Totaal aantal Berichten: 662
- BX 19 TRD Automatic
- BX Deauville (Gesloopt)
- BX 19 TRD
Enorm balen natuurlijk als iemand je auto raakt, maar eerlijk is eerlijk, het kan veel erger. Ten eerste is het enkel blikschade, die volgens mij vrij eenvoudig te herstellen moet zijn. Ten tweede kan dit jou onmogelijk aangerekend worden, dus zal de verzekeraar van de tegenpartij gewoon een bedrag gaan uitkeren, óf de schade moeten herstellen.
Ik denk dat het belangrijkste in deze is om goed vast te stellen wat de schade is. Die bumper is overduidelijk natuurlijk, maar ik zou ook zorgen dat je zeker weet hoe het achter de bumper is. Je achterklep is volgens mij helemaal niet geraakt toch?
Ik verwacht niet dat deze auto total loss verklaart wordt. Als het inderdaad bij de bumper en de stekker voor je aanhanger blijft, zal de schade wel meevallen. Een bumper in kleur is lastig, maar ik ga er van uit dat je straks voldoende krijgt om een andere bumper in kleur te laten spuiten. Een goede gebruikte achterbumper hoeft ook niet alles te kosten, en ik weet in ieder geval dat voorbumpers nog nieuw te krijgen zijn. Achterbumpers weet ik niet zeker. Als je op onderdelenlijn.nl kijkt, krijg je in ieder geval al 3 hits van sloperijen die een gebruikte achterbumper aanbieden. Niet in jouw kleur helaas. Als je er dan voor kiest om de voorbumper ook mee te laten spuiten, heb je ook geen kleurverschil. Geluk is hier dat je bumper sowieso kleurverschil heeft ten opzichte van je auto, dus een lichte afwijking gaat niet direct opvallen. Bij een portier bijvoorbeeld ben je verder van huis, omdat het een stuk moeilijk wordt dit in de kleur van de rest van de auto te spuiten.
Je zult in ieder geval genoeg geld ontvangen voor een achterbumper en om deze te laten spuiten. In het kader van “als de spuiter dan toch bezig is” zal het heus niet veel extra kosten om de voorbumper ook mee te nemen als je die zelf even demonteert.
De schade aan die Picasso zou ik me inderdaad totaal niet druk om maken, daar heb jij niets mee van doen.
Enorm balen voor je, maar kop op! Dit komt met een klein beetje goede wil, weer helemaal voor elkaar
Totaal aantal Berichten: 5164
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
De tegenpartij zal niet uit zichzelf geld naar je gaan overmaken. Ben je all risk verzekerd? Claim bij je eigen verzekering, en zij zullen de tegenpartij verantwoordelijk stellen voor de schade. Ben je hiervoor niet verzekerd? Dan zal je zelf een brief naar de verzekering van de tegenpartij moeten sturen om ze aansprakelijk te stellen. Zorg eerst dat een garage een offerte maakt voor de reparatiekosten en verwijs daarnaar in de brief. Er zijn voldoende voorbeeld brieven te vinden op internet. Succes!
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Ree schreef:De tegenpartij zal niet uit zichzelf geld naar je gaan overmaken. Ben je all risk verzekerd? Claim bij je eigen verzekering, en zij zullen de tegenpartij verantwoordelijk stellen voor de schade. Ben je hiervoor niet verzekerd? Dan zal je zelf een brief naar de verzekering van de tegenpartij moeten sturen om ze aansprakelijk te stellen. Zorg eerst dat een garage een offerte maakt voor de reparatiekosten en verwijs daarnaar in de brief. Er zijn voldoende voorbeeld brieven te vinden op internet. Succes!
Als je WA verzekerd bent gewoon het schadeformulier invullen. Daarop kun je ook aangeven of je de tegenpartij aansprakelijk stelt. Insturen naar je verzekeraar, zij dienen het af te handelen. Heeft niets te maken met All-Risk al dan niet. Zou van de zotte zijn als je zelf achter de afhandeling aan moet, anders dan je schadeformulier correct invullen en insturen naar verzekeraar. Een extra telefoontje naar je eigen tussenpersoon kan helpen om er wat vaart in te krijgen.
Bedankt voor alle reacties!
Na een nacht slapen gaat het lichamelijk allemaal goed.
Ik houd jullie via dit topic op de hoogte.
Edit: ik ben WA-verzekerd, net als de tegenpartij.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 771
- BX 1600 tzi automaat
Dan moet je ook nog WA met verhaalschade hebben anders kan je alles zelf regelen.
Ik spreek uit ervaring dat je wordt aangereden en dan zelf achter je geld aan moet
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
beek3762 schreef:Zou van de zotte zijn als je zelf achter de afhandeling aan moet, anders dan je schadeformulier correct invullen en insturen naar verzekeraar.
Dat kan je vinden, maar de meste verzekeraars bieden deze service niet zonder dat je ervoor dokt. Bij een all-risk verzekering heeft je verzekeraar geen keuze, maar bij WA moet dit apart verzekerd zijn. Dat kan je van de zotte vinden, maar het is de realiteit.
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
citroenbxcx schreef:Dan moet je ook nog WA met verhaalschade hebben anders kan je alles zelf regelen.
Inderdaad.
Forget safety.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 763
- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Laat wel even goed naar de bevestiging van de trekhaak kijken omdat die ook een flinke klap heeft gehad
De Ford fietstas van mn nichtje heeft ook een klap vanachter gehad en eerst dachten die er met een bumper en achterklep vanaf te komen totdat ze bij de schade opnemer er achter kwamen dat de hele bevestiging gescheurd was en de auto gedeeltelijk verwrongen was
Dit viel alleen op omdat er een achterdeur ineens niet goed meer sloot
Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….
Totaal aantal Berichten: 8156
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ai Wout, lees net je verhaal. Waardeloos zeg! Maar als ik het zo lees heb je zelf niks overgehouden aan de klap, behalve de schrik. Succes met de afhandeling, de tips zijn al gegeven lees ik zo hier.
Hier is nog wel een stappenplan van de ANWB: http://www.anwb.nl/rechtshulp/aanrijding-en-dan/schade-verhalen-hoe/stappenplan-schade-verhalen
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3762
- C5 2.0i 16V Ligne Prestige G3
- BX 1.9 GTI
Zonde Wouter! Gelukkig is er niemand gewond geraakt, da’s het belangrijkste natuurlijk. Succes met de reparatie!
C5 2.0i 16V Ligne Prestige 37-PP-RP / BX 1.9 GTI RK-55-NV
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08 / AX 1.4i TZX DH-RP-44 / ZX 1.9D Avantage JV-RH-88 / C5 1.8i 16V Ligne Prestige 54-HK-DJ / C5 2.0i 16V Ligne Prestige BVA 27-JD-FX / Xsara 1.6i 16V VTR Coupe 86-JL-KK / Xsara 1.4i Difference II 23-NX-VJ / XM 3.0i V6 24V Exclusive BVA 74-RFD-3
Inderdaad even kijken of beide achterdeuren nog goed open en dicht gaan, en verder even kijken of je trekhaak onderlangs nog recht is.
Ook nog even naar een schadehersteller rijden voor een schade-schatting (en daar vermelden dat de bumper hersteld moet worden omdat ze niet meer te krijgen zijn).
Verder even contact opnemen met je verzekering, en hen de papieren opsturen. Bij de meeste WA-verzekeringen zit verhaalsrechtsbijstand er tegenwoordig bij.
Verder zelfs indien jouw auto (economisch)totall-loss wordt verklaard dan wordt de dagwaarde van de auto uitgekeerd.
Hoeveel dat is: de meeste schade-experts zoeken online naar vergelijkbare auto’s (dat is wat lastiger bij die van jou) en tellen daar wat bij op af, afhankelijk van de staat en opties.
Zo leverde een kleine lakschade aan mijn duiville 5 jaar terug zomaar 800 euro op.
En iemand die achterop reed bij de ZX reedt mocht 170 euro betalen voor een nieuwe trekhaakdop, en check door de garage.
De verzekeraar van de tegenpartij keert dus of het schade-bedrag uit of de dagwaarde van de auto (degene die het laagst is).
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Een kleine update:
Het schadeformulier is opgestuurd, en komt morgen aan bij de verzekeringsmaatschappij.
Vanmiddag ben ik bij de garage langsgeweest om de schade te laten opnemen. Het lijkt erop dat enkel de bumper moet worden vervangen (en uiteraard gespoten in de juiste kleur), en dat de balk achter de bumper wat moet worden behandeld.
De schade is geschat op € 1.000,-
Aanstaande maandag heb ik afgesproken bij de garage, alwaar een schade-expert langs zal komen.
Zoals al eerder gezegd: ik zal via dit topic jullie op de hoogte houden.
Ami 8 Club (1970)
Staat ie in Haarlem?
Ja, hoezo?
Ami 8 Club (1970)
Grote kans dat het bij mij aan de overkant is
Garage zeg je? Oh,dan klopt het niet. Ik werk tegenover een groot schadebedrijf