hoog verbruik, verhoogd stationair toerental 1.4i
ericitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 16 januari 2013 04:49 PM

rijd sinds een week met een 1.4i break, heerlijke auto. Het valt echter op dat het verbruik vrij hoog is (~ 1:10, misschien zelfs slechter) t is me opgevallen dat t stationair toerental vrij hoog is, ik schat ca 1100/1200 toeren (kan niet precies zien, geen toerenteller) Heb gasklephuis + stappenmotor gereinigd + reset gedaan (accu los), helpt niet. Als ik groene temp sensor lostrek, gaat toerental omhoog (schat 1700/1800 tpm). Gasklepsensor visueel gecontroleerd, ziet er goed uit. Wil nu sensoren testen (lambda, temperatuur, toerental/bdp) Kan iemand mij deze sensoren even lenen om uit te vinden welke evt. defect is? Je krijgt ze na uitproberen uiteraard weer terug of ik neem ze van je over. Wil ook nog een andere stappenmotor proberen. Kan iemand helpen? liefst omg. Harderwijk

Groet, Eric van der Laan

Profiel  

beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1825

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 16 januari 2013 09:08 PM
  [ # 1 ]

eric, niemand heeft eventjes die dingen, even extra liggen, de sensoren kan je met een ohm-meter controleren, je moet alleen even de waardes weten, zijn vaak in 3 facen, bij 20C,...ohm.  bij 55C….ohm.  bij 90C,...ohm, even zoeken naar een vraagbaak, of is er iemand hier die deze gegevens heeft?

Profiel  

michel21
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 17 januari 2013 12:37 AM
  [ # 2 ]

Je heb de groene water sensor kapot die regeld de stappenmotor
dat durf ik bijn met 100% zekerheid te vertellen.

Profiel  

ericitroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2

Gepost: 29 januari 2013 11:46 AM
  [ # 3 ]

voor de volgers:
heb inmiddels van de sloop het nodige verwisseld telkens met reset door accu loskoppelen:
- gasklephuis + stppnmtr schoon gemaakt - geen merkbaar verschil
- gasklepsensor - geen merkbaar verschil
- stappenmotor - geen merkbaar verschil
- temperatuursensor - geen merkbaar verschil
- lambdasonde - geen direct merkbaar verschil
Échter met alle onderdelen vervangen, en nogmaals een reset, lijkt de stationairloop nu beter en zakt sneller na koude start. Verbruik moet ik nog meemaken, eerst weer een tank leegrijden. Tot nu toe was t minimaal 1:10, niet wat je verwacht van een 1.4i

Profiel  

Pieter Stegers
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29

- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Gepost: 04 februari 2013 05:54 PM
  [ # 4 ]

Mijn 1,6i heeft altijd een stationair toerental van ongeveer 1050. En toch een verbruik van ongeveer 1:16. Dus dat heeft niet zo veel met elkaar te maken wellicht.

Veel korte stukjes, verbruik je veel, dat doet de mijne ook dan, maar dat is met alle auto’s het geval.

Wellicht laten uitlezen en kijken of er dan iets geks gevonden wordt.

Sputtert hij niet bij stationair? Dat kan namelijk nog wel eens wijzen op niet goed afgestelde ontsteking, dat kost je zeker brandstof.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook