Ik heb zojuist 4 nieuwe (geen 2e handse, Harm ) bougies in m’n BXje gepropt, aangezien ik er vandaag (al) achter kwam dat je ze normaal 1x per jaar moet vervangen. Deze bougies zitten er al in sinds ik de BX heb gekocht, dd 27-11-04. Ik heb dus zo een vermoeden dat ze iets ouder dan een jaar zijn (jaar of 2 / 3). Maargoed… Ik heb even wat fotootjes gemaakt van de oude bougies, met de vraag of dit goed is (hoe ze er dus uitzien).
Ze zijn dus een tikkeltje wit bij het gebogen deel (waarvan ik zeker weet dat het een naam heeft, maar die weet ik dus niet), en een beetje zwart bij de rand. Dat zwart is overigens roet.
Wit duidt toch op een te rijk brandstofmengel, of zit ik daar nou fout mee?
http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark_plugs_catalog.html
ik zie wel dat de afstand bij alle boegies niet meer hetzelfde is dus ze waren wel om te vervangen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Welk type bougie’s heb jerin gestopt? dezelfde als die je al had?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
en voor mensen die geen engels kunnen is er ook een nederlandse site die de kleur van de bougies mooi weer geeft :
Klikkerdeklik
Tom Duckpower schreef:en voor mensen die geen engels kunnen is er ook een nederlandse site die de kleur van de bougies mooi weer geeft :
Klikkerdeklik
maar het zijn er maar 12
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Simpele Ziel schreef:Welk type bougie’s heb jerin gestopt? dezelfde als die je al had?
Nee, ik was naar de automaterialenzaak gegaan en heb gewoon NGK bougies voor een BX 16TZI gekocht. Het typenummer is hetzelfde, afgezien van de laatste letter. Op de oude staat een Y op de nieuwe een R (dacht ik).
Re: vraagje over bougietjes
deur63 schreef:Ik heb zojuist 4 nieuwe (geen 2e handse, Harm ) bougies in m’n BXje gepropt, aangezien ik er vandaag (al) achter kwam dat je ze normaal 1x per jaar moet vervangen. Deze bougies zitten er al in sinds ik de BX heb gekocht, dd 27-11-04. Ik heb dus zo een vermoeden dat ze iets ouder dan een jaar zijn (jaar of 2 / 3). Maargoed… Ik heb even wat fotootjes gemaakt van de oude bougies, met de vraag of dit goed is (hoe ze er dus uitzien).
Ze zijn dus een tikkeltje wit bij het gebogen deel (waarvan ik zeker weet dat het een naam heeft, maar die weet ik dus niet), en een beetje zwart bij de rand. Dat zwart is overigens roet.
Wit duidt toch op een te rijk brandstofmengel, of zit ik daar nou fout mee?
je hebt witte electrode’s.
dat houd in een te arm mengsel,edoch niet fataal.
is dit slecht?
nee.
waarom niet?
omdat moderne auto’s (injectie) een betere afstelling en regeleing hebben dan carburateurs, hierdoor een hogere bverbrandingstemperatuur realiseren.
dit om brandstof te besparen.
je electrode’s zijn voor 2 a 3 jr oude bougie’s normaal afgesleten ,en er is dus niks mis met je auto/motor.
enigste wat ik zou adviseren is om ook je bougiekabels en eventuele verdeelkap mee te nemen in het bougie wissel verhaal.
greets van wupke
Re: vraagje over bougietjes
kreazyV8wuppo schreef:
enige wat ik zou adviseren is om ook je bougiekabels en eventuele verdeelkap mee te nemen in het bougie wissel verhaal.
Bougiekabels heb ik al gekocht maar moet ik inderdaad nog even ompluggen. Ik vond ze er zelf nog redelijk uitzien.
Verdelerkap heb ik niet in m’n BXje zitten, die werkt verdelerkap/rotorloos. Ik heb gewoon een bobine die door de inspuitcomputer wordt aangestuurd, en dus ook maar 4 high tension draadjes.
Keezx schreef:deur63 schreef:...
Ze zijn dus een tikkeltje wit bij het gebogen deel (waarvan ik zeker weet dat het een naam heeft, maar die weet ik dus niet), en een beetje zwart bij de rand. Dat zwart is overigens roet.Wit duidt toch op een te rijk brandstofmengel, of zit ik daar nou fout mee?
Daar zit je fout mee, het duidt op een (te) hoge temperatuur, dat kan komen door
* ontsteking te vroeg
* te am mengsel
Helemaal waar en door Wupke mooi toegelicht.
Een te rijk mengsel zorgt voor heel donker bruine tot zwarte aanslag op de bougie. Met een rijk mengsel wordt het minder warm in de verbrandingsruimte en slaat er roet neer. Lichtbruin is normaal gesproken goed en wit wijst op een arm mengsel (zie uitleg Wupke en de engelse of nederlandse link).
Te hoge elektrode temeratuur kan ook komen door te “warme” bougies, dwz dat de bougie is gemaakt voor een “koudere” motor. Dat krijg je als er bougies van een verkeerde (te hoge) warmtegraad zijn gemonteerd. Dit gebeurt weleens als een motor wordt opgevoerd, waardoor het warmer wordt in de verbrandingsruimte en de bougies niet worden aangepast.
Het middelste porseleinen deel, de “neus”, isolator of mantel, is langer bij zg. warme bougies, zodat ze hun warmte minder gemakkelijk afvoeren. Bij koude bougies is de neus korter en vloeit de warmte makkelijker af. Door dit juist te kiezen kan een bougie gemaakt worden om een ideale temperatuur te bewaren, zodat de elektrode heet genoeg blijft om schoon te branden, maar niet zo heet wordt dat hij kapot brandt.
De bougies van mijn BX14i zijn ook wat witjes. Ik overweeg een graadje kouder te monteren bij de volgende wissel.
`verum ipsum factum’