bol losgedraaid?


Nee, nee: het boutje wat er vlak bij zit.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 15 januari 2013 11:55 PM
  [ # 14 ]
Hilko16TZI schreef:

Twee andere opties: vervuild systeem (LHM verversen en goed spoelen) of een enorme inwendige lekkage, bijvoorbeeld bij de veiligheidsklep. Versleten hydraulische onderdelen kunnen ook deze klachten veroorzaken, zoals een slecht stuurhuis of versleten veercylinders.

Vermond heeft een keer zijn remservo vervangen en toen bleef ie ook veel langer op druk.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/190154/P435/#1666304

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook